Ukoliko gradski odbornici na današnjoj sednici prihvate Odluku o izmenama i dopunama odluke o javnom linijskom prevozu putnika, obaveza da autobusi na beogradskim ulicama ne smeju da budu stariji od 10 godina stupiće na snagu tek u septembru 2026. godine, umesto za četiri meseca.
U obrazloženju u koje je Nedeljnik imao uvid stoji da je ključni razlog za odlaganje to što je još u toku postupak javne nabavke koju sprovodi JKP Gradsko saobraćajno preduzeće (GSP) Beograd, i to za kupovinu ukupno 300 novih solo i zglobnih autobusa na gas (CNG).
„Imajući u vidu broj vozila (preko 200 vozila) koje bi trebalo isključiti iz saobraćaja 01. sepembra 2025. godine, po osnovu starosne granice, JKP GSP Beograd ne bi bio u mogućnosti da obavlja ugovoreni obim saobraćaja“, piše u odluci kojom se traži podrška za pomeranje roka za „podmlađivanje“ voznog parka GSP za godinu dana.
„time se eliminišu svi evropski pa i turski proizvođači autobusa“
GSP je, inače, još u februaru raspisao dva tendera za nabavku ukupno 300 novih autobusa na gas putem finansijskog lizinga, uz procenu vrednosti posla od ukupno 70 milijardi dinara.
Rok za dostavljanje ponuda je, međutim, prvo sa 25. marta pomeren na 22. april, da bi usledio još jedan „produžetak“ – do 19. maja. Sada su na stolu novi rokovi, koji ističu početkom juna, a promenjen je i zahtevan način finansiranja kao i tehnička specifikacija za motore.
Na spornu promenu tehničke specifikacije ukazao je jedan od potencijalnih ponuđača na tenderu za kupovinu solo autobusa- i tim povodom se zvanično obratio naručiocu, odnosno GSP Beograd.
Taj proizvođač autobusa ukazuje da nova tehnička specifikacija zahteva motor minimalne zapremine 11.000 ccm, dok je sam GSP ranije nabavio 250 autobusa sa Cummins motorima zapremine 8.900 ccm.
„Samim zahtevom da minimalna zapremina motora bude 11.000 ccm, znatno se smanjuje konkurencija i time eliminišu svi evropski pa i turski proizvođači autobusa. Molimo Vas da promenite zahtevanu zapreminu motora na minimalno 8.500 ccm“, naveo je jedan od potencijalnih ponuđača.
GSP je odbio ovu primedbu uz objašnjenje da autobusi koji treba da prevoze putnike u Beogradu moraju da imaju jači motor zbog „infrastrukturnih izazova“, kao i da svi proizvođači motora nude širok spektar CNG motora, uključujući i one slabije od 8000 cm³ i jače od 12000 cm³, što znači da su na tržištu dostupni motori između 8000 i 12000 cm³ koje proizvođači autobusa mogu ugraditi u svoja vozila.
„JASNA DISKRIMINACIJA PONUĐAČA“
Slična primedba pojavljuje se i kada je reč o tenderu za nabavku zglobnih autobusa, u kojoj se potencijalni ponuđač osvrće na to da je tehničkom specifikacijom zahtevana minimalna radna zapremina motora 11.000 cm3 i da maksimalna snaga motora ne sme biti manja od 250 KW.
„Ni jedan evropski proizvođač ne proizvodi autobuse minimalne radne zapremine motora 11.000 cm3, već je jedini proizvođač (kineski, prim,M.R.) HIGER, koji bi mogao da ponudi ovakve autobuse, za koga je očigledno i izvršena ova nedozvoljena izmena dokumentacije u poslednjem momentu i koji je samim tim jasno favorizovan, uz potpuno ograničenje konkurencije i jasnu diskriminaciju ponuđača“, naveo je jedan od potencijalnih ponuđača u primedbi.
GSP je kao naručilac odgovorio da je, saglasno Zakonu o javnim nabavkama, izvršio izmene konkursne dokumentacije u zakonom dozvoljenom roku i na način koji je transparentan, uz objavljivanje na Portalu javnih nabavki i obezbeđenje odgovarajućeg roka za pripremu ponuda, koji je u trenutku izmene produžen u skladu sa zakonskim zahtevima.
TRAŽI SE OBUSTAVLJANJE OBA TENDERA
U okviru javno objavljenih pitanja i odgovora koje su povodom tendera za nabavku solo i zglobnih autobusa razmenili potencijalni ponuđači i GSP Beograd, često se ponavlja zaključak ponuđača da bi tu javnu nabavku trebalo obustaviti.
Kao ključne razloge navodili su to što je tenderski uslov da se nabavka finansira operativnim lizingom promenjen u kreditni aranžman, zatim su promenjene tehničke specifikacije o kojima je bilo reči a kao treći najčešći razlog za obustavu navođena je sumnja da GSP Beograd ima dovoljno novca da ovu nabavku – za koju je nejasno da li vredi 35 ili 70 milijardi dinara -sprovede do kraja.




