
Ko i pod kojim uslovima sme koristiti AI alate na radnom mestu? Koje konkretne alate bi poslodavac trebalo da dozvoli? Koje informacije zaposleni smeju unositi u AI alate? – pitanja su koja se sve češće postavljaju u cilju sprečavanja povrede prava i obaveza poslodavca, njihovih poslovnih partnera i krajnjih korisnika usluga ili proizvoda.
Sa ubrzanim razvojem i sve širom dostupnošću veštačke inteligencije (AI), poslodavci u Srbiji se sve češće suočavaju sa praktičnim i pravnim dilemama u vezi sa njenom upotrebom na radnom mestu.
Osnovni izazovi proizlaze iz nedostatka regulative, kao i potrebe da se zaštite poverljive informacije, poslovne tajne, podaci o ličnosti, kao i zaštićeni oblici intelektualne svojine. S obzirom na to da neadekvatna upotreba AI može dovesti do ozbiljnih posledica, poslodavci sve češće preduzimaju mere kao što su edukacija zaposlenih i podizanje svesti o odgovornoj primeni ovih tehnologija. Pored toga, pravilnicima i posebnim internim aktima, poslodavci nastoje da jasno definišu pravila korišćenja veštačke inteligencije od strane zaposlenih i sankcija za kršenje ovih pravila.
U Srbiji trenutno ne postoji sveobuhvatan pravni okvir koji uređuje ovu oblast. Međutim, očekuje se da će u narednom periodu biti usvojeni propisi koji će, barem delimično, popuniti ovu pravnu prazninu kroz donošenje posebnog zakona, po uzoru na nedavno usvojeni AI Akt u EU. Poseban izazov u praksi biće pitanje kontrole nad upotrebom AI alata od strane zaposlenih, naročito kada je reč o neovlašćenom unošenju podataka i odgovornosti poslodavca kao rukovaoca podataka i nosioca poslovne infrastrukture.
U tom smislu, ostaje da se vidi kakva će rešenja praksa oblikovati u narednom periodu i na koji način će se utvrđivati odgovornost u slučajevima kada dođe do neželjenih posledica usled korišćenja AI na nedozvoljen način radnom mestu.





