Evropska komisija (EK) saopštila je danas da je kaznila Apple sa 500 miliona evra a kompaniju Meta sa 200 miliona evra zbog kršenja Zakona o digitalnim tržištima (DMA).

Komisija je utvrdila da je Apple prekršio obavezu zabrane ograničavanja usmeravanja korisnika (anti-steering) a da je Meta prekršila obavezu  da potrošačima ponudi izbor usluge koja koristi manje njihovih ličnih podataka.

„Današnje odluke šalju snažnu i jasnu poruku“, poručila je potpredsenica EK Tereza Ribera.

„DMA obezbeđuje da digitalni akteri posluju na konkurentnom tržištu koje je otvoreno, štiti evropske potrošače i stvara ravnopravne uslove za sve. Apple i Meta nisu ispunili obaveze iz DMA jer su primenili mere koje dodatno pojačavaju zavisnost poslovnih korisnika i potrošača od njihovih platformi. Kao rezultat toga, preduzeli smo odlučne, ali uravnotežene mere sprovođenja zakona protiv obe kompanije, zasnovane na jasnim i predvidivim pravilima. Sve kompanije koje posluju u EU moraju poštovati naše zakone i evropske vrednosti“, navela je Ribera u pisanoj izjavi.

ZAŠTO JE KAŽNJEN APPLE

Komisija je obrazložila da je, prema Zakonu o digitalnim tržištima, Apple dužan da dozvoli proizvođačima aplikacija (developerima) da korisnicima besplatno ukažu na ponude koje se nalaze van Apple-ove prodavnice aplikacija (App Store), da ih usmere ka tim ponudama i omoguće im kupovinu.

Međutim, EK je utvrdila da Apple to ne poštuje.

„Zbog raznih ograničenja koje nameće, developeri ne mogu u potpunosti da iskoriste prednosti drugih kanala prodaje svojih aplikacija. Istovremeno, korisnici ne mogu lako da saznaju za povoljnije opcije, jer Apple sprečava developere da ih direktno informišu o tim alternativama. Kompanija nije uspela da dokaže da su ova ograničenja zaista neophodna ili opravdana“, stoji u odluci kojom je američka kompanija kažnjena sa 500 miliona evra.

META I PLAĆANJE ZA USLUGU „BEZ OGLASA“

Prema DMA, velike tehnološke kompanije moraju da traže dozvolu od korisnika pre nego što spoje njihove lične podatke sa više svojih usluga (na primer, između Facebook-a i Instagrama).

Ako korisnik ne da saglasnost, mora mu se ponuditi verzija usluge koja koristi manje podataka, ali koja funkcioniše isto kao i ona personalizovana.

U novembru 2023. Meta je uvela pravilo „pristanak ili plaćanje“. Korisnici u EU su mogli da biraju: ili da prihvate da se njihovi podaci koriste za ciljanje reklama, ili da plate mesečnu pretplatu kako bi koristili Facebook i Instagram bez oglasa, podseća EK.

„Zaključili smo da taj model nije u skladu sa pravilima, jer korisnicima nije jasno ponuđena opcija da koriste besplatnu verziju sa manje prikupljanja podataka – koja bi i dalje bila jednako funkcionalna. Osim toga, korisnici nisu imali stvarnu slobodu izbora, jer im nije bila omogućena mogućnost da daju saglasnost na način koji je u skladu sa zakonom“, navedeno je u odluci EK.

MALA POBEDA ZA FACEBOOK MARKETPLACE

Komisija je takođe odlučila da Facebook-ova usluga Marketplace više ne mora da se vodi kao ključna digitalna platforma prema DMA pravilima.

„Meta je ranije zatražila da se ta odluka preispita, a Komisija je, nakon detaljne analize i dodatnih mera koje je Meta uvela da ograniči poslovnu upotrebu Marketplace-a, utvrdila da je tokom 2024. godine ovu uslugu koristilo manje od 10.000 firmi. Zbog toga više ne ispunjava uslove da se smatra ključnim kanalom za poslovne korisnike da dođu do potrošača“, zaključila je EK.

Potpredsednica EK Hena Virkunen ocenila je da je smisao DMA u  omogućavanju slobodnog izbora za preduzeća i potrošače.

„To podrazumeva da građani imaju punu kontrolu nad time kada i kako se njihovi podaci koriste na internetu, kao i da preduzeća mogu slobodno komunicirati sa svojim kupcima. Današnje odluke pokazuju da su i Apple i Meta uskraćivali tu slobodu izbora svojim korisnicima i da sada moraju da promene svoje ponašanje. Naša je dužnost da štitimo prava građana i inovativnih preduzeća u Evropi, i potpuno sam posvećen tom cilju“, naglasila je Virkunen.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.