Večeras će na Festivalu autorskog filma u MTS Dvorani premijerno biti prikazan film “Nestanak Jozefa Mengelea” Kirila Serenrenikova a u koprodukciji našeg nagrađivanog reditelja Miloša Đukelića i njegove filmske kuće Red produkcija iz Beograda.
Nakon zapažene premijere u glavnom programu Kanskog filmskog festivala i nedavnog početka uspešne bioskopske distribucije u Nemačkoj i Francuskoj, film “Nestanak Jozefa Mengelea” po prvi put ćemo videti u Srbiji.
O filmu je Nedeljnik pisao još za vreme Kanskog festivala a srpski deo ekipe, osim Miloša, čine i Vladimir Đukelić, Miloš Mirković, kao i odnedavno Beograđanin, direktor fotografije Vladislav Opelijants.
Glavnu ulogu tumači nemačka filmska zvezda August Dil, nama pre svega poznat iz Tarantinovih “Prokletnika.
Film “Nestanak Jozefa Mengelea” je zasnovan na nagrađivanoj istoimenoj knjizi Olivijea Geza objavljenoj i kod nas. To je nesvakidašnji uvid u samo srce tame. Ovo je danteovska odiseja Jozefa Mengelea po Južnoj Americi. Priča o njegovom posleratnom bekstvu i misterizonoj smrti. Svet nekadašnjih ogrezlih nacista, agenata Mosada, lepih a pohlepnih žena, surovih i ambicioznih muškaraca. Strast i nasilje, usamljenost i dekadencija, strah i arogancija a a sve sa pozadinskim zvukom bubnjeva religija potomaka afričkih robova i energičnim argentinskim tangom u nekoj vrtoglavoj halucinaciji od alkoholnih isparenja i mučnih sećanja.
Đukelić navodi da je Serebrenikov izabrao za glavnog “junaka” filma, ne kao ranije “samo” kontroverznu osobu, već da je sada otišao i korak dalje. Osim emotivno teške teme, u nekim scena preko ivice fizičkog gađenja,
Serebrenikov bira, može se reći i kontroverzan rediteljski postupak i pristup jer je glavni lik filma ratni zločinac, monstrum a neprestano smo sa njim, u “krupnom planu” i skoro da smo na taj naćin intimni sa njim. Pokušavamo, iako nam se gadi, da ga razumemo. „Živeo sam s njim, s tom gnusnom, neopisivo bednom ličnošću. Peo sam se u ring. Suočavao se s njim. Prvih šest meseci, dešavalo mi se da u snu vičem njegovo ime“, rekao je Olivije Gez, za francuski Mond 2017. godine.
Nakon filma “Limonov, balada” koji je bio prikazan na proslogodisnjem Festivalu autorskog filma, Serebrenikov se ne libi da se opet uhvati u koštac sa temama koje su osetljive ali i nekako dolaze u pravom trenutku. I ne nude banalne i jednostavne odgovore. Svakako je reč o filmu koji ne bi trebalo propustiti na ovogodišnjem Festivalu autorskog filma.
