Sanja J. je godinu i po dana bezuspešno vodila prepisku sa kompanijom Jutjub (Youtube) u pokušaju da izdejstvuje da ta onlajn platforma ukloni video koji je ona postavila pre mnogo godina. Video je otkrivao informacije iz njenog privatnog života i njene lične podatke i ona je želela da ih ukloni, strahujući da bi zbog sadržine videa mogla da ima probleme u profesionalnoj karijeri. Zatražila je pomoć i od kancelarije Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti.

Problem je rešen tek kada je kompanija Gugl (Google), koja je vlasnik Jutjuba, poslala svog stalnog predstavnika u Srbiju. Video je uklonjen za 15 dana.

Gugl je jedina multinacionalna tehnološka kompanija koja ima svog predstavnika u Srbiji zaduženog za kontrolu poštovanja GDPR-a (Opšta uredba o zaštiti podataka o ličnosti EU) i srpskog Zakona o zaštiti podataka o ličnosti na njenim platformama. Druge globalne platforme kao što su Meta (u okviru koje posluje Fejsbuk (Facebook)), ili X (nekadašnji Tviter) ih nemaju, što otežava zaštitu ličnih podataka korisnika društvenih mreža u Srbiji.

Građani prepoznaju značaj zaštite podataka o ličnosti na internetu

Čak 85,6% korisnika interneta u Srbiji ističe da im je važna zaštita njihovih podataka o ličnosti na internetu i društvenim mrežama, pri čemu žene (89,3%) ovoj temi pridaju veću važnost nego muškarci (81,6%), pokazalo je najnovije istraživanje sprovedeno za potrebe kancelarije Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, a uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji.

Najveći broj građana Srbije (75,5%) smatra da do povrede podataka ličnosti dolazi postavljanjem fotografija i video-zapisa drugih lica na društvene mreže bez njihove saglasnosti, kao i snimanjem zaposlenih na radnom mestu (62,0%). Nešto više od polovine ispitanih (52,7%) kaže da se podaci o ličnosti ugrožavaju i kada se video-nadzor u stambenoj zgradi postavi tako da se u isto vreme snima ulaz u drugi stan ili stambeni objekat.

Iako to zakon zabranjuje, nije neuobičajeno da se zaposleni snimaju na radnom mestu kako bi se kontrolisalo vreme koje provedu na poslu. Kada je tokom 2022. u jednoj zdravstvenoj ustanovi u holu instaliran uređaj za prepoznavanje lica i snimanje dolaska i odlaska zaposlenih, Poverenik je, nakon sprovedenog nadzora, naložio da se prekine sa takvom nezakonitom obradom biometrijskih podataka i da se obrišu svi podaci o ličnosti prikupljeni na taj način.

U Kancelariji Poverenika ukazuju da do ugrožavanja podataka o ličnosti u svakodnevnom životu dolazi na različite načine – institucije često traže više podataka nego što je potrebno. To rade zdravstvene ustanove, pa i škole, ili banke kada se podiže kredit, zatim poslodavci koji žele da kontrolišu ne samo zaposlene već i klijente – dobro je poznat slučaj teretane koja je od korisnika tražila otiske prstiju. Velika prašina se podigla i kada se otkrilo da jedna trgovačka kuća snima kabine za probu garderobe.

U slučaju zloupotrebe podataka o ličnosti obratite se Kancelariji Poverenika

Kada dođe do ugrožavanja ili zloupotrebe podataka o ličnosti, građani mogu da podnesu pritužbu Kancelariji Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti. Poverenik je nezavisna institucija čiji je zadatak da obezbedi sprovođenje Zakona o zaštiti podataka o ličnosti i da postupa po pritužbama građana. Građani mogu da se obrate Kancelariji Poverenika u dva slučaja – kada žele da se informišu o svom pravu na zaštitu podataka o ličnosti i kada sumnjaju ili znaju da se njihovi podaci ne obrađuju u skladu sa zakonom. Sve informacije o pravu na zaštitu podataka o ličnosti i načinima na koje se ovo pravo može zaštititi mogu se pronaći na internet strani Poverenika – www.poverenik.rs.

Tokom 2022. Kancelarija Poverenika je rešila više od 3600 predmeta iz oblasti zaštite podataka o ličnosti i sprovela 416 postupaka inspekcijskih nadzora od kojih je najviše bilo u obrazovnim ustanovama i organima lokalne samouprave. Kao rezultat sprovedenog nadzora Poverenik je izrekao 42 korektivne mere rukovaocima i obrađivačima ličnih podataka, a podneta je i jedna krivična prijava i dva zahteva za pokretanje prekršajnog postupka.

