Preliminarni izveštaj prikazuje zbunjenost u pilotskoj kabini neposredno pre nego što se avion Er Indija srušio i ubio 260 ljudi prošlog meseca, nakon što su skoro istovremeno prebačeni prekidači za dovod goriva motorima, ostavljajući ih bez goriva, saznaje Rojters.
Dreamliner 787, na letu za London iz indijskog grada Ahmedabad, počeo je da gubi potisak i da ponire ubrzo nakon poletanja, navodi se u izveštaju o najsmrtonosnijoj avionskoj nesreći u poslednjoj deceniji, objavljenom u subotu od strane indijskih istražitelja nesreća.
Izveštaj indijskog Biroa za istragu avionskih nesreća (AAIB) o padu 12. juna otvara nova pitanja oko položaja ključnih prekidača za dovod goriva. Skoro odmah nakon što je avion podigao nos, snimak sa sigurnosne kamere pokazao je da se aktivirao rezervni izvor energije – turbina na prolaz vazduha (ram air turbine), što ukazuje na gubitak napajanja sa motora.
U poslednjim trenucima leta, na snimku iz kabine čuje se jedan pilot kako pita drugog zašto je prekinuo dovod goriva. “Drugi pilot je odgovorio da to nije učinio”, piše u izveštaju.
Komandant aviona bio je Sumet Sabharval (56), sa ukupno 15.638 sati letenja i koji je, prema vladi, bio i instruktor u Er Indija. Kopilot Klajv Kunder imao je 3.403 sata letčkog iskustva.
Prekidači za gorivo su se skoro simultano prebacili iz položaja „protok“ u položaj „prekid protoka“ odmah nakon poletanja. Preliminarni izveštaj ne objašnjava kako su se ti prekidači našli u tom položaju tokom leta.
Ovaj pad predstavlja ozbiljan udarac za ambicioznu strategiju grupe Tata da vrati ugled Er Indija i obnovi njen flotu, nakon što je preuzela kompaniju od države 2022. godine.
Er Indija potvrdila je postojanje izveštaja, navodeći da sarađuje sa indijskim vlastima, ali nije želela dalje komentare.
ZAŠTO SU PREKIDAČI ZA DOVOD GOVORA BILI ISKLJUČENI?
Stručnjaci ističu da pilot ne bi mogao slučajno da pomeri takve prekidače. Entoni Brikhaus, američki stručnjak za avio bezbednost, pita: “Ako ih je pomerio pilot, zašto?” i dodaje da je to malo verovatno bez mehaničkog kvara.
Džon Nans, američki konsultant i pilot, napominje da su prekidači isključeni sa samo sekund razlike – vreme potrebno da bi se ručno prebacili . U normalnim okolnostima pilot ne bi nikada gasio motore tokom uspona.
Za prekidače se zna da se koriste samo na zemlji—za startovanje ili gašenje motora, ili u slučaju ozbiljnog hitnog stanja poput požara—ali u izveštaju nema indicija o takvom hitnom slučaju .
Na mestu pada oba prekidača su nađena u položaju „protok“, a bilo je znakova da su se motori ponovo palili pre udara.
CRNE KUTIJE NISU OTKRILE KVAR NA AVIONU
AAIB, deo Ministarstva civilnog vazduhoplovstva, vodi istragu u kojoj je poginulo 241 putnik i član posade, kao i 19 osoba na zemlji.
Većina avionskih nesreća nastaje zbog više faktora; preliminarni izveštaj se objavljuje 30 dana nakon incidenta, a konačni izveštaj se očekuje u roku od godine dana .
Crne kutije (CVR i FDR) su brzo izvučene i analizirane u Indiji. Istražitelji nisu pronašli tehničke greške ni u samom avionu ni u motorima, niti su izdali bezbednosne preporuke proizvođačima Boing i GE u ovoj fazi .






