U novinarstvu postoji pravilo da je najgore kad postaneš vest. U poslednje vreme novinarstvo je stalno vest, što znači da su loša vremena. Mi ovde imamo Al Džaziru koja se gasi u danu, dok u svetu Bezos izgleda kupuje novoj ženi Vog kao igračku, usput i ceo Conde Nast.
Ja inače ne volim da pišem o novinarstvu, o kojem stalno pričam, što zbog posla, što ovako, pa ću se zadržati na nekoliko društveno važnih stvari u ovom slučaju. Jedan poznati američki novinar i profesor na Kolumbiji (da ga ne zovem za odobrenje da ga citiram za ovakvu stvar), napustio je univerzitet jer ne želi da sprema buduće miševe.
Kada mi je to ispričao, zbunio sam se i mislio da priča o strahu ili nekim takvim stvarima, da bi me njegov odgovor zabrinuo: Ma mislim na miševe za eksperimente. To je kad gledaš buduće novinare. Bukvalno ih spremaš za buduću klanicu!
Ovo naravno prejako zvuči, ali se odnosi na društvene mreže koje su preuzele naš biznis model i za koje svi besplatno radimo, dok one uzimaju reklame. To ukidanje geotargetiranja, možda preokrene stvari, i vrati ih gde pripadaju, ciljnoj grupi, ali da vas ne davim tim stvarima: nastanak modernih medijskih kuća (Hearst, itd.) bazira se na dve stvari: slobodan protok reklama i nezavisne redakcije.
Jednostavno!
Kada je Mask kupio Tviter i proklamovao „građansko novinarstvo“, to je bila dobra vest za novinare. Jer, ako smo svi novinari, onda će ovi profesionalni da imaju prednost. Svet influensera. U kome je opet glavno ko kaže, a ne šta kaže, tako da je i to optimistička stvar za budućnost novinara. Ali ko će da kaže? Odnosno ko na kraju odlučuje? To je sada jedna novost koju posmatramo.
Jer, kada je Mardok kupovao Volstrit džurnal, prvo – to je trajalo godinama, i drugo – završilo se jakim ugovorom na temelju ovoga što sam pominjao: nezavisna redakcija odvojena od menadžmenta. Mardok je tu, ma šta ja o njemu mislio, ili ma šta on stvarno bio, na kraju najbolji vlasnik medija. I levih i desnih. I to zato što je iz medija.
Ceo uvodnik pročitajte u štampanom izdanju Nedeljnika.
NASLOVNA STRANA NOVOG BROJA NEDELJNIKA, KOJI JE U PRODAJI OD ČETVRTKA, 17. JULA, NA SVIM KIOSCIMA I NA NSTORE.RS






