Veštačka inteligencija, četbotovi, društvene mreže, mnogobrojne aplikacije, robotizacija… Sve kompleksnija tehnološka rešenja nam olakšavaju svakodnevicu i veoma lako im se prepuštamo. Možemo slobodno reći da je trenutak u kome živimo savršen. Olakšan nam je život kada uz jedan klik, bukvalno, čitav svet i sva njegova znanja imamo nadohvat ruke. Nepotrebno je govoriti koliko nas tehnološke inovacije i robotizacija štite od ponavljajućih (dosadnih) procesa.
Ne znam za vas, ali imam utisak da smo u fazi kada nas istražuju i ispituju naše granice, baš kao i mi ova inovativna, tehnološka rešenja. Kakva nam je pažnja, reakcije, moć i brzina prihvatanja novih dostignuća? Kako obrađujemo mnogobrojne informacije koje svakodnevno primamo? Kakve odnose gradimo u virtuelnoj realnosti?
Nailazimo na potvrde da smo se previše ubrzali, ali smo uvek spremni za još novog i bržeg. Preskočiti neki korak – zašto da ne! Ali šta u toj brzini polako propuštamo?! Sa svih strana nas „bombarduju“ novim, kompleksnijim, vrlo često nepouzdanim, na brzinu prikupljenim informacijama, koje bez puno razmišljanja usvajamo kao istine. Svakodnevno uživamo u virtuelnoj realnosti i iz nje proisteklim odnosima, koji nas u nekim realnim, nekada ne tako lepim, životnim situacijama podsete da je sve vezano za nju, upravo to – virtuelno.
Sigurno ste čuli ili poznajete ljude koji su godinama gradili svoje biznis modele i uspešno jačali pozicije i poslovni uticaj kroz društvene mreže. Okupili su veoma široku zajednicu ljudi koja im veruje i koristi njihove usluge ili proizvode. Da li ste čuli za one profile koje je jedan hakerski napad izbrisao u sekundi? Čitav trud i zajednice nestale su u trenutku. Većina se, srećom, obnovi. Neke, nažalost, zauvek ostaju zaključane u virtuelnoj realnosti.
Zbog ovakvih primera, sve češće dolazim do potvrde da je „old school“ sistem, odnosno jednostavnost u nekim procesima i komunikaciji najbolje, neretko, i najefikasnije rešenje. Čini mi se, posebno na osnovu dosadašnjih internacionalnih saradnji, da takav pristup (p)ostaje univerzalni jezik u poslovanju. Možda moj zaključak proizilazi iz činjenice da uglavnom poslujem sa generacijom ljudi koji su rođeni u prošlom veku, naviknutih na prave, duboke i kvalitetne međuljudske odnose. Možda imam i pogrešno uverenje, ali će vreme biti najbolji svedok.
Kada biste me pitali za mišljenje, u današnjem trenutku bih izabrala zlatnu sredinu. Pored tehnoloških inovacija, koje oberučke prihvatam(o), mislim da bi bilo mudro da sačuvamo ljudskost, ozbiljno je negujemo pored osnovnih, pravih vrednosti u poslu: kvalitet, temeljno znanje u određenoj oblasti, integritet, dostupnost, pouzdanost i iznad svega poštenje. Ukoliko ljudi mogu da se oslone na vas, koristili tehnološke inovacije ili ne, bićete im prvi, neretko i jedini izbor. Ukoliko mogu da vas dobiju kada im je to zaista neophodno – sigurno ćete im biti prvi izbor. Poželjno je da koristite tehnološku podršku, kako biste poboljšali određene procese u radu i sačuvali svoje zaposlene od repetativnih pitanja i procesa. Ali obavezno sačuvajte i humani pristup. Vremena se menjaju, a ova pred nama i ozbiljno ubrzavaju. Međutim, svakodnevno dobijamo potvrde i dokaze da prave vrednosti ostaju kao konstanta. Ukoliko ste stručni u svojoj oblasti, nema te prepreke koja vašu dobru reputaciju može da zaustavi. Naprotiv! Preporuka i poštovanje su neminovni.
Vama savetujem da se u pravoj meri prepustite tehnologijama i virtuelnoj realnosti. Savetujem i da, za svaki slučaj, pored virtuelnih paralelno gradite čvrste i kvalitetne, realne međuljudske odnose. Pratite kakav uticaj ti odnosi imaju na vaše poslovanje (i na vaš život)




