
Nacionalna demografija nije optimistična; u poslednjih 25 godina Srbija ima negativan prirodni priraštaj, dok je stanovništvo sve starije. Prema poslednjem popisu stanovništva, Srbija je izgubila pola miliona ljudi u odnosu na 2011. godinu. Deca čine svega 17% stanovništva. Shodno ovim činjenicama, postavlja se pitanje da li će tržište imati dovoljno radne snage da podrži domaću ekonomiju.
UNICEF se zalaže za kreiranje politika po meri porodice jer podržavaju održivost, time što su dobre za decu, roditelje, poslovni sektor i celokupno društvo. Politike po meri porodice manifestuju se kroz bolje zdravlje i obrazovanje dece, dok istovremeno pozitivno utiču na povećano učešće žena na tržištu rada, produktivnost zaposlenih i izgradnju ljudskog kapitala. Kompanije koje su okrenute balansu između posla i privatnog života svojih zaposlenih, imaju niže troškove regrutacije i bolovanja, lakše privlače mlade talente, zadržavaju zaposlene, i jačaju snagu i poziciju brenda na tržištu.
Ana Ivanović, nacionalni ambasador UNICEF-a, u poseti ThinkUp radionici u Banca Intesa
Specijalni gost radionice „Od igre se raste kao od spanaća“ bila je proslavljena teniserka Ana Ivanović, majka tri dečaka, koja je podelila sa zaposlenima lično iskustvo o tome koliko je roditeljstvo puno izazova, ali dala i savete kako da iskoriste svaki momenat sa svojim mališanima: „Divno je kada kompanija poklanja pažnju ovako važnoj temi kako bi olakšala zaposlenima da se izbore sa izazovima koje nosi roditeljstvo. Igra je važna komponenta porodičnog života, karika za bolje povezivanje sa decom koja omogućava njihov sveukupni razvoj. Onog trenutka kada se rodi dete, rađa se i roditelj. Od toga kako će se roditelj opremiti veštinama i samopouzdanjem, zavisi kako će dete ostvariti svoje potencijale. Roditeljske snage i rane interakcije između roditelja i deteta, obeležiće celoživotno iskustvo dece.
Poslovne politike i prakse po meri porodice
Poslovne politike koje pozitivno utiču na sposobnost zaposlenih roditelja da usklade radne i porodične obaveze i time doprinose unapređivanju njihovog porodičnog i ličnog blagostanja omogućavaju tri vrste neophodnih resursa:
· vreme (fleksibilni radni aranžmani, roditeljsko odsustvo za oba roditelja, podsticanje dojenja i po povratku na posao),
· (ne)finansijske vidove podrške (subvencije i dodaci za decu),
· usluge (pristupačna i kvalitetna briga o deci).
U Srbiji se sve više kompanija trudi da olakša zaposlenima da svoju roditeljsku ulogu sprovode bez stresa zbog posla kako bi deci obezbedili adekvatnu podršku, naročito u prvim godinama života. Na osnovu smernica i preporuka UNICEF-a za poslovni sektor, dva lidera u sektoru i velika poslodavca – Banca Intesa i Delhaize – obavili su procenu svojih internih politika i praksi prilagođenih porodici. Pored ankete sa zaposlenima o izazovima sa kojima se suočavaju kao roditelji, analizirane su i kadrovske politike, pogodnosti za zaposlene te posvećenost izvršnog rukovodstva postizanju ravnoteže između posla i privatnog života. Dobijeni nalazi i preporuke nisu važni samo za strategiju brendiranja poslodavca ovih kompanija, već imaju kapacitet da pozitivno utiču i na njihovu veliku bazu dobavljača, klijenata i kupaca.
Banca Intesa veruje da zdrav i rasterećen roditelj, koji ima uravnotežen odnos između privatnog i poslovnog života, može da bude odgovoran i motivisan kolega. Preporuke koje su proizašle iz UNICEF-ove procene pretočene su u konkretan plan aktivnosti, te su postojeće
pogodnosti (fleksibilno radno vreme, sportski dečji kampovi, slobodni dani i poklon-paketi za polazak u prvi razred i vrtić) obogaćene dodatnim inicijativama (novčana podrška pri rođenju deteta, dodatnih 10 dana plaćenog odsustva za očeve prilikom rođenja deteta, program stipendiranja za studente čiji roditelji rade u Banci). Organizovane su i serije radionica na temu roditeljstva – ThinkUp, tokom kojih se zajedno sa ekspertima UNICEF-a otvaraju važne teme i diskutuje o izazovima roditeljstva u periodu od dolaska bebe na svet do tinejdžerskog doba.
Istraživanje koje je Delhaize u Srbiji sproveo zajedno sa UNICEF-om pomoglo je da se dodatno unaprede politike i prakse koje imaju za cilj jačanje porodice. Stoga finansijsku podršku namenjenu koleginicama koje su postale roditelji odnedavno dobijaju i „nove“ tate, a sa povećanjem broja dece istovremeno se povećava i iznos novčane podrške prilikom rođenja deteta. Uz dva slobodna dana nedeljno za kolege u prodavnicama, hibridni model rada i fleksibilno radno vreme u službi podrške, od ove godine povećan je i broj dana godišnjeg odmora na najmanje 26 za sve zaposlene.
Kompanija Comtrade takođe posvećuje veliku pažnju dobrobiti zaposlenih. Uz fleksibilno radno vreme, slobodne dane za polazak u školu i finansijsku podršku za lečenje dece, posebno se ističe porodični dan, koji predstavlja važan događaj za sve zaposlene u kompaniji. Deca zaposlenih tokom letnjeg raspusta mogu da borave na letnjem kampu gde uživaju u sportu, IT radionicama, učenju jezika, kreativnim igrama, uz užine i ručak.
Sada je važan trenutak da se zauzmemo za politike po meri porodice i počnemo da kreiramo okruženje koje podsticajno deluje na roditeljstvo. Tek tada ćemo moći da kreiramo i radna mesta budućnosti, a to su ona radna mesta koja su po meri dece.


