Prvi dan regionalne konferencije Consumer Rules Summit 2025, održane u Tivtu u organizaciji Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD), okupio je preko 100 učesnika iz vodećih regionalnih i globalnih kompanija iz sektora hrane, agrobiznisa, maloprodaje hrane i distribucije. Ovaj događaj služi kao platforma za razmenu iskustava, suočavanje s izazovima i istraživanje prilika za inovacije usred globalnih neizvesnosti, inflacije i klimatskih promena. Centralna sesija prvog dana bila je panel „Hard Talk – Mission Debrief: Insights from the Top“, inspirisan duhom filma „Nemoguća misija“, gde su poslovni lideri podelili uvide o upravljanju složenim izazovima u poslovanju koje danas često podseća na „nemoguću misiju“.

Čelni ljudi najvećih regionalnih kompanija Emil Tedeschi, predsednik i CEO Atlantic Grupe, Nebojša Šaponjić, jedan od osnivača i vlasnika Nelt Grupe, Mihailo Janković, CEO MK Group, Ljiljana Kunosić, CEO Bingo Group i Dragan Bokan, predsednik uprave kompanije VOLI, razgovarali su o snalaženju u složenim tržišnim uslovima. Ključne teme obuhvatale su organski rast, diverzifikaciju u nove industrije, vertikalnu integraciju, nearshoring i digitalnu transformaciju kao alate za jačanje otpornosti i konkurentnosti.

Posebno je istaknuta otpornost Zapadnog Balkana, gde kompanije pokazuju visok nivo agilnosti u prilagođavanju tržišnim pritiscima, uz podršku EBRD-a koji naglašava značaj angažovanja privatnog sektora.

Dragan Bokan, predsednik Uprave VOLI-ja, vodećeg maloprodajnog lanca u Crnoj Gori podelio je iskustva o lokalnoj adaptaciji na trenutne izazove. Kao pionir privatnog biznisa u Crnoj Gori od 1995, Bokan je istakao da očekuje značajne promene na tržištu u narednim godinama i dodao da je neophodno da dođe do rasta plata da bi se sačuvala radna snaga i približilo tržištima poput Slovenije i Hrvatske.

Mihailo Janković, izvršni direktor MK Group-a, lidera u poljoprivredi, bankarstvu i turizmu u regionu, odgovarajući na pitanje šta očekuje da budu teme ovog samita za dve godine, istakao je da bi želeo da se razgovara o tome da smo uspeli da vratimo ljude koji su napustili region i o uspešnim pričama naših kompanija na tržištima van regiona.

„Moramo da plivamo u situaciji u kojoj se nalazimo. Ljudi su sve.“ rekao je Nebojša Šaponjić, suosnivač i deoničar Nelt Grupe, regionalnog lidera u distribuciji.

Ljudski faktor istakla je i Ljiljana Kunosić, izvršna direktorka Bingo Grupe, najvećeg poslodavca u Bosni i Hercegovini dodavši: Kapital se stvara ako ima neko da upravlja njim. Tehnologija je značajna, ali ne može sve da zameni“.

Naše kompanije su relativno male kompanije na globalnoj sceni. To je naš krst ali istovremeno i prilika, jer se možemo adaptirati“ dodao je Emil Tedeschi, predsednik i izvršni direktor Atlantic Grupe, vodećeg regionalnog proizvođača i distributera hrane i pića.

Panelisti su se složili da je potrebna snažna regionalna saradnja za unapređenje prekograničnih lanaca vrednosti, uz podršku EBRD-ovih ulaganja u logistiku, standarde i zelenu tranziciju. Fokus na ESG zahteve, poput smanjenja emisija i pravilnog praćenja usklađenosti s ekološkim standardima, ključan je za investitore i postaje uobičajen za potrošače.

„Centralna i Jugoistočna Evropa obiluje potencijalom, s domaćim kompanijama koje se šire regionalno i globalno, privlačeći strane direktne investicije. Naša uloga je da podržimo privatni sektor kroz prilagođena ulaganja i savetodavne programe, omogućavajući kompanijama da prevaziđu izazove i iskoriste prilike za investicije i inovacije,“ izjavio je Jean-Marc Peterschmitt, COO of Client Services Group, MD Corporate Sector, EBRD.

Prvi dan samita postavio je temelje za dinamične razmene, naglašavajući potencijal Centralne i Jugoistočne Evrope. Drugi dan fokusiraće se na prilike za rast i investicije, održivost, usvajanje digitalnih tehnologija poput AI-ja i strateška partnerstva s inovativnim startupima.

 

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.