Srbija u 2026. planira da se zaduži ukupno 2,5 milijarde evra za projekat beogradskog metroa samo za prvu liniju kod Francuskog trezora i kod, za sada neimenovanih, „stranih investicionih korporacija, banaka i fondova“, vidi se u predlogu budžeta za narednu godinu, objavio je danas Forbs Srbija.

Državi je, kako se vidi iz predloga budžeta, odobreno da se u 2026. za projektovanje i izradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, faza 1 metroa, zaduži kod Francuskog trezora u iznosu od 17,5 milijardi dinara (150 miliona evra).

Za prvu fazu planirano zaduženje od 2,35 milijardi evra

Kako se navodi, data je mogućnost i da se za projekat izgradnje metroa (faza I) zaduži 175,8 milijardi dinara (1,5 milijarda evra) kod „stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“.

Kod „stranih investicionih korporacija, fondova i banaka“ planiran je još jedan zajam za metro od 99,6 milijarde dinara (850 miliona evra) za projektovanje i izgradnju saobraćajnog sistema za Liniju 1, fazu 1 beogradskog metroa.

Podseća se da je Srbija u 2024. ugovorila zajam za izgradnju depoa Makiš (koji je deo beogradskog metroa), sa Dojče bankom (filijala Hongkong) u iznosu 178,3 miliona evra.

Prema predlogu budžeta, u 2026. država planira da na projekat beogradskog metroa potroši oko 26 milijardi dinara, a izdvajanja za taj projekat planirana su u okviru Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, piše Forbs.

U 2027. se očekuje da će za beogradski metro biti potrošeno 77,8 milijardi, a u 2028. godini 68,2 milijardi dinara.

Od ukupnih 26 milijardi dinara opredeljenih za metro u 2026. godini, za mašine i opremu namenjeno je 17,08 milijardi dinara, piše u budžetu.

MINISTARSTVA IZBEGLA DA ODGOVORE NA KOJE MAŠINE TROŠE NOVAC

Forbs je upitao Ministarstvo finansija i Ministarstvo građevinarstva za koje konkretne mašine i opremu je namenjeno tih 17,08 milijardi, ali odgovor nisu dobili.

Ostatak novca, odnosno 3,58 milijardi dinara namenjeno je za zgrade i građevinske objekte, a oko 5,38 milijarde za „transfere ostalim nivoima vlasti“.

Na sajtu Beogradski metro i voz, od oktobra ove godine, piše da je projekat prve linije metroa podeljen u dve faze i da je u završnoj fazi revizije.

Navedeno je da su potpisani ugovori za građevinske radove prve faze u dužini od oko 15 kilometara u vrednosti od gotovo milijardu evra, dok se ugovor za sisteme i vozove očekuje u narednim mesecima.

Projekat druge linije biće, kako je navedeno, završen do početka 2027. godine, a da je projektovanje treće linije već započeto tokom ove godine.

Takođe, piše da su dve TBM (Tunnel Boring Machine) mašine tzv. „krtice“ već naručene i njihovo dopremanje u Beograd očekuje se tokom naredne godine, čime će započeti radovi na iskopavanju tunela.

Bez javnog nadmetanja do ugovora za izgradnju 

Kako Forbs piše, projekat beogradskog metroa poveren je, bez javnog nadmetanja, kineskoj kompaniji PowerChina za građevinske radove i francuskoj firmi Alstom da isporuči vagonske kompozicije i da izgradi elektromašinske podsisteme.

U projekat metroa je uključena i francuska firma Ežis, koja je 2019, kako se podseća, radila prethodnu studiju izvodljivosti za linije 1 i 2, te 2021. isporučila konceptualni dizajn za liniju 3, dok od 2020. godine kompanija izrađuje idejne projekte i studiju izvodljivosti za fazu 1 linije 1, fazu 2 linije 1 i liniju 2.

Na sajtu Ežisa piše da je Francuski trezor na osnovu sporazuma između vlada Srbije i Francuske, obezbedio finansiranje za deo troškova prve faze beogradskog metroa, kao i da će sve tri linije metroa približno koštati sedam milijardi evra, piše Forbs.

Kompanija PowerChina je potpisala sporazum o saradnji sa Ministarstvom građevinarstva 2019. u vezi sprovođenja projekta beogradskog metroa.

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.