Na tržištu jugoistočne Evrope, UNIQA osiguranje se pozicioniralo kao jedan od ključnih igrača, beležeći rast koji znatno nadmašuje prosek. Na nedavnom regionalnom samitu lidera u Tivtu, kompanija je predstavila rezultate koji ukazuju na snažnu profitabilnost i otvaraju vrata za nove investicije i akvizicije, čak i van tradicionalnog sektora osiguranja.
Sa organskim rastom koji generiše stotine miliona evra novog poslovanja godišnje, postavlja se pitanje kako UNIQA grupa planira da iskoristi ovaj momentum, kakvu su strategiju do sada primenjivali, kakvi su planovi za buduće širenje, kao i kolika je posvećenost inovacijama i društvenoj odgovornosti u regionu i na tržištu Srbije.
Rast koji nadmašuje tržište i otvara vrata investicijama
Poslovanje UNIQA grupe u regionu jugoistočne Evrope, koji obuhvata Srbiju, Crnu Goru, Bosnu i Hercegovinu, Hrvatsku, Bugarsku i Rumuniju, beleži izvanredne rezultate, konstatovali su vodeći ljudi kompanije u Tivtu.
Volfgang Kindl, član Upravnog odbora UNIQA grupe za internacionalna tržišta i klijente, ističe da je ovaj region postao jedan od ključnih stubova cele grupe, ne samo po obimu već i po profitabilnosti.
„Nakon što smo ostvarili sve ciljeve koji su postavljeni pred nas, prošle godine, Nadzorni odbor grupe odlučio je da proglasi SEE region jednim od ključnih regiona UNIQA grupe, što znači da se tretira na isti način kao i ‘velika tržišta’, poput Poljske ili Češke i Slovačke. I mislim da možemo biti ponosni na takvo dostignuće. I definitivno smo tu da ostanemo i da nastavimo rast i širenje u SEE regionu“, izjavio je Kindl.
Ovaj uspeh nije slučajan. U poslednje tri godine, region je beležio prosečan dvocifren rast od 11%, što je skoro dvostruko više od prosečnog rasta tržišta. Ukupna premija na nivou UNIQA grupe dostigla je osam milijardi evra, od čega više od 40% dolazi iz međunarodnog poslovanja (sa tržišta van Austrije). Sa bazom od preko 15 miliona klijenata na međunarodnom nivou, od kojih je više od 2,5 miliona u jugoistočnoj Evropi, UNIQA je izgradila snažan temelj za budućnost.

Ono što je posebno značajno jeste finansijska snaga koju ovaj rast generiše. Kindl je to ilustrovao konkretnim brojkama: „Organski rastemo otprilike 400 miliona evra godišnje. Poređenja radi, kada smo (2020. godine) stavili milijardu evra ‘na sto’ prilikom preuzimanja poslovanja francuskog osiguranja AXA u centralnoj Evropi, klijenti koje smo dobili su uplaćivali 800 miliona evra premije. To pomera letvicu naviše kada tražimo prilike za akviziciju u budućnosti“, rekao je Kindl.
Adel Bahtanović, predsednik UNIQA regiona jugoistočne Evrope, objašnjava da je ostvareni rast rezultat kombinacije nekoliko faktora. Pre svega, tu je strategija jednog brenda koja je omogućila prepoznatljivost i izgradnju poverenja širom regiona. Zatim, fokus na segmentima sa visokim potencijalom, kao što su zdravstveno i korporativno osiguranje, omogućio je kompaniji da iskoristi tržišne prilike.
„Vidimo sve više kompanija koje ovo koriste kao alat za privlačenje novih zaposlenih. Posedovanje privatnog zdravstvenog osiguranja od strane poslodavca postaje uobičajena praksa, a ne nešto što je izuzetno“, ističe Bahtanović, dodajući da je sposobnost prilagođavanja lokalnim tržištima uz zadržavanje globalnih standarda ključna. Regionalni pristup omogućava razmenu znanja i najboljih praksi, što dovodi do bržeg i efikasnijeg razvoja proizvoda i usluga prilagođenih specifičnim potrebama klijenata u svakoj od zemalja koje čine UNIQA SEE region (Bugarska, BiH, Hrvatska, Crna Gora, Srbija i Rumunija).
