Voditi strateški komunikacije na 11 tržišta Centralne Evrope znači upravljati sistemom u kojem se prepliću različiti jezici, kulture i regulatorni okviri. Tako veliki region zahteva precizno poznavanje i upravljanje tržištima, ljudima i promenama. Liderstvo u ovakvom okruženju mora da se zasniva na jasnoj strategiji, poverenju i donošenju odluka u realnom vremenu.
Tako funkcionišu komunikacije u kompaniji Wolt. Strateški okvir postavlja se iz Beograda, dok tim radi lokalno i samostalno. U industriji u kojoj je brzina imperativ, liderstvo ne znači kontrolu, već stvaranje uslova da ljudi znaju pravac, i imaju alate i sigurnost da preuzmu odgovornost ali i da pitaju sve što ne razumeju. To je, prema Maja Bađin Georgijević iz kompanije Wolt, u kojoj je Head of Communications za CEE, suština savremenog, posebno ženskog, liderstva. Žene u kompaniji Wolt razumeju da dugoročan biznis mora biti odgovoran, ne samo zato što je to „lepo“ već i zato što je to jedini način da opstanemo i rastemo u narednoj deceniji, kako za dobrobit kompanije, tako i zajednica u kojim radimo i društva uopšte.
Kao žena koja vodi komunikacije na čak 11 tržišta kako definišete pristup liderstvu u industriji koja se brzo menja i zahteva kontinuiranu adaptaciju? Šta smatrate ključnim elementom ženskog liderstva?
Upravljanje komunikacijama za region koji je tako veliki i drugačiji, a u kojem su Poljska, Češka, Slovačka, Mađarska, AuINTERVJU Maja Bađin Georgijević, Head of Communications za CEE, Wolt Liderstvo bez mikromenadžmenta Wolt ne veruje u birokratiju, već u meritokratiju. Kultura je postavljena tako da se ceni učinak, a ne geografska lokacija ili godine staža strija, Slovenija, Hrvatska, Rumunija, Bugarska, Severna Makedonija i Srbija, zahteva specifičan način razmišljanja, ali i poseban mentalni sklop. To je najmanje 11 različitih jezika, 11 i više kultura i 11 potpuno drugačijih medijskih i regulatornih okvira.
U takvom sistemu, mikromenadžment je nemoguć. Moj pristup liderstvu se bazira na osnaživanju ljudi u timu i podizanju njihove samostalnosti. Sedište mi je u Beogradu, ali moj tim je raspršen širom regiona. Moj zadatak nije da kontrolišem svaku poruku koja se objavi u Varšavi ili Beču, već da postavim jasan strateški okvir komunikacija i osiguram da Bjanka, Lidija, Saša, Sabina i Tomaš iz mog tima imaju alate i samopouzdanje da donose odluke u realnom vremenu. Naravno, tu sam za svaku vrstu konsultacije i usmeravanja. U našoj industriji brzina je presudna – ako čekate odobrenje iz „Centrale“ za sve, već ste izgubili priliku.
Što se tiče ženskog liderstva, mislim da moramo da prevaziđemo narativ da žene u ulozi lidera donose samo „empatiju“ kao dodatnu vrednost. Ključan element danas je operativna efikasnost kombinovana sa iskustvom i znanjem, bez obzira na pol. A danas je tu i AI (veštačka inteligencija). Žene u tehnološkoj industriji su, po mom mišljenju, odlične u sagledavanju „šire slike“, zato što ne gledamo samo proizvod, već kako on utiče na različita tržišta, na korisnike i na reputaciju kompanije istovremeno. Ta sposobnost da se balansira između 11 različitih realnosti, a da se zadrži jedinstven pravac, naša je najveća snaga.
Održivost i podrška lokalnim tržištima deo su Wolt identiteta. Kako vidite ulogu žena – i zaposlenih – u daljem oblikovanju održivih praksi i jačanju ekosistema koji Wolt gradi na svakom tržištu?
Žene su često tihi pokretači ekonomske održivosti u našem ekosistemu, i to je ugao koji se ređe pominje, a izuzetno je važan za ovaj deo Evrope. Kada pogledam ova tržišta, velikim brojem partnerskih biznisa – od malih proizvođača na Wolt Marketu i restorana u Srbiji do zanatskih radnji u Češkoj i šire – upravljaju upravo žene. Za njih Wolt nije samo aplikacija, već digitalna infrastruktura koja im omogućava da skaliraju biznis i dođu do kupaca do kojih inače ne bi mogle.
Takođe, u okviru kompanije, žene iz komunikacija – kojih je većina u mom timu – ključne su u tome da održivost ne ostane samo PR fraza, već da postane merljiv KPI. Za njih je održivost poput inženjerskog zadatka. Sa kolegama iz različitih sektora razgovaramo o tome kako da optimizujemo rute i smanjimo emisije, kao i kako da redukujemo ambalažni otpad na nivou celog regiona. Žene u kompaniji Wolt razumeju da dugoročno održiv biznis mora biti odgovoran. Ne zato što to „zvuči lepo“, već zato što je to jedini put da kompanija napreduje i da doprinese zajednicama u kojima posluje i društvu u celini.
U kompaniji ste svedočili rastu ženskih timova i razvoju inkluzivnosti. Koji su programi ili prakse u kompaniji Wolt najefikasniji u osnaživanju žena da preuzmu kompleksnije uloge i pozicije odlučivanja?
Najbolji dokaz naše korporativne kulture jeste upravo činjenica da se ovako kompleksna regionalna pozicija vodi iz Srbije, a ne nužno iz nekog zapadnog sedišta. Wolt ne veruje u birokratiju, već u meritokratiju. Najefikasnija praksa kod nas je „ownership“. Kultura je postavljena tako da se ceni učinak, a ne geografska lokacija ili godine staža. I sama svedočim tome, jer sam pre dve godine vodila Adriatic Region, a ove komunikacije u CEE.
Osnaživanje kod nas znači poverenje. Ako imate ideju kako da unapredite proces u Rumuniji ili Sloveniji, dobićete resurse da je testirate. Takvo okruženje, gde je dozvoljeno preuzeti rizik, prirodno gradi liderke koje su samostalnije i otpornije. To je najbolja škola liderstva koju možete dobiti.
Vaša karijera obuhvata različite industrije i međunarodna okruženja. Koju biste poruku uputili ženama koje žele da grade karijeru u komunikacijama i tehnološkim kompanijama, posebno onima koje još uvek traže hrabrost da naprave taj iskorak?
Nemojte da vas tehnologija zastraši niti veličina tržišta na kojima radite. Tehnologija je alat, ali razumevanje biznisa jeste ono što pravi razliku. Moj savet ženama, posebno u našem regionu, glasi – budite stratezi! Nemojte da se ograničavate samo na komunikaciju poruka, potrudite se da razumete suštinu posla, suštinu biznisa u kome ste, da razumete i P&L, logistiku, operativne izazove i navike potrošača.
Hrabrost i posledično uspeh ne dolaze iz slepog verovanja u sebe i neutemeljene samouverenosti, već iz vladanja materijom. Kada razumete kako vaš posao direktno utiče na rast kompanije na 11 tržišta, vaša pozicija u procesima odlučivanja postaje nesporna.
Ne tražite dozvolu da budete lider – preuzmite odgovornost na osnovu znanja i rezultati će doći. Naravno, pod uslovom da ste ispunili sve što je potrebno.