Skoro polovina građana Srbije je upoznata sa radom institucije Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, a većina onih koja je upoznata (skoro 80%) ima pozitivan stav prema ovoj instituciji i smatra da ona može da im pomogne u zaštiti njihovih podataka, pokazalo je istraživanje javnog mnjenja koje je ove godine sprovela agencija Kantar – TMG Insights uz podršku Misije OEBS-a u Srbiji.

„Nakon sprovedenog prvog istraživanja javnog mnjenja o percepciji građana o zaštiti podataka o ličnosti krajem 2020, Misija OEBS-a u Srbiji je tokom maja i aprila 2023. podržala i sprovođenje drugog istraživanja na istu temu sa ciljem da se utvrdi da li je u međuvremenu došlo do unapređenja svesti građana o značaju zaštite ličnih podataka. Proteklih godina Kancelarija Poverenika i Misija OEBS-a su ostvarile odličnu saradnju sprovodeći raznovrsne aktivnosti usmerene na podizanje svesti javnosti o zaštiti ličnih podataka. Jedna od značajnijih aktivnosti bila je medijska kampanja „Neka ostane lično.“ koju je Misija realizovala u partnerstvu sa Kancelarijom Poverenika, a uz podršku Vlade Švedske“, kaže rukovodilac ovog projekta u Misiji OEBS-a Miroslav Kragić.

Neka ostane lično

Kampanja „Neka ostane lično.“ bila je prva kampanja u Srbiji koja je bila posvećena temi zaštite podataka o ličnosti. Tokom kampanje koja je trajala od maja do juna 2022, emitovani su kratki video-klipovi na nacionalnim i lokalnim televizijama, dok su na portalima dnevnih i nedeljnih novina plasirani digitalni oglasi. Glavna poruka kampanje je glasila da podatke o ličnosti kao što su ime, matični broj, e-mail adresa, broj bankovnog računa, zdravstveni podaci itd., ne treba otkrivati drugima već ih treba tretirati kao dragocenu ličnu svojinu.

Ključni nalazi istraživanja javnog mnjenja „Percepcija građana o zaštiti podataka o ličnosti“ iz 2023. agencije Kantar – TM Insights

 

Istraživanje agencije Kantar – TMG Insights je pokazalo da postoje značajne razlike između ispitanika koji su pratili kampanju „Neka ostane lično.“ i onih koji nisu. Ispostavilo se da građani koji su upoznati sa kampanjom bolje razumeju tematiku zaštite podataka o ličnosti i znaju kako da štite svoje podatke. Takođe, bolje su upoznati sa radom Kancelarije Poverenika i znaju da im ova institucija može pomoći u zaštiti njihovih podataka o ličnosti.

„Rezultati istraživanja ohrabruju. Trendovi su dobri, ali ih treba dalje unapređivati. Svest građana o ovoj temi raste, kao i o rizicima, ali i spoznaja kome se treba obratiti kada su podaci ugroženi“, istakao je Poverenik Milan Marinović na predstavljanju rezultata drugog istraživanja javnog mnjenja koje je održano početkom jula ove godine u Beogradu.

Građani Srbije svesni rizika od zloupotrebe podataka o ličnosti

Građani Srbije (59,9%) primećuju da se u poslednjih godinu dana više govori o zaštiti podataka o ličnosti. Međutim, sa porastom svesti o značaju ove važne teme raste i zabrinutost građana koji se pitaju da li privatne kompanije i institucije obrađuju njihove podatke na adekvatan način i da li reklamne agencije i oglašivači mogu da pristupe njihovim podacima na internetu bez njihove dozvole. Skoro 80% građana smatra da je rizik od zloupotrebe podataka o ličnosti donekle ili veoma visok, što je porast u odnosu na istraživanje iz 2020. kada je takav stav imalo 77% ispitanika.

Svesni rizika od zloupotrebe njihovih podataka, među ispitanicima preovladava mišljenje da je potrebno nastaviti sa kampanjom podizanja svesti javnosti o ovoj temi. I dalje je dominantan stav da javnost nije dovoljno obaveštena i da dostupne informacije o zaštiti podataka o ličnosti nisu dovoljno jasne. Uočeno je i da građani ne poznaju u dovoljnoj meri značenje pojmova kao što su prikupljanje, obrada, korišćenje i čuvanje podataka o ličnosti, kao i da većina ispitanika nije upoznata sa svojim pravima koja se tiču zaštite podataka o ličnosti.

