Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Velike priče

Nedeljnik

Kako sam za jedno popodne postao sajentolog

Reporter Nedeljnika Branko Rosić je u Amsterdamu ušao u Sajentološku crkvu, jednu od najkontroverznijih "novih religija", koju protivnici često nazivaju kultom i prozivaju za želju da zagospodare svetom, ali i zloupotrebu članova, među kojima su i mnogi poznati holivudski glumci poput Toma Kruza, Džona Travolte i Dastina Hofmana
Piše Branko Rosić
Datum: 14/04/2018

Kako sam za jedno popodne postao sajentolog

Foto: Profimedia

Tumarajući njujorškim Tajms skverom kišne oktobarske večeri 2011. sklapao sam svoju sliku Amerike optočenu neonskim reklamama. Sve je bilo posuto neonskim natpisima: NYPD, "US army" regrutni centar, džinovski CNN kajron. Samo su tradicionalni zabavljač na Tajms skveru - kauboj obučen u šešir, donji veš i gitaru - i promoterke Brodveja sa Merilin Monro perikama i zanosnim guzama bile od krvi i mesa, a ne od neona.

I onda, u sekundi sam kroz kišnu zavesu umesto meseca nad Njujorkom, ugledao džinovski natpis "Scientology church". Naravno, bio je od neona. Pomislio sam da se, eto, i crkve u Njujorku predstavljaju svetlećim natpisima, a ne nekim gotičkim slovima. 

Ali ne, samo se Sajentološka crkva oglašava u noći svetlećim slovima, jer je katedrala "St. Patrick" na Petoj aveniji njujorškog Menhetna imuna na pronalazak svetlećeg gasa i izgleda kao i svaka druga monumentalna crkvena građevina u Evropi. Sajentologija je nova religija, pa je otuda normalno i da se "podupire" novotarijama, pa i to da na krovu ima džinovski ispisano svetleće ime Rona Habarda, tvorca religije 21. veka pred kojom se klanja Holivud i zgražava Vatikan, Pravoslavna crkva i - nemačka vlada.

Februara 2012. neon me je sačekao ispred sajentološke crkve u Amsterdamu, u ulici u čijem imenu je izređana gotovo čitava abeceda. Našao sam se ispred impozantne građevine na čijem vrhu je poboden čuveni krst sa osam "dajnemika" i sa čijeg pročelja me je "kvasio" snop neona sa natpisa "Scientology kerk". Otvorio sam vrata i na recepciji me je dočekala žena koja je imala hladnoću Evropske komisije za proširenje. Ali, to je bio samo prvi utisak, jer je ubrzo po mom predstavljanju brzinom munje istipkala broj na telefonu i rekla mi da se smestim u tapacirane fotelje u utrobi crkve.

Enterijer sajentološke crkve nema veze sa tradicionalnom unutrašnjom dekoracijom hrišćanskih verskih objekata. Nigde sveća, kandila, ikona... Ovde se ne očešeš odmah o asketizam, pa tako važnu ličnost sajentološke crkve ne dočekujem na tvrdoj stolici u kojoj je sedeo neki sveštenik iz sedamnaestog veka, već u brendiranoj fotelji koja kao da je ispala iz nekog salona fensi nameštaja. Sve je haj-tek u amsterdamskoj sajentološkoj eparhiji.

Iz duhovnog mira budi me topot štikli i sa sprata silazi moja domaćica, Merel Remersval, zadužena za PR sektor holandske ispostave crkve kojoj su prišili da je Toma Kruza proglasila za sveca. Merel je simpatična devojka i njen autfit nema veze sa nekom verzijom SF monahinje. Izgleda kao da je pristigla sa nekog većanja advertajzing skupa, a ne kao gošća televizijsko-verskog hita "Agape" popularne beogradske TV stanice.

Besprekorna i svedena garderoba, na glavi su joj brendirane naočare DKNY. Dona Karan na nosu bio bi savršen dokaz za tvrdnje koju ovu crkvu dovode u vezu sa finansijskim malverzacijama, ali blagi pogled na vozni park pravoslavnih sveštenika, kao i katoličkih biskupa, pokazuje da i oni putevima božjim taljigaju u mašinama moćne kubikaže poput mercedesa.

