Društvene mreže postale su poslednjih godina integralni deo naše svakodnevnice. Komunikacija sa prijateljima, pronalaženje recepata, gledanje tutorijala, informisanje, kupovina, nagradne igre i još mnogo, mnogo toga, deo su naše stvarnosti na koju trošimo značajan deo vremena svakog dana.

U samo par klikova u internet sferi možemo pronaći sve – od izuzetno korisnih do izrazito smešnih stvari. Ali, problem je što se među njima kriju i brojni pokušaji prevara. Poseban izazov je činjenica što oni koji ih organizuju shvataju značaj i mogućnosti društvenih mreža i smišljaju sve perfidnije načine kako bi došli do koristi.

Sve češći je slučaj da se za ove prevare koriste poznate kompanije ili njihovi brendovi koji su doslednom komunikacijom sa potrošačima stekli njihovo poverenje. Posebno su na udaru banke, naftne kompanije, trgovinski lanci, proizvođači odeće i obuće…Ništa manje nisu na udaru ni poznate ličnosti pa su tako zabeleženi slučajevi da su zloupotrebljena imena i ugled sportista, glumaca, i drugih javnih ličnosti. Među njima su bili i naš teniser Novak Đoković, glumac Miloš Biković i mnogi drugi.

Nije samo problem što je neko kreirao lažni nalog neke kompanije, kojoj direktno na taj način šteti ugledu, ruši poverenje potrošača i slično, već je najveći problem, što putem tih stranica organizatori žele da na prevaran način ostvare neku korist i oštete svoje žrtve.

Kako se zaštititi?

Ukoliko obratite pažnju lako možete prepoznati lažne nagradne igre. Ove stranice najčešće imaju samo jednu objavu, što u startu može biti indikator da nešto nije u redu, pogotovo ako je u pitanju neki poznati brend. Ovakve stranice koriste proces koji se zove „phishing“ (fišing – pecanje), kojim privlače osobe kako bi otkrile privatne podatke, kao što su e-mail adrese, korisničko ime i lozinka,  podaci o bankovnom računu, kreditnoj kartici, podaci iz lične karte ili pasoša. A umesto nagrade lični podaci često budu zloupotrebljeni, a osobe koje su napadnute i koje su otkrile svoje podatke mogu ostati bez novca na računu, postati žiranti bez svoje volje, vlasnici fantomskih firmi i tome slično.

Najčešće se nagradna igra sastoji u tome da se na lažnim stranicama na društvenim mrežama i sajtovima različitih kompanija i brendova, objavljuju nagradne igre, a za učešće je potrebno lajkovati stranicu, proslediti objavu prijateljima i podeliti objavu na ličnom profilu. Učesnici lažne nagradne igre nakon toga dobijaju poruku da su srećni dobitnici različitih nagrada, međutim, kako bi preuzeli nagradu moraju dostaviti svoju fotografiju ili fotografiju ličnog dokumenta kao što su lična karta ili pasoš. Pored ovoga, učesnicima se najčešće traže i podaci kao što su ime roditelja, adresa, kontakt telefon i slično, a koji nisu navedeni u ličnim dokumentima.

Šta možemo uraditi?

Izuzetno je važno odmah pogledati nekoliko stvari. Ukoliko su u pitanju društvene mreže, treba proveriti da li u sekciji „About“ (O nama) ima svih detalja o toj kompaniji, zato što profile velikih kompanija vode stručni ljudi koji misle o svakom detalju, kako bi potrošačima dali što više informacija o svojoj kompaniji. Takođe treba pogledati profilnu i naslovnu fotografiju, da li su one visoke rezolucije, da li je fotografija čista i jasna, da li se na njoj lepo vidi logotip, a pored ovoga treba pogledati i koliko ima postova na samom profilu, odnosno da li su objave različite ili su objave samo za nagradnu igru. Lažne profile je lako prepoznati jer autentične kompanije na svojim profilima i sajtovima redovno komuniciraju sa potrošačima, a ne samo u vezi sa nagradnim igrama.

Ukoliko je u pitanju websajt na kome se nalazi igra, važno je pogledati kako je taj sajt upisan u pretraživaču, odnosno kako ide njegova adresa. Ukoliko vam bilo šta u samom domenu deluje čudno, uđite na Google i potražite taj brend. Verujemo da će već samim kucanjem imena brenda izaći u pretrazi na prvom mestu prava stranica tog brenda, gde ćete onda biti u mogućnosti da uporedite sajtove i proverite da li je to autentično ili je ipak prevara u pitanju. Ono što je takođe važno jeste da ne treba da delimo lažne objave na svojim društvenim mrežama, kao ni putem ostalih vidova komunikacije (viber, SMS i slično), ali ni da putem društvenih mreža ili elektronske pošte šaljemo svoje fotografije, fotografije ličnih isprava, lične podatke i podatke o bankovnim karticama kako bismo ostali zaštićeni.

IT stručnjaci preporučuju da, kada primetimo ovakve lažne nagradne igre, odmah to prijavimo administratorima sajta, aplikacije i slično, kako bi zaštitili sebe, ali i sve druge. Na primer, kada kroz viber aplikaciju, dobijemo poruku od nepoznatog pošiljaoca, koji se ne nalazi u listi kontakata, a koji nas obaveštava o dobitku nagrade, iznad poruke će se prikazati meni sa upozorenjem da je pošiljalac nepoznat i opcijama za dalji nastavak komunikacije. U ovom delu je moguće izabrati opciju „Prijavi“ kojom će Viber administracija biti upozorena na zlonamernog pošiljaoca.

Sve su češće pojave lažnih nagradnih igara i drugih prevara pre svega na društvenim mrežama, gde se zlonamerni profili predstavljaju kao naša najveća naftna kompanija NIS. Ove lažne stranice možete prepoznati po svemu navedenom u tekstu, ali i po tome što kompanija NIS nagradne igre i pozive za učešće objavljuje samo i isključivo na svojim zvaničnim profilima:

Facebook: @NIS a.d. Novi Sad @Sa nama na putu

Instagram: @kompanija_nis @sanamanaputu @gdrivesrbija

Takođe, važno je napomenuti da kompanija NIS, kao i druge velike kompanije, na svojim zvaničnim internet stranicama objavljuju detaljan pravilnik za učešće u nagradnim igrama. Pa tako recimo kompanija NIS, kada ima nagradnu igru, detaljan pravilnik o istoj objavljuje na zvaničnim internet stranicama: www.nisgazprom.rs ; www.nis.rs ; www.nisotec.rs.

Ukoliko naiđete na pozive na nagradne igre ili bilo kakvu interakciju na drugim stranicama na internetu ili društvenim mrežama, savetujemo da ih ne otvarate i da ne ostavljate svoje lične podatke, kako biste izbegli potencijalne neprijatnosti. A ukoliko primetite lažnu stranicu nju možete prijaviti administratorima društvene mreže ili pravoj stranici te kompanije. Ukoliko dođe do štete, treba se obratiti policiji.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.