Bez obzira da li mislite da su slatke, ružne ili jednostavno čudne, verovatno ste čuli za krznene lutke koje su postale globalna senzacija – Labubu.

Rođena kao čudovište, vilenjačko stvorenje kineskog proizvođača igračaka Pop Mart sada je viralna kupovina, piše BBC.

Ove neobične lutke postale su pravi hit, a među njihovim fanovima su i zvezde poput: Rijane, Due Lipe, Kim Kardašijan i Lise iz Blekpinka.

Obični ljudi su podjednako opsednuti – od Šangaja do Londona, dugi redovi za lutku su dospeli na naslovne strane, ponekad čak i u tuče.

„Dobijete takav osećaj postignuća kada ste u mogućnosti da je dobijete usred tako žestoke konkurencije“, kaže priznati obožavalac Fiona Žang.

Svetska fascinacija Labubuom skoro je utrostručila profit Pop Marta u prošloj godini – i, prema nekima, čak je podstakla kinesku meku moć, koja je pogođena pandemijom i zategnutim odnosima sa Zapadom.

Pa, kako smo došli ovde?

Šta je tačno Labubu?

To je pitanje koje i dalje muči mnoge – i čak ni oni koji znaju odgovor nisu sasvim sigurni da mogu da objasne ovu pomamu.

Labubu je i izmišljeni lik i brend. Sama reč ne znači ništa. To je ime lika u seriji igračaka „Čudovišta“ koju je kreirao umetnik rođen u Hong Kongu Kasing Lung.

Vinilna lica su pričvršćena za plišana tela i dolaze sa prepoznatljivim izgledom – šiljatim ušima, velikim očima i nestašnim osmehom koji pokazuje tačno devet zuba. Zanimljiv, ali podeljen internet ne može da odluči da li su preslatki ili bizarni.

Prema zvaničnoj veb stranici prodavca, Labubu je „dobrodušan i uvek želi da pomogne, ali često slučajno postigne suprotno“.

Lutkice Labubu pojavile su se u nekoliko serija „Čudovišta“, kao što su „Big into Energy“, „Have a Seat“, „Exciting Macaron“ i „Fall in Wild“.

Brend Labubu takođe ima i druge likove iz svog univerzuma, koji su inspirisali njihove popularne lutke – kao što su vođa plemena Zimomo, njen dečko Tikoko i njena prijateljica Mokoko.

Neiskusnom oku je teško razlikovati neke od ovih lutki. Poznavatelji bi znali, ali Labubuova slava se svakako proširila, a i drugi primerci u porodici su nestali sa polica.

Kako je Labubu postao globalan?

Pre nego što je svet otkrio Labubu, njihova slava bila je ograničena na Kinu. Počeli su da postaju hit baš kada je zemlja izašla iz pandemije krajem 2022. godine, prema rečima Ešli Dudarenok, osnivača istraživačke firme Čozan fokusirane na Kinu.

„Posle pandemije, mnogi ljudi u Kini su osećali da žele da emocionalno pobegnu… a Labubu je bio veoma šarmantan, ali haotičan lik“, kaže ona. „Otličio je taj antiperfekcionizam.“

Kineski internet, koji je ogroman i konkurentan, proizvodi mnoštvo viralnih trendova koji ne postaju globalni. Ali ovaj jeste i njegova popularnost se brzo proširila na susednu Jugoistočnu Aziju.

Fiona, koja živi u Kanadi, kaže da je prvi put čula za Labubu od filipinskih prijatelja 2023. godine. Tada je počela da ih kupuje – kaže da ih smatra slatkim, ali njihova sve veća popularnost je glavna atrakcija: „Što je popularniji, to ga više želim.“

„Moj muž ne razume zašto bih ja, neko u tridesetim godinama, bila toliko opsednuta nečim ovakvim, kao što je briga o tome koju boju da uzmem.“

Pomaže i to što je pristupačna, dodaje ona. Iako je rastuća potražnja podigla cene na tržištu polovne robe, Fiona kaže da je originalna cena, koja se kretala od 25 kanadskih dolara (18 dolara; 14 funti) do 70 kanadskih dolara za većinu Labubu lutaka, bila „prihvatljiva“ većini ljudi koje poznaje.

„Toliko bi otprilike koštao dodatak za torbu ovih dana, većina ljudi bi mogla da ga priušti“, kaže ona.

Popularnost Labubu lutaka je porasla u aprilu 2024. godine, kada je tajlandska K-pop superzvezda Lisa počela da objavljuje fotografije na Instagramu sa raznim Labubu lutkama. A onda su i druge svetske poznate ličnosti ove godine pretvorile lutke u međunarodni fenomen.

