Najnoviji globalni HR izveštaji ukazuju na trendove koji sve snažnije oblikuju radna okruženja širom sveta  i vrlo je izvesno da će se tokom 2026. preslikati i na tržište Srbije. Reč je o rastu fokusa na performanse, ubrzanoj primeni AI tehnologija, sve izraženijim generacijskim razlikama i sve većem otporu zaposlenih prema promocijama bez povećanja plate.

Prema ključnim nalazima, HR timovi širom sveta ulaze u godinu u kojoj prvi put posle šest godina performanse postaju prioritet broj jedan, dok se AI iz statusa „hype-a“ pomera u realnu svakodnevnu praksu.

Sanja Jevđenijević, HR stručnjak i direktorka HR Xcela, ističe da se svi globalni trendovi veoma jasno preslikavaju i na tržište Srbije: „Ulazimo u godinu u kojoj HR mora da balansira tri stvari: rast opterećenja zaposlenih, rast očekivanja od performansi i intenzivnu AI integraciju. To menja ulogu HR-a i vraća nas na suštinu kako da ljudi i tehnologija zaista rade zajedno.“

Performanse ispred angažovanosti – ali jedno bez drugog ne može

Prema izveštaju, 40% globalnih HR timova postavlja performanse kao ključni prioritet, odmah iza angažovanosti (39%). Ipak, high-performing kompanije naglašavaju da se ova dva elementa ne mogu razdvajati, jer se visoke performanse dugoročno mogu postići samo u okruženju gde ljudi osećaju angažovanost, svrhu i pripadnost.

AI postaje deo svakodnevnog HR rada

Više od 42% timova već eksperimentiše ili svakodnevno koristi agentic AI. Jevđenijević ističe da se isto dešava i u regionu: „AI neće zameniti HR. Ali HR koji ne koristi AI biće zamenjen HR-om koji ga koristi. Ključno je da tehnologiju stavimo u funkciju pravičnije evaluacije, pametnijeg upravljanja talentima i rasterećenja timova.“

Generacijske razlike postaju strateški faktor

Izveštaj pokazuje jasne razlike u stavovima generacija: Boomeri najviše podržavaju povratak u kancelarije i izuzetno veruju u ličnu interakciju, Milenijalci, kojih je najviše u HR-u, najčešće koriste AI alate u praksi. Gen Z je najotvorenija za tehnologiju, ali ima najveće etičke zabrinutosti oko upotrebe AI.

„Za tržište Srbije ovo je posebno važno jer HR mora da vodi dijalog između generacija. Liderski tim često čine boomeri i Gen X, dok većinu zaposlenih čine milenijalci i Gen Z. Bez razumevanja razlika nema stabilne kulture“, objašnjava Jevđenijević.

Zaposleni sve češće odbijaju promocije bez povećanja plate, a predstavnici generacije Z najčešće ne planiraju  ostanak u kompaniji, ukoliko se promocija ne desi u prvih 18 meseci rada i ukoliko je ne prati adekvatna ili očekivana kompenzacija.

Prema dostupnim podacima, imamo činjenicu da čak 43% HR profesionalaca navodi da se od zaposlenih očekuje više posla bez povećanja plate, a 47% prijavljuje porast otpora kod zaposlenih. Naravno, sve ovo utiče na posvećenost, angažovanost pa samim tim i rezultate poslovanja. 

„Zaposleni 2026. godine ne pristaju više na ’nevidljivo povećanje posla’. Kompanije moraju da budu transparentnije, da bolje planiraju uloge i da povežu očekivanja sa adekvatnom nagradom i naravno prate tržišne trendove“, naglašava Jevđenijević.

HR Xcel: preporuke za kompanije u Srbiji za 2026.

Na osnovu globalnih nalaza i iskustva iz prakse, HR Xcel preporučuje da kompanije u 2026. godini povežu performanse i angažovanost u jedinstven, održiv sistem i bez obzira na izazove sa kojima se svi susrećemo, ne odustaju od ulaganja u razvoj ljudi i unapređenje organizacione kulture. Istovremeno, AI bi trebalo uvoditi postepeno i kontrolisano, kako bi rasteretio administrativne procese i omogućio menadžerima više vremena za rad sa ljudima.

Drugi važan zadatak biće uređenje politika nagrađivanja, posebno u pogledu smanjenja unapređenja bez povećanja plate, uvođenja jasnih kriterijuma za napredovanje, vrednovanje i prepoznavanje vrednosti koju zaposleni donosi i stvara. 

Konačno, kompanije će morati da prilagode procese i komunikaciju potrebama različitih generacija koje danas rade zajedno, kako bi se izgradio stabilan i podsticajan radni ambijent, što se ogleda i u uvođenje digitalnih platformi za komunikacije koje su dostupne svim zaposlenima, kako bi komunikacija bila transparentna, blagovremena i dvosmerna, bez obzira na poziciju i mesto rada. Danas je nemoguće graditi imidž poželjnog poslodavca bez adekvatne platforme za internu komunikaciju koja se implementita kroz mobilnu  i web aplikaciju.

Razvoj lidera i mendžera biće presudni za performanse i kulturu. „Kompanije koje na vreme pripreme svoje lidere i menadžere i uvedu jasnu AI strategiju, biće u poziciji da vode tržište, a ne da mu se prilagođavaju.“, zaključuje Jevđenijević.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.