Ali, sajentološka crkva je u mnogim zemljama etiketirana kao mašina za pravljenje para, koja ima veze sa religijom koliko i Lejdi Gaga sa Majkom Terezom. Čak je u tim optužbama često citirana izjava oca sajentologije, Rona Habarda, koji je izjavio "Ako želiš da postaneš milioner, izmisli svoju religiju". Zato su i moji prvi minuti razgovora sa Merel posvećeni istresanju džepova koje Sajentološka crkva navodno priređuje svojoj pastvi. 

"Pitate me o novcu i sajentologiji. Gospodin Habard, osnivač sajentologije, jednom je izjavio da je najvažnije da ljudi vode računa o sebi i da 'ono što je istina za tebe, je istina samo za tebe', tako da ću vam dati mogućnost da sami odlučite šta je istina. Svaka crkva je osnovana i funkcioniše na određeni način. U katoličkoj crkvi, korpa ide okolo svake nedelje i plaćate za sahrane, krštenja i venčanja. U sajentološkoj crkvi nikakav novac se ne prikuplja tokom nedeljnih službi, sahrana, venčanja, krštenja... Sve je besplatno. Mi tražimo novac za naše kurseve. Ako neko hoće da pohađa jednostavan kurs za jedan vikend (oko 8-12 sati ), tražimo minimalnu donaciju od 45 evra. Ja sam trenutno na kursu koji košta oko 600 evra. Skoro sam pri kraju i bile su mi potrebne dve godine sa oko 7 sati nedeljno, dakle, u osnovi manje od jednog evra po satu. Moja prijateljica je na naprednom kursu koji košta 2.000 evra. Za taj kurs joj je bilo potrebno oko 200 sati".

Merel ustaje i donosi mi magazin u kojem su fotografije novih crkvi otvorenih u Hamburgu i Americi. Na moje dobacivanje da bih jednog dana mogao i ja da presečem vrpcu na sajentološkoj eparhiji na Ceraku, odgovara kroz smeh "Zašto da ne". Osećam rotaciju mozga i krećem u SF žanr koji je i bio početna preokupacija Rona Habarda, koji je ispisao nekoliko romana ove tematike. Već sam u sajentološkoj stratosferi i zamišljam kako u društvu sci-fi apostola Toma Kruza i Džona Travolte otvaram vrata hrama na Ceraku dok policija sprečava Dveri i Obraz da me na licu mesta razapnu kao Hrista. Budim se iz mašte i zakucavam pogled na zid, u sajentološke znake, u Trougao afiniteta, realnosti i komunikacije koji otkriva i objašnjava principe međuljudskih odnosa. Tu je i veliko slovo "S", naravno.

U kratkom kursu treba znati da sajentologija uči da su ljudi besmrtna duhovna bića koja su zaboravila svoju prirodu. Postoji sedam stadijuma, a kada se dođe do poslednjeg, čovek postaje prosvetljen. Nakon toga slede usavršavanja, sve dok čovek ne postane "operating thetan" što mu omogućava nadilaženje fizičkog univerzuma. Zlobnici ističu da je čitavo učenje zasnovano na SF žanru što je bilo dugogodišnje zanimanje osnivača crkve. Merel Remersval objašnjava postulate sajentologije:

"Jedno od osnovnih verovanja u sajentologiji je da ti nemaš dušu, već da si ti duša. Mi to zovemo 'tetan'. Mi verujemo da ste živeli u prošlosti i da ćete se vratiti  na zemlju u drugom telu pošto umrete. To je jedan od razloga što je za vas prednost da napustite zemlju u što boljem mogućem obliku. Ako sada pogledate na društvo, vidite Zemlju koja je veoma zagađena, kriminal je svuda, ljudi se drogiraju da bi zaboravili na svoje problem, i svet gazi velika ekonomska kriza. To je jedan od razloga zašto sajentolozi smatraju da je veoma važan volonterski rad u društvu. Zato su i sajentološki volonteri bili prisutni u katastrofama kao što su napad na Svetski trgovinski centar 11. septembra 2001, kao i prilikom katastrofalnog cunamija i zemljotresa na Haitiju".