Pevačica Rijana je fotografisana sa igračkom Labubu zakačena za njenu Luj Viton torbu u februaru. Influenserka Kim Kardašijan podelila je svoju kolekciju od 10 Labubu lutaka sa svojim pratiocima na Instagramu u aprilu. A u maju, bivši kapiten engleske fudbalske reprezentacije Ser Dejvid Bekam takođe se oglasio Instagram fotografijom Labubu lutaka, koju mu je poklonila njegova ćerka.

Sada se lutke osećaju sveprisutnim, redovno se viđaju ne samo na mreži već i kod prijatelja, kolega ili prolaznika.

Šta stoji iza opsesije Labubuom?

Jednostavno rečeno, ne znamo. Kao i većinu viralnih trendova, privlačnost Labubua je teško objasniti – rezultat je tajminga, ukusa i slučajnosti koja je karakteristična za internet.

Peking je svakako zadovoljan ishodom. Državna novinska agencija Sinhua kaže da Labubu „pokazuje privlačnost kineske kreativnosti, kvaliteta i kulture na jeziku koji svet može da razume“, dok svima daje priliku da vide „kul Kinu“.

Sinhua ima i druge primere koji pokazuju da „kineska kulturna intelektualna svojina postaje globalna“: video-igra Crni mit: Vukong i hit animirani film Neža.

Neki analitičari izgledaju iznenađeni što su kineske kompanije – od proizvođača električnih vozila i programera veštačke inteligencije do trgovaca na malo – toliko uspešne uprkos zabrinutosti Zapada zbog ambicija Pekinga.

„BYD, DeepSeek, sve ove kompanije imaju jednu veoma zanimljivu zajedničku stvar, uključujući i Labubu“, rekao je za BBC News Kris Pereira, osnivač i glavni izvršni direktor konsultantske firme iMpact.

„Toliko su dobre da nikoga nije briga što su iz Kine. Ne možete ih ignorisati.“

U međuvremenu, Labubu nastavlja da skuplja pratioce na društvenim mrežama, a milioni gledaju kako novi vlasnici otvaraju svoju dragocenu kupovinu. Jedan od najpopularnijih video snimaka, objavljen u decembru, prikazuje radoznale zaposlene u obezbeđenju američkih aerodroma kako se okupljaju oko neotvorene kutije Labubu-a putnika kako bi shvatili koja je lutka unutra.

Taj element iznenađenja je veliki deo privlačnosti, kaže Dezmond Tan, dugogodišnji kolekcionar, dok šeta po prodavnici Pop Mart u Singapuru energično tresući slepe kutije pre nego što odluči koju će kupiti. Ovo je uobičajen prizor u Pop Mart-u.

Dezmond sakuplja likove „jurilice“, specijalna izdanja iz raznih serija igračaka Pop Marta, među kojima je i Labubu. U proseku, kaže Dezmond, pronalazi jurilicu u jednoj od svakih 10 kutija koje kupi. To je dobra stopa pogodaka, tvrdi on, u poređenju sa tipičnim šansama: jedan prema 100.

„Mogućnost da dobijem jurilicu protresanjem kutije, učenje kako da osetim razliku…“, duboko je zadovoljavajuća za njega.

„Ako mogu da je dobijem u samo jednom ili dva pokušaja, veoma sam srećan!“

Ko prodaje Labubu?

Veliki deo prodaje Pop Marta bile su takozvane slepe kutije – gde su kupci saznali šta su kupili tek kada otvore paket – nekoliko godina kada su se udružili sa Kasing Lungom za prava na Labubu.

To je bilo 2019. godine, skoro deceniju nakon što je preduzetnik Vang Ning otvorio Pop Mart kao prodavnicu raznovrsne robe, sličnu prodavnici „funta“, u Pekingu. Kada su kutije sa slepim cevima postale uspešne, Pop Mart je 2016. godine pokrenuo prvu seriju, prodajući lutke Moli – figurice nalik deci koje je kreirao umetnik iz Hong Konga Keni Vong.

Ali upravo je prodaja Labubua podstakla rast Pop Marta i u decembru 2020. godine počeo je da prodaje akcije na Hongkonškoj berzi. Te akcije su skočile za više od 500% u poslednjoj godini.

Sam Pop Mart je sada postao veliki trgovac na malo. Upravlja sa više od 2.000 automata za prodaju, ili „robošpova“, širom sveta. A sada možete kupiti Labubu lutke u prodavnicama, fizičkim ili virtuelnim, u više od 30 zemalja, od SAD i Velike Britanije do Australije i Singapura, iako su mnoge od njih nedavno obustavile prodaju zbog ogromne potražnje. Prodaja van kontinentalne Kine doprinela je skoro 40% ukupnih prihoda u 2024. godini.

Kao znak koliko je Labubus postao popularan, kineski carinici su ove nedelje rekli da su poslednjih dana zaplenili više od 70.000 lažnih lutaka.

Potražnja, međutim, nije porasla preko noći. Zapravo je trebalo nekoliko godina da se vilenjačka čudovišta probiju u mejnstrim.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.