Kompanija Stelantis predložila je radnicima iz svoje fabrike Mirafjori u Torinu da privremeno pređu na rad u Kragujevac, kako bi se ubrzala proizvodnja novog modela „grande panda“.

Ova vest, koju je preneo italijanski list Corriere Della Sera, predstavlja novi momenat u složenoj situaciji sa radnom snagom u srpskoj fabrici i izazvala je oštre reakcije sindikata u Italiji, koji strahuju za budućnost pogona u Torinu.

Cilj povećanje proizvodnje na 500 vozila dnevno

Prema navodima italijanske štampe, menadžment Stelantisa se sastao sa predstavnicima sindikata kako bi formalizovao ponudu radnicima iz pogona karoserije u Mirafjoriju, koji su trenutno na ugovorima do januara.

Ponuda obuhvata zaradu od 70 evra dnevno uz pokrivene troškove ishrane.

Cilj je, kako navode, da se proizvodnja u Kragujevcu, koji je odabran kao lokacija za izradu modela „grande panda“, podigne sa sadašnjih 180 na 500 vozila dnevno.

U izveštaju se navodi i da kragujevačka fabrika razmatra angažovanje radnika iz Maroka i Nepala.

protivljenje italijanskih sindikalaca

Međutim, ponuda je izazvala negodovanje u Italiji. Predstavnici radnika poručuju da su tražili rešenja za svoju fabriku, a ne privremene transfere.

 „Možda su naši zahtevi pogrešno protumačeni: očekivali smo posao u Mirafjoriju, a ne u Kragujevcu, u Srbiji“, izjavio je Đani Manori, predstavnik sindikata Fiom Cgil.

Njegov kolega Đanluka Rindone iz sindikata Uilm izrazio je bojazan da je ovo uvod u loše vesti za italijanski pogon. „Ne bih voleo da ovaj predlog najavljuje još jedno neprijatno iznenađenje“, poručio je on.

Srpski kontekst: Zašto nedostaju radnici?

Potreba Stelantisa da radnu snagu traži van Srbije nije nova tema.

Početkom avgusta objavili smo vest agencije Beta da će u Kragujevcu biti zaposleno 800 radnika iz Nepala i Maroka, što je kasnije delimično demantovano uz objašnjenje da se radi o manjoj grupi radnika iz Stelantisove fabrike u Maroku koji dolaze na obuku.

Ipak, potvrđeno je da je za planirano uvođenje treće smene potrebno ukupno 800 radnika.

Jugoslav Ristić, lider samostalnog sindikata u Kragujevcu, ranije je objasnio da je problem u visini zarada.

„Za te zarade koje su nešto veće od 70.000 dinara očigledno je da ljudi u Kragujevcu nisu zainteresovani, jer od toga ne mogu da prežive“, izjavio je Ristić. 

Pitanje dugoročnog ekonomskog modela

Ovakav razvoj događaja otvara i fundamentalna pitanja o ekonomskom modelu Srbije. Ekonomista Nenad Jevtović je ranije u razgovoru za Nedeljnik upozorio da moramo postaviti pitanje da li je Srbiji potreban ekonomski model u kojem se samo sklapa vozilo koje ide na strano tržište, uz pomoć radnika iz drugih zemalja.

„Šta smo mi onda? Da li jedna velika Lego kućica? Šta je tu dodatna vrednost koja ostaje Republici Srbiji, njenom BDP-u i njenom budžetu?“, zapitao je Jevtović.

Komentar(1)

  1. tito
    8. septembra 2025. 13:38

    samo vas posmatram

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.