Akcionari Saobraćajnog preduzeća „Lasta“ su na vanrednoj sednici, održanoj 8. septembra 2025. godine, odobrili podnošenje predloga za pokretanje stečajnog postupka kroz Unapred pripremljen plan reorganizacije (UPPR).
Radi se o potezu koji je inicirao novi većinski vlasnik „Strela-Obrenovac“, koji trenutno poseduje 84 odsto kapitala ove beogradske kompanije.
Na sednici je za predsednika Skupštine izabran Miroslav Nikolić, zakonski zastupnik kompanije „Strela-Obrenovac“, međutim, centralna tačka dnevnog reda bila je odluka kojom se uprava ovlašćuje da preduzme sve korake za sprovođenje UPPR-a.
Duboka kriza i višemilionski gubici
U obrazloženju odluke, koje je ranije bilo dostupno akcionarima, navodi se da se „Društvo duži niz godina nalazi u dubokoj finansijskoj i operativnoj krizi, što zahteva hitnu reorganizaciju kako bi se izbeglo dalje ugrožavanje poslovanja i očuvala osnovna delatnost od javnog interesa – linijski prevoz putnika“.
Da je „Lasta“ na ozbiljnim poslovnim mukama ukazuju i podaci koje je objavila uprava: kompanija je, kako su naveli, poslovnu 2024. godinu završila sa gubitkom iz redovnog poslovanja od 1,38 milijardi dinara, dok su ukupni akumulirani gubici na kraju te godine dostigli 2,51 milijardu dinara.
Pad poslovnih prihoda na 6,98 milijardi, uz rashode od 7,75 milijardi dinara, dodatno je opterećen finansijskim gubitkom od 468 miliona dinara, pretežno zbog visokih troškova kamata.
Hronična nelikvidnost postala je kritična, s obzirom na to da je na kraju 2024. raspoloživa gotovina iznosila svega 25 miliona dinara, naspram kratkoročnih obaveza koje su premašivale 6,4 milijarde dinara.
Dotrajali autobusi i ugrožena socijalna prava radnika
Osim finansijskih, kompaniju opterećuju i ozbiljni operativni problemi. Vozni park je opisan kao tehnički dotrajao, sa svega oko 300 aktivnih vozila, od kojih je većina neispravna ili zahteva izuzetno visoke troškove održavanja.
Dodatni teret predstavlja više od 1.000 aktivnih sudskih sporova, čija se procenjena vrednost sa troškovima kreće oko dve milijarde dinara.
Posebno je teška situacija za 1.478 zaposlenih.
U dokumentaciji se navodi da u periodu od marta do maja 2025. godine porezi i doprinosi na zarade nisu uplaćivani, zbog čega „zaposleni nemaju overene zdravstvene knjižice, što ozbiljno ugrožava njihova socijalna prava“.
Reorganizacija „jedino rešenje za opstanak“
S obzirom na to da je kompanija u kratkom roku mogla postati nesposobna za plaćanje, što je zakonski razlog za stečaj, UPPR je predstavljen kao jedini mehanizam za opstanak.
Cilj plana, kako je istaknuto, nije likvidacija već „stvaranje uslova za nastavak poslovanja“.
Kako je ocenio menadžment kompanije u predlogu koji se našao pred Skupštinom, pokretanje stečajnog postupka kroz reorganizaciju „predstavlja pravno i ekonomski opravdano rešenje koje ima za cilj da sa jedne strane spreči otvaranje ‘klasičnog’ stečaja protiv Društva, a sa druge strane omogući smanjenje troškova i racionalizaciju poslovanja, očuvanje osnovne delatnosti… kao i zaštitu interesa poverilaca, akcionara i zaposlenih u najvećoj mogućoj meri“.
Plan podrazumeva finansijsko restrukturiranje kroz reprogram postojećih dugovanja i potencijalni otpis dela potraživanja, čime bi se kompaniji omogućilo da stabilizuje poslovanje i obezbedi sredstva za neophodna ulaganja, pre svega u obnovu voznog parka.



