Vlada Srbije uputila je u skupštinsku proceduru Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o kreditnom aranžmanu za finansiranje građevinskih usluga koje pruža kompanija Bechtel Enka UK Limited, za potrebe izgradnje infrastrukturnog koridora auto-puta E-761, na deonici Pojate-Preljina, poznatijeg kao Moravski koridor.
Detalji novog zaduženja
Ovim predlogom, Vlada traži podršku parlamenta za novo zaduženje u iznosu do 260 miliona evra. Kredit bi bio obezbeđen uz garanciju Izvozne kreditne agencije Ujedinjenog Kraljevstva (UKEF).
Kao agent kredita navodi se J.P. Morgan SE, dok su kao prvobitni zajmodavci i vodeći aranžeri angažovani JPMorgan Chase Bank, N.A., London Branch, Crédit Agricole Corporate and Investment Bank i ING Bank N.V.
Kamatna stopa je definisana kao varijabilna, vezana za šestomesečni EURIBOR, uz fiksnu maržu od 0,60 odsto na godišnjem nivou. Rok otplate kredita je 12 godina, sa uključenim periodom počeka od dve godine. Sredstva su, kako je navedeno, namenjena finansiranju radova koje na ovom projektu izvodi američko-turski konzorcijum.
Na osnovu Predloga zakona, Ugovor o kreditu u iznosu od 260 miliona evra sklopljen je 27. oktobra 2025. godine u Beogradu, a u ime Srbije potpisao ga je ministar finansija Siniša Mali.
dosadašnje zaduživanje – 1,63 milijarde evra
Prvi korak u obezbeđivanju sredstava napravljen je 2021. godine, kada je parlament potvrdio ugovor o kreditu u iznosu od 431,7 miliona evra.
Ovaj zajam ugovoren je sa američkom bankom J.P. Morgan Chase Bank, a aranžman je podržan garancijom Izvozne kreditne agencije Ujedinjenog Kraljevstva (UKEF).
Nastavak finansiranja usledio je početkom 2022. godine, potvrđivanjem drugog ugovora o kreditu vrednog 400 miliona evra. Zbog povećanih potreba projekta, ovaj ugovor je tokom leta 2023. godine izmenjen, a iznos zajma je povećan za dodatnih 100 miliona, čime je dostigao ukupnu vrednost od 500 miliona evra.
Pozajmicu je obezbedio konzorcijum šest međunarodnih banaka: Banco Santander, CaixaBank, Credit Agricole Corporate and Investment Bank, JPMorgan Chase Bank, Raiffeisen Bank International i UBS Switzerland.
Najveće pojedinačno zaduživanje za ovaj projekat dogovoreno je u jesen 2023. godine. Tada je Skupština izglasala treći ugovor o kreditu, u iznosu do 700 miliona evra. Zajmodavci u ovom aranžmanu su J.P. Morgan Chase Bank, Credit Agricole Corporate and Investment bank, Banco Santander S.A. i ING Bank. Ovaj kreditni aranžman je osiguran od strane Multilateralne agencije za garantovanje investicija (MIGA), koja posluje u okviru Grupacije Svetske banke.
KAKO STOJIMO SA OTPLATOM?
Ova tri kredita zajedno vredna su 1,63 milijarde evra.
Takođe, podaci iz Predloga budžeta za 2026. godinu još otkrivaju preciznije finansijske obaveze države.
Prema zvaničnoj evidenciji, preostali dug za Moravski koridor na dan 31. avgusta 2025. godine iznosio je skoro 1,44 milijarde evra.
Tokom 2026. godine, samo na ime otplate glavnice za ova tri postojeća zajma, iz budžeta će biti plaćeno više od 93 miliona evra, što ne uključuje troškove kamata (tabela sa planiranim otplatama je na kraju teksta).
viša cena, duži rok izgradnje
Kada se saberu dosadašnja zaduženja sa kreditom koji vlada predlaže skupštini, dolazi se do cifre koja dramatično premašuje početnu procenjenu vrednost projekta od 800 miliona evra.
Ukoliko Narodna skupština usvoji novi predlog i odobri zaduženje od 260 miliona evra, ukupna finansijska konstrukcija za Moravski koridor iznosiće 1,89 milijardi evra.
Time bi cena izgradnje ovog autoputa bila dva i po puta viša u odnosu na prvobitne planove. Produženi su i rokovi za izgradnju pa se, umesto ove godine, planira da poslednja deonica bude puštena u saobraćaj u septembru 2026. godine.
| Naziv duga | Kreditor | Preostalo stanje duga (EUR) | Planirana otplata glavnice u 2026. (EUR) |
|---|---|---|---|
| Projekat izgradnje autoputa E-761, deonica Pojate-Preljina (Moravski koridor) – UKEF garancija | JP MORGAN CHASE BANK | 388.517.160 | 43.168.573 |
| Projekat izgradnje autoputa E-761, deonica Pojate-Preljina (Moravski koridor) – MIGA garancija | JP MORGAN CHASE BANK | 475.000.000 | 50.000.000 |
| Projekat izgradnje autoputa E-761, deonica Pojate-Preljina (Moravski koridor) – MIGA II garancija | JP MORGAN CHASE BANK | 575.947.660 | 0 |
| UKUPNO | 1.439.464.820 | 93.168.573 | |
| Izvor: Predlog budžeta za 2026. godinu | |||



Zabrinuta strana
Da li to znači da je nekomukrao ni manje ni više nego milijardu eura na ovom projektu??
D. Lukić
Ako je verovati zvaničnim podacima dužina »Moravskog koridora«, odnosno auto-puta Pojate – Preljina u punom profilu je 109,35 km; Pojate – Kruševac (Koševi) 27,83 km, Kruševac (Koševi) – Adrani 82,86 km i Adrani – Preljina 28,66 km. Imajući u vidu, da bi trenutna cena izgradnje ovog auto-puta bila 1,89 milijardi evra, matematika nam govori, da bi prosečna cena izgradnje kilometra auto-puta bila 17,3 miliona evra i to uz podatak, da na tom auto-putu nema ni jednog tunela koji inače rapidno poskupljuju izgradu. Vrlo je zanimljivo, da svetlo dana do danas nije ugledala studija izvodljivosti koja bi dokumentovala, da nam između Pojata i Preljine treba auto-put u punom profilu. Svako, kome je saobraćaj malo jača strana zna, da bi između Pojata i Preljine optimalono bila izgradnja brzog puta koji bi koštao dosta manje. Pri tome bi ostalo dovoljno novca, da se reguliše korito Zapadne Morave i izgrade 3-4 manje hidroelektrane po ugledu na Sloveniju koja je na donjem toku reke Save u dužini od oko 40 km izgradila četiri (4) manje hidroelektrane i upravo počinje izgradnju pete hidroelektrane.