Vizija koja prevazilazi granice osiguranja
Put UNIQA osiguranja u regionu počeo je krajem devedesetih, u vreme kada su tržišta centralne i jugoistočne Evrope tek počinjala da se otvaraju. „UNIQA grupa nije bila prva koja se okrenula ka centralnoj i jugoistočnoj Evropi. To je definitivno bio slučaj, neki od naših glavnih konkurenata u regionu su već bili prisutni kada je UNIQA odlučila da krene na istok, i bilo je prilično teško na početku proširiti naš regionalni otisak“, priseća se Kindl. Kroz kombinaciju „greenfield“ investicija, kao što je bio slučaj u Crnoj Gori, i strateških akvizicija, UNIQA je postepeno gradila svoje prisustvo. Period od 2005. do 2008. bio je posebno intenzivan, sa ulaskom na deset novih tržišta. Nakon faze ekspanzije, usledila je konsolidacija i transformacija, sa ključnom odlukom da se posluje pod jednim, jedinstvenim brendom.

Danas, ono što UNIQA osiguranje izdvaja od konkurencije nije samo impresivan rast, već i inovativan pristup budućim akvizicijama. Kompanija ne gleda isključivo unutar osiguravajućeg sektora, već aktivno istražuje prilike u komplementarnim industrijama koje mogu podržati i unaprediti njeno osnovno poslovanje.
Adel Bahtanović potvrđuje da je to pravac kojim ova kompanija ide kada je u pitanju širenje prisustva u regionu. Na pitanje da li UNIQA razmatra akvizicije van svog osnovnog biznisa, njegov odgovor je bilo jasno i direktno – da.
„Osim tradicionalnih akvizicija, dakle, osiguravajućih kompanija, cilj nam je da gledamo i ostale industrije koje su komplementarne našem osiguravajućem poslovanju. Na primer, distribucija usluga osiguranja, kao i sve u vezi sa zdravstvenim osiguranjem. Da li su to, na primer, neke digitalne platforme koje će poboljšati naše poslovanje i servis prema klijentima, ili bilo koje druge institucije koje će nam pomoći da poboljšamo naše proizvode. Savršen primer toga je MaVie kompanija koja pruža uslugu telemedicine i kupljena je od strane UNIQA grupe. Tako da definitivno to je nešto što već sada analiziramo i biće u našem fokusu.“
Ovaj pristup otvara vrata za sinergije koje prevazilaze tradicionalno osiguranje. Integracijom usluga iz oblasti zdravstva, tehnologije i distribucije, UNIQA teži da stvori sveobuhvatan ekosistem koji klijentima pruža kompletnu podršku i sigurnost.
Srbija kao ključno tržište
Unutar regiona jugoistočne Evrope, Srbija zauzima posebno važno mesto. Tržište u Srbiji pokazuje snažan rast, posebno u segmentu korporativnog osiguranja, podstaknuto stranim investicijama i infrastrukturnim projektima. Bahtanović ističe da je bankoosiguranje takođe u ekspanziji, jer konsolidacija bankarskog sektora otvara nove kanale za prodaju osiguravajućih proizvoda.
„Za nas, s obzirom na to da nismo jako zastupljeni na tržištu motornih vozila, ovo je veoma povoljan razvoj. Imali smo veoma dobre stope rasta posebno u oblasti biznisa zdravstvenog osiguranja. Vidimo sve više kompanija koje takve usluge koriste kao alat za privlačenje novih zaposlenih u okviru benefita koje nude kao poslodavci. Štaviše, rekao bih da ne samo na srpskom tržištu, već i na većini tržišta Jugoistočne Evrope, obezbeđenje privatnog zdravstvenog osiguranja od strane poslodavca je sve više uobičajeno a ne nešto izuzetno“, objasnio je Bahtanović.
