Booking.com se suočava sa kolektivnom tužbom više od 10.000 evropskih hotela koji tvrde da je ova platforma za rezervaciju smeštaja zloupotrebila svoj uticaj i narušila tržište na njihovu štetu u periodu dužem od 20 godina, piše Gardijan.
Udruženje hotela, restorana i kafića u Evropi (Hotrec), koje predstavlja ovu industriju u okviru EU i vodi pravni postupak, nedavno je produžilo rok za priključenje hotelijera tužbi do 29. avgusta, zbog velikog interesovanja.
Tužba, za koju se očekuje da bude jedna od najvećih ikada podnetih u sektoru ugostiteljstva u Evropi, podržana je i od strane 30 nacionalnih udruženja hotelijera, uključujući i britansko.
„Više od 10.000 hotela već se priključilo ovoj panevropskoj inicijativi kako bi tražili odštetu zbog finansijskih gubitaka koje je prouzrokovala nezakonita upotreba klauzula o ‘najboljoj ceni’ (paritetu) od strane Booking.com-a“, navodi se u saopštenju Hotrec-a.
„parazitske“ rezervacije
Tužba tvrdi da je Booking.com od hotela pod velikim pritiskom zahtevao da ne nude niže cene na drugim platformama, uključujući i sopstvene sajtove.
Hotelska industrija takođe navodi da je platforma sa sedištem u Holandiji koristila ove klauzule da spreči klijente da rezervišu direktno kod hotela nakon što ih pronađu preko Booking.com-a, što je nazivala „parazitskim“ rezervacijama.
„Registracije za ovu tužbu i dalje rastu, a dosadašnji odziv pokazuje snažnu volju ugostiteljske industrije da se suprotstavi nepoštenim praksama na digitalnom tržištu“, navodi se u saopštenju Hotrec-a.
booking: netačne i obmanjujuće izjave hotelijera
Booking.com je u saopštenju koje su poslali mejlom ocenio izjave Hotrec-a i drugih udruženja hotelijera kao „netačne i obmanjujuće“, dodavši da još nisu primili „zvanično obaveštenje o kolektivnoj tužbi“.
Takođe su naveli da presuda Evropskog suda pravde nije utvrdila da su klauzule o „najboljoj ceni“ protivne konkurenciji, već da one „spadaju u oblast prava konkurencije EU i da se njihovi efekti moraju procenjivati od slučaja do slučaja“.
U svojoj izjavi o „posvećenosti fer konkurenciji“, kompanija tvrdi da su „ranije klauzule o paritetu cenama zapravo podsticale konkurentne cene, a ne ograničavale“.
Pozvali su se na istraživanje prema kojem je 74% hotelijera izjavilo da im je Booking.com učinio posao profitabilnijim, uz veće stope popunjenosti i niže troškove za privlačenje klijenata.
„pobednik uzima sve“
Istraživanje koje su sproveli Hotrec i Univerzitet primenjenih nauka i umetnosti Zapadne Švajcarske pokazalo je da je matična kompanija sajta, Booking Holding, kontrolisala 71% evropskog tržišta 2024. godine, u poređenju sa 68,4% iz 2019.
Kompanija je procenjena na 170 milijardi dolara, što je tri puta više od Volkswagena.
Rupreht Podzun, direktor Instituta za pravo konkurencije na Univerzitetu Hajnrih Hajne u Dizeldorfu, rekao je da je Booking.com klasičan primer kako digitalna platforma može da osvoji čitav sektor i stvori dinamiku „pobednik uzima sve“.
Dodao je da će sudski proces verovatno biti dugotrajan i da će ključna biti složena procena visine štete.
„Sudije će morati da formiraju stav, a zatim će sve ići kroz žalbe – uz velike troškove i korišćenje svih pravnih trikova koji postoje“, rekao je za nemački list Süddeutsche Zeitung.
„Ovo je pobuna hotela koja poručuje: ‘Ne možete da radite s nama šta god hoćete.’“