Neprekidno učenje i volontiranje nisu obećavajuće stvari za materijalističku životinju, kakav je autor ovih redova. Vraćam mozak u rikverc i iz taloga sećanja izvlačim na stotine tekstova koji su upozoravali na opasnost od crkve čije su članove nazivali "masonima 21. veka" koji pod oblandom religije žele da zagospodare svetom pa se i njihov test inicijacije zasniva na podeli čovečanstva na viša i niža bića. Isticano je nebrojeno puta da ova crkva ima težnju da pomogne pojedincu u razvijanju sopstvene ličnosti, ali da je njihov cilj postizanje moći u političkom i državnom smislu. Ovde, na pravom mestu, želim da saznam zašto se planeti tresu gaće od sajentologije, na šta Merel kaže:

"Mislim da je to zato što ljudi imaju pogrešne informacije zasnovane na takvim tekstovima. Naravno, svaka nova religija se suočava sa ljudima koji ne žele da se išta promeni, i oni proizvode te glasine. Pogledajte Isusa. Razapeli su ga na krst i ubili zbog njegove religije. I na početku hrišćanstva ljudi su pričali svašta protiv nove religije, pa su i Isusa razapeli. Tako i sajentologija, kao nova religija, za mnoge predstavlja povod straha i žele da je se otarase baš kao i Isusa. A ona hoće da pomogne da ovaj svet postane bolji. Ne tako što će vladati njime, već što će biti aktivan u programima koji unapređuju društvo, kao što su prevencija narkomanije i edukacija o ljudskim pravima. To je takođe zapisano u našim ciljevima: 'Civilizacija bez ludila, bez kriminalaca, bez ratova, gde sposobni prosperiraju, a pošteni imaju prava, i gde je Čovek Slobodan da se uzdigne do većih visina. Nepolitična po svojoj prirodi, sajentologija prihvata pojedince svih vera, rasa ili nacija. Mi ne tražimo revoluciju. Mi tražimo evoluciju do viših nivoa postojanja za pojedince i za društvo'".

Danas nije moguće, a ni jednostavno, reprizirati scenu Hristovog raspeća i zamisliti da iznad Holivuda, na onim legendarnim slovima HOLYWOOD neko zaveže i okuje Toma Kruza i Džona Travoltu. Sajentološki hramovi podižu se svuda, pa čak i u Moskvi. U prvim godinama, pa i decenijama, nova religija nije baš jednostavno uklizavala u stvarnost. Pamti se i protest u decembru 1979. kada su meštani američkog grada Klirvotera okupirali skupštinsku zgradu protestujući zbog dolaska crkve u komšiluk. Odmah preko puta njih, sajentolozi su - kao iz srpske stvarnosti devedesetih i dvehiljaditih - izvodili kontramiting obučeni kao klovnovi, a neki su bili u životinjskim kostimima.

Od tada do danas promenilo se mnogo toga, ali sajentologija i dalje izaziva reakcije. Merel Remersval iz sajentološke crkve u Amsterdamu priča o tim prirepcima koji prate novu religiju:

"Ljudi neprekidno lepe kontroverzne priče vezane za sajentologiju. Kada je rođena ćerka Toma Kruza i Kejti Holms, novopečeni otac je dao intervju u kome je bilo čudnih pitanja. Tokom razgovora novinar je upitao Kruza šta su on i Kejti uradili sa placentom. Naravno, ona se baci kao i prilikom bilo kog drugog rođenja. Ali Tom Kruz je rešio da na takvo pitanje odggovori šalom, pa je rekao da su je pojeli. Odmah posle ovog intervju proširila se priča širom sveta da sajentolozi jedu placentu".