Digitalizacija je još jedan ključni trend koji oblikuje tržište. Iako digitalni kanali prodaje u regionu još uvek zaostaju za razvijenijim tržištima, njihov potencijal je ogroman. UNIQA aktivno ulaže u razvoj digitalnih rešenja, prepoznajući da budućnost leži u omnikanalnom pristupu koji kombinuje tradicionalne i digitalne kanale kako bi se klijentima pružilo najbolje moguće iskustvo.
Suočavanje sa izazovima i pogled u budućnost
Poslovanje u prethodnom periodu podrazumevalo je suočavanje sa čitavim nizom izazova. Inflacija, posebno u medicinskom sektoru, predstavljala je značajan pritisak u prethodnom periodu. Međutim, UNIQA je pokazala otpornost i sposobnost prilagođavanja.
„Videli smo ovo kao značajan izazov jer u Jugoistočnoj Evropi imamo godišnje ugovore sa svojim klijentima, a većina su korporativni klijenti. Dakle, u osnovi, prilagođavanja ugovora su se morala vršiti na godišnjem nivou i ovo je definitivno bio veliki izazov. I ovde, moramo da radimo zajedno kako bismo ublažili efekte inflacije. Počeli smo sa mnogim aktivnostima i jedna od njih je i uvođenje telemedicine, gde definitivno možemo podržati naše klijente takvom dodatnom ponudom“, rekao je Bahtanović.
Pored ekonomskih izazova, UNIQA se suočava i sa kompleksnim rizicima modernog doba, od klimatskih promena, preko ekonomskih i geopolitičkih nestabilnosti, do ratova. Volfgang Kindl naglašava da uloga osiguravača danas prevazilazi puko preuzimanje rizika.
„Svesni smo da neke rizike jednostavno nije moguće osigurati. Ono što radimo jeste da takođe pokušavamo da pružamo usluge koje idu u pravcu prevencije, da aktivno upravljamo rizicima, da ih sprečavamo. Takođe, možda zvuči čudno, možda, ali nastojimo da edukujemo sve nas o tim novim rizicima“, objasnio je Kindl.
UNIQA je, upravo imajući u vidu taj cilj i status pionira u primeni ESG standarda u proceni rizika, osnovala specijalizovanu kompaniju UNIQA Sustainable Business Solutions koja pruža konsultantske usluge korporativnim klijentima za uvođenje ESG standarda i prelazak na održivo poslovanje.
Posvećenost zajednici
Uspeh UNIQA osiguranja nije meren samo finansijskim pokazateljima. Kompanija je duboko posvećena zajednici u kojoj posluje. Kroz UNIQA SEE Future Fondaciju, podržavaju se mladi talenti u sportu, filmu i vizuelnim umetnostima. Ova posvećenost društvenoj odgovornosti je integralni deo identiteta kompanije i odražava njenu misiju „boljeg zajedničkog života“.
„Govoreći o ESG-u, ne radi se samo o E, životnoj sredini, već i o S, socijalnom delu i sve CSR aktivnosti su izuzetno važne“, istakao je Kindl. Jedan od najsvetlijih primera ove posvećenosti je podrška mladoj teniskoj nadi Luni Vujović, koju mentorira legendarni Goran Ivanišević, ambasador brenda UNIQA.
Kroz ovu saradnju, kompanija ne samo da ulaže u budućnost sporta, već i inspiriše mlade da slede svoje snove. Pored sporta, UNIQA je ponosni sponzor Sarajevo Film Festivala, najveće regionalne filmske manifestacije, i aktivno podržava projekte poput fonda za filmske autorke, čime doprinosi rodnoj ravnopravnosti u filmskoj industriji.
U oblasti vizuelnih umetnosti, podržavaju mlade umetnike iz regiona, omogućavajući im da svoje radove predstave na međunarodnoj sceni, kao što je izložba u prestižnom muzejskom kvartu u Beču. Ovi projekti su, kako su poručili Kindl i Bahtanović, dokaz da UNIQA svoj uspeh deli sa zajednicom, gradeći mostove kulture, sporta i umetnosti širom regiona.






