
Jednostavno rečeno, Compliance je poslovna funkcija koja se brine da jedna kompanija posluje pošteno i po pravilima. To odavno ne znači samo praćenje zakona, već i poštovanje etičkih principa, unapređenje korporativne kulture i čuvanje dobrog glasa firme.
Upravo tu nastaje i najveći izazov: kako sačuvati dugoročni uspeh i poštenje kada su kratkoročni profiti često na prvom mestu? O tome kako se gradi autoritet da bi se menadžmentu ponekad moglo reći „ne“, razgovarali smo sa Milošem Bogdanovićem, predsednikom Udruženja za usklađenost u poslovanju.
Građenje autoriteta i poverenja
Svaki Compliance profesionalac naći će se u situaciji kada menadžmentu treba reći „ne“ a tada, prema rečima Miloša Bogdanovića, treba imati na umu perspektivu iz koje ta dva “sveta” posmatraju poslovanje.
“Compliance funkcija ima dugoročne ciljeve, očuvanje reputacije, unapređenje korporativne kulture, poslovanje u skladu sa propisima, etikom i najboljom praksom, dok je menadžment često okrenut kratkoročnim ciljevima neretko iskazanim u ciframa koje te godine kompanija treba da ostvari“. Upravo u tom raskoraku se gradi autoritet Compliance funkcije – ne kroz zabrane, već kroz konstruktivan dijalog i odgovarajuću komunikaciju.
Ključ uspeha, kako navodi, nije u samoj reči „ne“, već u onome što sledi. „Autoritet Compliance funkcije u organizaciji dobrim delom zavisi od broja ‘ne’ koji izgovara, kao i o nastavku rečenice, pošto posle ‘ne’ ne bi trebalo da ide tačka, nego zarez, kako bi se razumelo i prihvatilo. Ovakavredibilitet u organizaciji se ne stiče preko noći, već je rezultat dokazanog integriteta i konkretnih rezultata, odnosno koliko puta je to naše ‘ne’ spasilo stvar u prošlosti“, zaključuje Bogdanović.
Revolucija veštačke inteligencije
Pored unutrašnjih izazova, Compliance se suočava i sa tehnološkom revolucijom koju predvodi veštačka inteligencija. Dok regulativa tek sustiže razvoj, uz stare rizike poput finansijskog kriminala, zloupotrebe podataka o ličnosti ili nepoštene poslovne prakse, pojavljuju se novi, koji traže nova rešenja.
“Svako ubrzanje u tehnološkom razvoju donosi nove rizike, ali i ‘mere bezbednosti’ kako nas ta brzina ne bi dovela u problem. Ne znam kada tačno je u obaveznu opremu automobila ušao bezbednosni pojas, ali sam siguran da to nije bilo onda kada su kola išla 20 km na čas, već kasnije kada su nova tehnološka rešenja omogućila veće brzine”, ocenjuje Bogdanović.
Naglašava da je ključ u razumevanju i prilagođavanju, a ne u strahu od novog i da je osnovni zadatak Compliance funkcije u kompaniji da dobro razume kako veštačka inteligencija funkcioniše da bi iskoritili njene mogućnosti u svom radu, ali i prepoznali sve rizike koje njena implementacija u poslovne procese i svakodnevne aktivnosti donosi.
Upravo su ove teme bile u fokusu i na godišnjoj konferenciji „Compliance (R)evolution”, koju je Udruženje za usklađenost u poslovanju organizovalo 27. oktobra u Beogradu.
Compliance kao prednost za mala pravna lica
Iako se često vezuje za velike korporacije, značaj usklađenosti poslovanja je ogroman i za mala i srednja pravna lica, koja ovu funkciju neretko vide kao nepotreban trošak i nešto što ne razumeju do kraja.
Bogdanović povlači paralelu sa strahom od nepoznatog: „Ljudi su se nekada plašili vatre, ali i svega drugog što nisu razumeli, pa je ovaj strah opravdan i razumljiv. Danas vatru koristimo svi.“
On ističe da je važno razbiti predrasude, pre svega onu o velikim troškovima. „Prva stvar koju vlasnici malih i srednjih pravnih lica treba da znaju je da Compliance ne mora mnogo da košta, iako svakako mora da košta nešto.“
Štaviše, umesto troška, ukazuje da usklađenost može postati ključna konkurentska prednost, razlog što su baš oni dobili posao na tenderu veće kompanije sa kojom žele da sarađuju ili da cementira poverenje klijenata i reputaciju na tržištu, što je nemerljiva vrednost za svaku firmu, bez obzira na njenu veličinu.
Na kraju ističe da su osnovna načela Compliance funckije, kao što su pošteno i odgovorno poslovanje, primenjiva bez obzira na veličinu kompanije.
Profesija budućnosti zahteva nove veštine
Potražnja za Compliance profesionalcima raste, ali se menja i profil traženih kadrova. Uloga više nije rezervisana isključivo za pravnike i ekonomiste. Budućnost pripada multidisciplinarnim timovima.
„U budućnosti, Compliance timovi biće sastavljeni od različitih profila zaposlenih, od kojih mnogi neće biti pravnici ili ekonomisti. Potrebne su nove veštine koje spajaju analitičnost i empatiju sa jedne strane, a sa druge project management, znanje u oblasti IT security i AI sistema. Ono što će ostati isto je integritet pojedinca koji mora ostati očuvan kako bi se posao Compliance funkcije u kompnaiji uspešno obavljao”, zaključuje Bogdanović.