Upravo je zvezda filmova "Top gan" i "Nemoguća misija" za mnoge prva asocijacija na sajentologiju i kandidat za Isusa Hrista religije 21. veka.

Dejvid Miskevidž, lider sajentološke crkve, 2004. godine je odlikovao Kruza medaljom za hrabrost. Tom prilikom je "sajentološki patrijarh" rekao da je Kruz najposvećeniji pripadnik crkve. Bivši sajentolog Marti Retban izjavio je pre nekliko godina u svojim prvim "disidentskim" danima da je jedna od metoda za pravilno usmerenje i spoznaju vere i nasilje, odnosno batinanje u kome navodno učestvuje i Tom Kruz.

Kruz se našao i u centru diplomatskog skandala tokom 1996. Stejt dipartment objavio je izveštaj o ljudskim pravima sa proširenim delom o sajentologiji, gde se kaže da je nemačko proveravanje religije preterano i da su umetnici sprečeni u svom radu zbog pripadnosti crkvi. Istovremeno je podmladak nemačke Hrišćansko demokratske unije urgirao da se bojkotuje film "Nemoguća misija" zato što je glavni glumac Tom Kruz istaknuti sajentolog, a ta inicijativa nije prošla neopaženo u Stejt dipartmentu. Glasno su  reagovali  sajentološki vernici iz holivudske eparhije, Dastin Hofman i Oliver Stoun, optužujući vladu Nemačke za kopi-pejst nacističkog progona. Samo što su ulogu Jevreja preuzeli sajentolozi.

Dok šetamo crkvom, pitam Merel zašto se medijski apostrofira sajentološka pripadnost poznatih Amerikanaca, dok je s druge strane pripadnost slavnih i bogatih drugim religijama nekako nebitna:

"Da, selebriti koji je katolik nije interesantan, jer svi znaju sve o katolicizmu. Ali selebriti koji je sajentolog je nešto novo i nepoznato, tako da je to interesantno za ljude. U Holandiji, na primer, ljudi puno pričaju o republikancu Mitu Romniju, američkom predsedničkom kandidatu i njegovoj mormonskoj crkvi. Ali, kao da je to u globalu manje zanimljivo od Kruzove sajentologije. Ljudi nikada ne lepe toliku dozu kontroverzi na Madonu i njenu fascinaciju kabalom".

Klizeći po odajama sajentološkog hrama u Amsterdamu dolazim do ogromnog panoa koji reklamira sajentološku "bibliju" - knjigu Rona Habarda "Dijenetika". Merel predlaže da se slikamo i da u kadru bude prikazano kako mi predaje Habardovu knjigu. Digitalni Mikelanđelo. "Sajentološka kapela" kao replika slike iz Sikstinske kapele. "Stvaranje Adama" doživljava reprodukciju u kojoj mi Merel predaje Habardovu "Dijenetiku".

Ronald Habard, učesnik Drugog svetskog rata, američki obaveštajni oficir, pisac naučne fantastike i u životnom velikom finalu -osnivač sajentološke crkve. Zlobnici kažu da je crkvu osnovao pod pokroviteljstvom CIA, ali kasnije pretresanje njegove porodice baca sumnju na sajentološke ktitore iz redova američke obaveštajne službe.

Habard je u Drugom svetskom ratu bio ranjen i čak proglašen mrtvim, ali je primenjujući načela dijenetike doživeo spasonosnu infuziju što ga je i nateralo kasnije da uzme pauzu od pisanja doživljaja iz svemirskih brodova i napiše kapitalno delo "Dijenetika". Ono se razgrabilo u knjižarama i to je bio povod za osnivanje Sajentološke crkve 1954. u Kamdenu, Nju Džersi, u čijoj opštinskoj arhivi se čuva krštenica Tonija Soprana, Brusa Springstina...

Pano na kome se "izležava" Habardov sajentološki "Kapital" podseća na reklamu Miramaxovog SF filma. Prisećam se inicijative Toma Kruza od pre nekoliko godina kada je popularni glumac, na mestu gde se snimao film "Ratovi zvezda" naredio da se podigne veliki šator u kome su se delilili sajentološki priručnici. Našao se tom prilikom i Stiven Spilberg koji je rekao da mu je drago što je upoznao ove simpatične ljude.

