U poslednjih nekoliko godina svedočimo tihoj ali dubokoj transformaciji potrošačkih navika koja pomera fokus sa posedovanja materijalnih dobara ka vrednovanju jedinstvenih i neprocenjivih iskustava. Ova promena nije samo prolazni trend, već odraz dubljeg razumevanja onoga što donosi trajno zadovoljstvo i ličnu ispunjenost.
Ljudi danas sve više cene iskustva – trenutke poput porodičnih putovanja, otkrivanja novih ukusa ili energije koju donose uživo nastupi. To su trenuci koji ostaju s nama, stvarajući trajni osećaj radosti i povezanosti.
Istraživanja potvrđuju ono što mnogi već osećaju: da iskustva, za razliku od materijalnih stvari, donose dugotrajniju sreću jer su duboko povezana sa našim identitetom i pružaju osećaj lične svrhe. Za razliku od proizvoda koji gube na značaju i vrednosti, iskustva se prepričavaju, oživljavaju i grade našu životnu priču. Još važniji aspekt je što su ta iskustva često društvena – grade i jačaju veze sa ljudima oko nas, što dodatno obogaćuje naš život i doprinosi osećaju pripadnosti. Bilo da je reč o zajedničkom odlasku na muzički festival, porodičnoj proslavi ili kulinarskoj radionici sa prijateljima, zajednički trenuci stvaraju vredne uspomene i socijalni kapital koji podržava naše emocionalno blagostanje.
Potrošači širom sveta prihvataju ovu novu stvarnost, preispituju svoje navike trošenja i sve svesnije ulažu u ono što donosi radost, lični razvoj i bliskost.
Mastercard istraživanje Experience Economy – Putovanja prva na listi želja potrošača u Srbiji
Širom Evrope, sve više ljudi, a posebno mlađih generacija, bira da sakuplja uspomene, a ne stvari. Najnovije istraživanje kompanije Mastercard „Experience Economy 2025“, sprovedeno među više od 15.000 ispitanika iz Evrope, pokazuje da dve trećine ispitanika želi da uloži u ispunjenje svojih želja sa zacrtane „bucket liste“, birajući nezaboravne trenutke koji će im obezbediti trajne uspomene, posebno u oblasti putovanja i turizma. Glavni motivi variraju: 44% ispitanika želi da stvori nezaboravne uspomene, 39% teži da svet doživi na potpuno nov način, dok 44% želi da svoja iskustva podeli sa voljenima.
Srbija se našla među prve tri zemlje u Evropi po broju onih koji žele da u 2025. ulože više u nezaboravne trenutke – čak 86% ispitanika. Predvodnici ovog „pokreta liste želja“ su pripadnici generacije Z, i to čak njih 32% iz Srbije nastoji da ispuni dve ili više želja sa svog spiska u ovoj godini. I dok individualne težnje sve više dobijaju na značaju, ulaganje u događaje kao što su venčanja, rođendani i porodična okupljanja i dalje je među prioritetima. Naime, 35% učesnika istraživanja smatra da je provedeno vreme sa voljenima jednako vredno kao i nova iskustva.
Sve veći fokus na životna iskustva, a ne na posedovanje, donosi dublje redefinisanje vrednosti – ono što je zaista važno ne može da se kupi, ali se zauvek pamti.
Jelena Sretenović, direktorka kompanije Mastercard za tržišta Srbije, Crne Gore i Bosne i Hercegovine ističe dubinu ove transformacije:
„Najnoviji rezultati Mastercard istraživanja jasno pokazuju da su iskustva postala nova mera vrednosti – ne samo u pogledu lične sreće, već i osećaja pripadnosti, povezanosti i ukupnog kvaliteta života. Sve veći broj potrošača, naročito mlađe generacije, bira da ulaže u ono što ih ispunjava, inspiriše i ostavlja trajan trag. U vremenu kada se širom sveta, pa i u našem regionu, organizuje veliki broj kulturnih, sportskih i muzičkih događaja, prilika da svaki trenutak pretvorimo u nezaboravno sećanje nikada nije bilo više. Kompanija Mastercard sa posebnom pažnjom osluškuje potrebe svojih korisnika, njihove vrednosti i prioritete, i trudi se da na njih odgovori. Zato mi je zadovoljstvo da najavim novu fazu našeg prisustva u Srbiji, posvećenu upravo onome što se ne može izmeriti – emocijama, autentičnim trenucima i vrednostima koje ostaju. To su ’priceless’ trenuci – oni koje pamtimo, živimo, prepričavamo i dočaravamo“, izjavila je Jelena Sretenović.
I dok su putovanja najpoželjnija, sve veći značaj dobijaju i druge vrste iskustava – gastronomski užici, kulturni događaji, porodične avanture i sportske manifestacije. Čak 72% ispitanika u Srbiji planira da prisustvuje bar jednom sportskom događaju u narednoj godini. Istovremeno, pristup potrošnji postaje promišljeniji – većina korisnika pažljivo planira budžet, traži popuste i sinhronizuje želje sa finansijskim mogućnostima. O tome da se sve više prioriteta daje na trošenje na iskustva umesto na stvari svedoči i podatak od Mastercard Economic Institute koji pokazuje da je u 2024. godini 32,1% evropske potrošnje na iskustva (izuzev putovanja i restorana) bilo usmereno na prisustvo događajima, što je porast u odnosu na 2023. godinu (31,5%) i 2019. godinu (30,7%).
Priceless Srbija: Jedno mesto, beskrajna otkrića
U vremenu kada se potrošačke navike brzo menjaju, Mastercard donosi globalnu platformu Priceless™ na tržište Srbije, otvarajući im vrata ka pažljivo osmišljenim i jedinstvenim iskustvima. Bilo da je reč o putovanjima, vrhunskim gastronomskim doživljajima, koncertima, umetničkim izložbama ili sportskim manifestacijama, platforma priceless.com pruža priliku za stvaranje nezaboravnih iskustava koja ostaju za ceo život. Mastercard svojim korisnicima ne nudi samo pogodnosti – već ih podstiče da prepoznaju pravu vrednost života, kroz nova iskustva i bliskost sa drugima, podsećajući korisnike na to da su uspomene ono najvrednije što ostaje.
Priceless platforma, osim globalnih destinacija od kojih su neke i u našem susedstvu, kao što su Grčka, Italija i Hrvatska, takođe otvara vrata i Priceless iskustvima u Srbiji, kreiranim ekskluzivno za Mastercard korisnike u našoj zemlji, u saradnji sa renomiranim lokalnim brendovima poput JRE restoranske grupe (The Square, Langouste, Salon 1905, Salon5.a, Delirium Silence), Mandarina Cake
Shop-a, kao i mnogim drugim koji će se uskoro naći na platformi. Na priceless.com, pored posebno kreiranih iskustava, nalaziće se i druge informacije u vezi sa pogodnostima korišćenja Mastercard kartica, kako u zemlji, tako i na putovanjima u inostranstvo.
Platforma priceless.com odražava novu stvarnost savremenih potrošača: ono što pamtimo ima daleko veću vrednost od onoga što posedujemo. Upravo u tome i leži snaga ove platforme – da nas podseti kako su najvredniji trenuci oni koje delimo, iskustva koja nas inspirišu i povezuju, i uspomene koje ostaju sa nama zauvek.






