
Robert Redford, filmski glumac koji je postao oskarovski reditelj, preminuo je u utorak ujutru u svom domu u Juti. Imao je 89 godina, piše New York Times.
Redford je van filmskog platna bio posvećen i ekologiji i razvoju nezavisnog filma kroz pokret okupljen oko festivala Sundance.
Vest o njegovoj smrti, do koje je došlo u planinama nedaleko od Prova, saopštila je Cindi Berger, direktorka PR agencije Rogers & Cowan PMK. Navela je da je Redford preminuo u snu, bez preciziranja tačnog uzroka.
Nesklon holivudskom „pojednostavljivanju“ filmova, Redford je uvek insistirao da njegovi projekti imaju kulturnu težinu, često uspevajući da ozbiljne teme, poput tuge ili političke korupcije, približi publici — dobrim delom zahvaljujući svom ogromnom glumačkom i rediteljskom autoritetu.
Kao glumac, Redford je ostvario najveće uspehe u filmovima poput „Butch Cassidy and the Sundance Kid“ (1969), toplog prikaza odmetnika na zalasku Divljeg zapada, i „All the President’s Men“ (1976), koji prati novinarsku istragu predsednika Ričarda Niksona tokom afere Votergejt. U „Three Days of the Condor“ (1975) tumačio je introvertnog dešifranata C.I.A. uhvaćenog u smrtonosnu igru mačke i miša. Film „The Sting“ (1973), o prevarantima iz doba Velike depresije, doneo mu je prvu i jedinu nominaciju za Oskara u glumačkoj karijeri.
Redford je decenijama bio jedan od najtraženijih holivudskih glavnih glumaca, bilo u komedijama, dramama ili trilerima, a studiji su ga često predstavljali i kao seks simbol. Njegova uloga romantičnog zavodnika u velikoj meri se oslanjala na snažne glumice s kojima je delio ekran — Džejn Fonda u filmu „Bosi u parku“ (1967), Barbra Strejsend u „The Way We Were“ (1973) i Meril Strip u „Iz Afrike“ (1985).
U svojim četrdesetim godinama Redford se okušao i kao reditelj, a već za svoj prvi film, „Ordinary People“ (1980), osvojio je Oskara. Ostvarenje govori o raspadu porodice iz višeg srednjeg sloja nakon smrti sina. Film je poneo još tri Oskara, među kojima i onaj za najbolji film.
Njegov sledeći rediteljski projekat, „The Milagro Beanfield War“ (1988), komična drama o farmeru iz Nju Meksika kome bezosećajni investitori uskraćuju pravo na vodu, doživeo je neuspeh. Ipak, Redford je tvrdoglavo odbijao da se okrene komercijalnijim temama. Umesto toga, režirao je i producirao „A River Runs Through It“ (1992), suptilnu priču o mušičarenju u Montani i egzistencijalnim pitanjima, kao i „Quiz Show“ (1994), o ozloglašenom televizijskom skandalu iz pedesetih. „Quiz Show“ je bio nominovan za četiri Oskara, uključujući nagrade za najbolji film i najboljeg reditelja.
Možda je ipak Redfordov najveći kulturni doprinos bio u ulozi improvizovanog, ali upornog pokretača nezavisnog filma.
Godine 1981. osnovao je Sundance Institute, neprofitnu organizaciju posvećenu negovanju novih filmskih glasova. Nekoliko godina kasnije preuzeo je posustali filmski festival u Juti i, pošto ga je preimenovao po institutu, pretvorio ga u jedan od najznačajnijih festivala nezavisnog filma na svetu.
Sundance Film Festival, u Park Sitiju, prerastao je u svetsku pozornicu i slobodno tržište za američke filmove nastale van holivudskog sistema. Zahvaljujući otkrićima novih talenata poput Stivena Soderberga, koji je 1989. na festivalu predstavio svoj film „Sex, Lies and Videotape“, Sundance je postao sinonim za kreativnu avangardu i hrabro filmsko stvaralaštvo.
Režiseri poput Kventina Tarantina, Džejmsa Vana, Darrena Aronofskog, Nikol Holofcener, Dejvida O. Rasela, Rajana Kuglera, Roberta Rodrigeza, Chloé Zhao i Ave DuVernay svoje prve korake napravili su upravo zahvaljujući podršci Sundensa. Festival je vremenom postao i jedno od najvažnijih svetskih mesta za dokumentarni film, naročito za one koji se bave progresivnim temama poput prava na reprodukciju, L.G.B.T.Q. pitanja i klimatskih promena.