Sajentologija je oduvek bila "high class" religija. Čak i njen "papa"- Dejvid Miskevidž, kontroverzni lider sajentologa i kum Toma Kruza, više liči na dobitnika Oskara nego duhovno lice "išamarano" celibatom i ostalim iskušenjima i apstinencijama. Da li su sajentolozi od luksuza napravili religiju, a od profita duhovnost su pitanja koja zanimaju mnoge. Pamti se i priča o sajentološkog pokretnom hramu-brodu "Freewind" koji krstari otvorenim morem dok se u utrobi i na palubi donose odluke bez uznemiravanja dosadne okoline. Sajentologiju prate razne kontroverze od starta. U metode kojom se pastva leči od problema navedeni su razni metodi "brainwashinga" kojim se mozak oporavlja od zle prošlosti, ali i da su tu detektori istine kojom se takođe podvrgavaju pripadnici crkve. Merel je ljubazna tako da odgovara i na pitanja koja se tiču "Vanish" tretmana mozga. 

"Mi smo crkva i ne interesuje nas takva vrsta aktivnosti. U našoj religiji ljudima se pomaže da dostignu više nivoe duhovne slobode i svesnosti. Jedna od stvari kojima se to postiže može se uporediti sa hrišćanskom veroispovešću. Ljudi kažu svešteniku koje su grešne stvari uradili kako bi se oslobodili od toga i da bi mogli da postanu bolje osobe. Sveštenik će uvek zadržati tu informaciju za sebe i pomoći osobi da otkrije zašto je to uradio, kao i da se uveri da će u budućnosti moći da donosi bolje odluke. Ako osoba ne želi da kaže istinu samo zaustavlja svoj duhovni napredak. Naš osnivač je jednom rekao da ne možete naterati nekog ka duhovnoj slobodi, tako da detektori laži za nas nisu ni od kakve koristi".

Ali sajentologija je pomogla mnogim njenim vernicima. Tako je Tom Kruz izjavio da su ga Habardova učenja izlečila od disleksije. Spremam se da svoje pedeset procentne traume izbacim u sajentološkoj ispovedaonici.

Merel Remersval priča o sajentološkim isceljenjima:

"Sajentologija je takozvana primenjena religiozna filozofija, sa rešenjima za skoro svaki problem koji biste mogli da imate u životu. Glumica Kristi Eli je na primer bila navučena na kokain. Koristila je metode koje potiču iz sajentologije da bi se oslobodila zavisnosti od droge. Ali to su samo neke od priča o poznatima. Imate i običnog čoveka sa ulice".

Dolazimo pred Sajentološki "oltar". Neizostavna "mermerna" ikona svakog sajentološkog hrama je bista Rona Habarda. Slikam se sa Merel ispred sajentološkog krsta koji simbolizuje osam dinamika od kojih se sastoji život i pomoću kojih čovek može da reši svaku zagonetku svog postojanja. Prisećam se fotografije Toma Kruza i Džona Travolte za govornicom. Brzinom Kruzovog bombardera iz filma "Top gan" zauzimam mesto za govornicom.

Osećam li kosmičku energiju? Erupciju tetana?

Spuštam se oblepljen Merel-smeškom.

Na kraju, kao i na svakom kraju nekog putovanja, ekskurzije, novog poznastva, red je da se razmene mejlovi. I ta razmena je bila potpuno sajentološka. Zapisujući na papir svoj mejl branko.rosic8Ž... skrenuo sam pažnju Merel da ne zaboravi osmicu posle mog imena i prezimena. Sedeći pored mene ona je 8 čitala kao 8, što je osmo polje sajentološkog krsta - "Infinity or Supreme being". Uz smeh mi je zapisala na brošuri salentološke crkve "Ne mogu da zaboravim tvoj mejl jer sadrži - Infinity".


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.