Velvet Sandaun (Velvet Sundown) su objavili dva albuma pre nego što su priznali da su njihova muzika, slike i biografija kreirani pomoću veštačke inteligencije, piše Gardijan.
Postali su viralni, pošto su dostigli više od milion strimova na Spotifaju (Spotify) u roku od nekoliko nedelja, ali se kasnije ispostavilo da je novi popularni bend Velvet Sandaun zapravo proizvod veštačke inteligencije – uključujući muziku, promotivne slike i izmišljenu priču o bendu.
Ovaj slučaj pokrenuo je debatu o autentičnosti, pri čemu muzički insajderi traže da striming servisi budu zakonski obavezani da označavaju muziku koja je generisana pomoću veštačke inteligencije, kako bi potrošači mogli da donesu informisane odluke o onome što slušaju.
Umetnička prevara kreirana veštačkom inteligencijom
U početku je bend, opisan kao „sintetički muzički projekat pod ljudskim kreativnim vođstvom“, negirao da je nastao pomoću alata veštačke inteligencije i objavio dva albuma u junu – Flouting on Ekouz (Floating On Echoes) i Dast end Sajlens (Dust And Silence) – koji su podsećali na kantri-folk stil grupe Krozbi, Stils, Neš i Jang (Crosby, Stills, Nash & Young).
Stvari su se zakomplikovale kada je neko ko se predstavio kao „pridruženi član“ rekao novinarima da je Velvet Sandaun koristio generativnu Ej-Aj (AI) platformu Suno (Suno) u kreiranju svojih pesama i da je čitav projekat zapravo „umetnička prevara“.
Zvanični nalozi benda na društvenim mrežama to su negirali i tvrdili da im je identitet „otet“, ali su potom objavili saopštenje u kojem su potvrdili da je bend kreiran pomoću veštačke inteligencije i da je „ni sasvim ljudski, ni sasvim mašinski“, već da „živi negde između“.
Problematično pitanje autorskih prava
Više ljudi je izjavilo za Gardijan da trenutna situacija, u kojoj striming servisi poput Spotifaja nemaju zakonsku obavezu da identifikuju muziku koju je generisala veštačka inteligencija, ostavlja potrošače nesvesnima porekla muzike koju slušaju.
„Bendovi generisani pomoću veštačke inteligencije kao što je Velvet Sandaun, koji dolaze do velike publike bez uključivanja ljudskih autora, izazivaju ozbiljnu zabrinutost u vezi sa transparentnošću, autorstvom i pristankom“, rekao je Roberto Neri, generalni direktor Ajvors Akademije (Ivors Academy).
Neri je dodao da veštačka inteligencija „ako se koristi etički“ ima potencijal da unapredi pisanje pesama, ali da njegova organizacija trenutno izražava zabrinutost zbog onoga što je nazvao „duboko zabrinjavajućim pitanjima“ u vezi sa upotrebom veštačke inteligencije u muzici.
Sofi Džouns, direktorka strategije pri britanskoj fonografskoj industriji Britiš Fonografik Indastri – Bi-Pi-Aj (British Phonographic Industry – BPI), podržala je pozive za jasno označavanje.
„Smatramo da veštačka inteligencija treba da služi ljudskoj kreativnosti, a ne da je zamenjuje“, rekla je Džouns. „Zato pozivamo britansku vladu da zaštiti autorska prava i uvede nove obaveze transparentnosti za Ej-Aj (AI) kompanije, kako bi muzička prava mogla da se licenciraju i štite, kao i da se jasno označi sadržaj koji je u potpunosti generisala veštačka inteligencija.“
„Nezavisni umetnici mogu biti iskorišćeni od stane Ej-Aj bendova“
Liz Peli, autorka knjige „Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist“, rekla je da nezavisni umetnici mogu biti iskorišćeni od strane ljudi koji stoje iza Ej-Aj (AI) bendova, koji prave pesme trenirane na osnovu njihove muzike.
Pozvala se na slučaj iz 2023. kada je pesma sa ej-aj-generisanim vokalima, za koje se tvrdilo da pripadaju da Vikendu i Drejku (The Weeknd i Drake), bila postavljena na TikTok, Spotifaj i Jutub (YouTube).
Univerzal Mjuzik Grup (Universal Music Group) je saopštio da je u pitanju „povređujući sadržaj napravljen pomoću generativne veštačke inteligencije“ i pesma je ubrzo uklonjena.
Nije poznato na osnovu koje muzike su trenirani albumi Velvet Sandaun, a kritičari kažu da taj nedostatak transparentnosti znači da nezavisni umetnici možda gube pravo na nadoknadu.
„Moramo se pobrinuti da ne budu zaštićeni samo pop zvezde. Svi umetnici bi trebalo da imaju pravo da znaju da li je njihov rad na ovaj način iskorišćen“, rekla je Peli.
Zakonodavstvo pokušava da održi korak s promenama u muzici
Za neke je pojava benda Velvet Sandaun logičan sledeći korak u spajanju muzike i veštačke inteligencije, dok zakonodavstvo pokušava da održi korak sa brzo promenljivim muzičkim ekosistemom.
„Uspon Ej-Aj (AI) bendova i muzike koja ulazi na tržište pokazuje da su tehnološke kompanije trenirale ej-aj modele koristeći kreativne radove, uglavnom bez dozvole i plaćanja autorima i nosiocima prava, kako bi direktno konkurisale ljudskom stvaralaštvu“, rekla je Džouns.
Neri je dodao da Velika Britanija ima priliku da predvodi svet u etičkom korišćenju Ej-Aj (AI) u muzici, ali da su neophodni čvrsti zakonski okviri koji „garantuju pristanak, poštenu naknadu za stvaraoce i jasno označavanje za slušaoce“.
„Bez takvih zaštitnih mera, ej-aj (AI) rizikuje da ponovi iste greške kao i striming – gde veliki tehnološki giganti zarađuju, dok muzički stvaraoci ostaju zaboravljeni“, dodao je.
Sedam od deset strimova Ej-Aj generisane muzike na Dizeru lažno
Aurelijen Ero, direktor za inovacije u muzičkom striming servisu Dizer (Deezer), rekao je da kompanija koristi softver za detekciju koji identifikuje i označava Ej-Aj (AI) generisane numere.
„Za sada, mislim da platforme moraju biti transparentne i truditi se da obaveste korisnike. U ovom periodu koji nazivam ‘naturalizacijom veštačke inteligencije’, moramo obaveštavati korisnike kada se on koristi“, rekao je Ero.
Ero nije isključio mogućnost da u budućnosti ukinu označavanje ako Ej-Aj muzika postane dominantna i umetnici je počnu koristiti kao „instrument“.
Dizer je nedavno rekao za Gardijan da je do sedam od deset strimova Ej-Aj-generisane muzike na njihovoj platformi lažno.
Trenutno, Spotifaj ne označava muziku kao ej-aj-generisanu i ranije je bio kritikovan jer je neke plejliste popunjavao muzikom „goust artist“ (ghost artists) – lažnih autora koji stvaraju generičku muziku.
Portparol kompanije je rekao da Spotifaj ne daje prednost ej-aj (AI) muzici:
„Sva muzika na Spotifaju, uključujući onu generisanu veštačkom inteligencijom, kreirana je, posedovana i postavljena od strane licenciranih trećih strana“, rekao je on.





