
Vest da se na graničnom prelazu Batrovci na izlaz iz zemlje čeka satima postala je gotovo sezonski folklor, a jutrošnje saopštenje Auto-moto saveza Srbije samo je potvrdilo hroničnu boljku.
Kako je AMSS naveo, „zadržavanja za putnička vozila na graničnom prelazu Batrovci su i do šest sati pri izlazu iz zemlje“.
Iako se ovakve slike često pripisuju isključivo turističkoj sezoni i smeni turista, dublji uzroci su sistemske prirode i odavno su poznati nadležnim institucijama.
poznata „vruća tačka“
Odgovori na pitanje zašto je Batrovci najopterećeniji prelaz mogu se pronaći u zvaničnim dokumentima. „Studija o vremenu potrebnom za carinjenje robe“ (Time Release Study 2021), koju je sprovela
Uprava carina uz podršku Međunarodne finansijske korporacije (IFC), detaljno je analizirala sve procedure i zastoje na najprometnijim prelazima u Srbiji.
Ova studija je identifikovala Batrovce kao prelaz sa najvećim brojem obrađenih deklaracija i najvećim brojem prikupljenih validnih upitnika, potvrđujući njegov status saobraćajne „vruće tačke“.
Čekanje pre početka procedure
Analiza je pokazala da sam carinski postupak na srpskoj strani ne traje dugo, u proseku svega nekoliko minuta po vozilu.
Problem je ogromno vreme koje se provodi u čekanju pre nego što se uopšte stigne do kontrolnog punkta.
Studija je, na primer, zabeležila da je prosečno vreme čekanja teretnih vozila u redu za izvoz na Batrovcima bilo čak dva sata i 59 minuta, i to samo da bi se došlo do početka carinske kontrole.
Kada se na to dodaju turistički pikovi i pojačane kontrole sa hrvatske strane granice, ne iznenađuje što se to vreme za putnička vozila danas popelo na šest sati.
Infrastruktura i prekogranični uticaj
Jedan od ključnih problema, kako navodi studija, jeste potreba za unapređenjem infrastrukture.
U preporukama za prelaz Batrovci navodi se neophodnost „proširenja graničnog prelaza otvaranjem dodatnih rampi“, kao i rekonstrukcija ulaznih i izlaznih terminala.
Međutim, uzrok gužvi nije samo na srpskoj strani. Studija eksplicitno ukazuje na prekogranični faktor i procedure susedne države.
U dokumentu se kao preporuka navodi da je potrebno „unaprediti saradnju sa Carinom Republike Hrvatske koja sprovodi pojačanu kontrolu migranata, što utiče na efikasnost celokupnog procesa na granici“.
Ova pojačana kontrola usporava protok vozila i stvara „čep“ koji se zatim proteže kilometrima duboko u teritoriju Srbije.
Preporuke iz studije su jasne: Batrovcima su potrebna i infrastrukturna ulaganja i bolja bilateralna saradnja. Dok se to ne dogodi, vesti o višesatnim čekanjima ostaće naša realnost.