Ono što građane posebno zanima, to je ko može da im zatraži podatke o ličnosti i kome mogu da se obrate u slučaju zloupotrebe. Žele da budu upoznati i sa konkretnim primerima ugrožavanja i zloupotrebe podataka o ličnosti u svakodnevnom životu.

„U digitalnoj eri lični podaci su postali izuzetno vredna roba, koja može biti zloupotrebljena i zato je važno primenjivati najviše standarde kada se radi o zaštiti privatnosti i zaštiti podataka o ličnosti od neovlašćenog pristupa i obrade. U skladu sa standardima i principima kojima je posvećen OEBS, mi ćemo nastaviti da podržavamo aktivnosti koje se tiču podizanja svesti javnosti o njihovom pravu na zaštitu podataka o ličnosti, kao i obaveza koje državni organi i privatne kompanije imaju kada prikupljaju i obrađuju podatke o ličnosti“, istakla je viša savetnica za javnu upravu u Misiji OEBS-a u Srbiji Agnes Bodens, na skupu koji je održan početkom jula ove godine u Beogradu.

Televizija i internet portali su i dalje glavni kanali informisanja o temi zaštite podataka o ličnosti, detalj iz istraživanja agencije Kantar – TM Insights

 

Skup na kome su predstavljeni rezultati istraživanja percepcije građana o zaštiti podataka o ličnosti, kao i oba istraživanja javnog mnjenja (prvo iz 2020, drugo iz 2023), uključujući i javnu kampanju „Neka ostane lično.“ (2022), realizovani su u saradnji Misije OEBS-a u Srbiji i Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti u okviru višegodišnjeg projekta Misije „Konsolidovanje procesa demokratizacije u sektoru bezbednosti u Srbiji“, koji finansira Vlada Švedske.

Televizija je i dalje glavni kanal informisanja

I drugo istraživanje je potvrdilo da se građani o temi zaštite podataka o ličnosti najviše informišu preko televizije, skoro 50%, a značajan je i broj onih koji to čine uz pomoć internet portala – 48,5%, i iz ličnih izvora – 41,7%. U potrazi za informacijama o zaštiti ličnih podataka, 18,8% ispitanika kaže da posećuje internet stranicu Kancelarije Poverenika, što je znatan porast u odnosu na 2020. godinu kada je to činilo 13,4% građana. Takođe, za više od 5% je smanjen broj onih koji se o zaštiti podataka o ličnosti informišu iz štampe, sada to čini samo 15,4% građana.

Nastavak podrške Misije OEBS-a za unapređenje zaštite ličnih podataka

Misija OEBS-a u Srbiji će i u narednom periodu, u partnerstvu sa Kancelarijom Poverenika, biti posvećena unapređivanju svesti građana o pravu na zaštitu podataka o ličnosti.

„U skladu sa našim mandatom, Misija OEBS-a u Srbiji nastavlja da podržava aktivnosti koji se tiču zaštite podataka o ličnosti. Planiran je nastavak medijske kampanje u cilju daljeg podizanja svesti građana o zaštiti podataka o ličnosti. Posebna pažnja će biti posvećena starijim osobama i stanovništvu u ruralnim sredinama za koje je utvrđeno da su posebno osetljivi kada je u pitanju zaštita podataka o ličnosti. Pored digitalnog, biće pripremljen i štampani materijal kako bi poruke kampanje došle i do njih“, kaže šef Misije OEBS-a u Srbiji Jan Bratu.

U planu je i pokretanje konkursa za novinarske radove na temu zaštite podataka o ličnosti, što će takođe doprineti boljem upoznavanju javnosti sa načinima na koje treba štiti podatke o ličnosti.

Pored nastavka medijske kampanje, Misija OEBS-a će podržati studijske posete i radionice za razvoj kapaciteta za zaposlene u kancelariji Poverenika i u institucijama sektora bezbednosti. Stručnjaci iz regiona i zemalja EU će na radionicama govoriti o evropskoj praksi u oblasti zaštite podataka o ličnosti i evropskim standardima, kao i o svojim iskustvima, modelima rada i organizaciji rada u institucijama iz kojih dolaze. Posebna pažnja biće posvećena temi zaštite podataka o ličnosti u kontekstu razvoja veštačke inteligencije, kao i temi upotrebe i zaštite biometrijskih podataka.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.