Građane i privredu u Srbiji od 1. januara 2026. godine očekuju značajne promene u sistemu naplate putarina, ukoliko Narodna skupština usvoji predlog izmena Zakona o naknadama  za korišćenje javnih dobara, koji joj je uputila Vlada.

Neke od ključnih novina odnose se na drastično poskupljenje putarine za prelazak preko mostova i kroz tunele, uvođenje naplate za teške kamione na magistralnim i regionalnim putevima, kao i eksplicitno uključivanje troška zagađenja ugljen-dioksidom u cenu.

putem za 5,5 a mostom za 14 dinara po kilometru

Najdirektnija promena koju će osetiti svi vozači na auto-putevima jeste novo obračunavanje cene za korišćenje putnih objekata.

Prema predlogu, dosadašnje uvećanje putarine za prelazak preko mostova i vijadukata od 50 odsto biće zamenjeno formulacijom „dva i po puta“.

To u praksi znači da će svaki kilometar pređen preko mosta ili vijadukta koštati dva i po puta više od kilometra na običnom, otvorenom delu auto-puta. Na primer, ako kilometar auto-puta košta oko 5,5 dinara, kilometar mosta bi, prema novom obračunu, koštao skoro 14 dinara.

Još drastičnije je poskupljenje za tunele, gde će cena umesto dosadašnjeg duplog iznosa biti čak pet puta viša od redovne.

U obrazloženju Vlada navodi da je razlog za ovu izmenu značajno uvećanje troškova izgradnje i održavanja putnih objekata u odnosu na period kada su prvobitno propisani procenti uvećanja čija se izmena sada predlaže“. Održavanje ovih objekata, kako se sugeriše, znatno je kompleksnije i skuplje od održavanja otvorenog puta.

novi troškovi za prevoznike

Pored viših cena, prevoznike očekuje još jedna velika promena. Teška teretna vozila, koja su do sada putarinu plaćala samo na auto-putevima, ubuduće će ovaj namet plaćati i na delu državnih puteva nižeg reda, odnosno na najvažnijim magistralnim i regionalnim pravcima.

Cena putarine za teške kamione na ovim novim deonicama ipak neće biti identična onoj na auto-putevima.

Prema predlogu, putarina na magistralnim putevima iznosiće 90 odsto cene sa auto-puta, dok će na regionalnim putevima iznositi 80 odsto.

U praksi, to znači da će cena po kilometru, koja na auto-putu za ovu kategoriju vozila iznosi oko 32,5 dinara, na magistralnim putevima biti oko 29,3 dinara, a na regionalnim oko 26 dinara.

Vlada u obrazloženju navodi da je cilj da se na ovaj način zadrži „jasan diferencijal u ceni koji odražava realne razlike u infrastrukturi“.

budžet „jači“ za 60 miliona evra prihoda

Prema računici predstavljenoj u analizi efekata zakona, ove promene bi trebalo da donesu značajno povećanje prihoda.

Planirano je da se u budžet samo od uvođenja naplate na novim deonicama za teške kamione godišnje slije dodatnih 5,1 milijardu dinara, što je oko 43,6 miliona evra.

Prema Vladinoj projekciji, najveći deo tog novog prihoda, čak 2,5 milijarde dinara, trebalo bi da dođe od naplate putarine na Obilaznici oko Beograda.

Povećanje cena za mostove i tunele trebalo bi da donese još oko dve milijarde dinara, odnosno oko 17,2 miliona evra godišnje.

Ukupno, Vlada projektuje povećanje prihoda od putarine za više od sedam milijardi dinara, ili više od 60 miliona evra, što predstavlja rast od skoro 15 odsto u odnosu na prihode ostvarene u 2024. godini.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.