Naftna industrija Srbije (NIS) potvrdila je da će rafinerija nafte u Pančevu, sa postojećim zalihama, raditi do 25. novembra, saopštilo je Ministarstvo rudarstva i energetike.

Ovaj datum označava trenutak kada će jedina domaća rafinerija prestati sa preradom sirove nafte, a privremeno rešenje, koje je odložilo ranije najavljivani prekid rada već 1. novembra, pronađeno je u korišćenju državnih rezervi.

Američke sankcije za NIS, zbog prisustva ruskog kapitala u vlasničkoj strukturi, stupile su na snagu 9. oktobra.

Aktiviranje rezervi i uvoz derivata

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić potvrdio je pre nekoliko nedelja da je država prodala „između 81 i 84 hiljade tona“ sirove nafte iz svojih rezervi kako bi Rafinerija „mogla da radi“.

Stručnjaci su, međutim, odmah upozorili da je reč o kratkoročnoj meri. Vladan Pavlović, analitičar Ipopema Securities, objasnio je za Nedeljnik da Rafineriji, pri kapacitetu od oko četiri miliona tona godišnje, treba oko deset hiljada tona sirove nafte dnevno.

Vlasnik kompanije „AD Nafta“ Nebojša Atanacković ističe za „Nedeljnik“ da će se nakon gašenja postrojenja tržište oslanjati na ono što se već nalazi u rezervoarima i na uvoz gotovih proizvoda.

„Ako Rafinerija zaista prestane da radi, onda će samo moći da se troši iz postojećih rezervi, ali verovatno već sada se krenulo u novim uvozima, u dopunjavanje, i to ne kroz sirovu naftu jer nju se ne isplati uvoziti, već kroz uvoz derivata“, objašnjava on.

KAKO STOJIMO SA REZERVAMA?

U tom kontekstu, Vučić je početkom meseca izjavio da Srbija raspolaže sa 342.000 tona dizela i preko 66.000 tona benzina u rezervama.

Procenjuje se, inače, da se u Srbiji troši oko 1.500 tona benzina i 5.800 tona dizela mesečno.

Srbija, inače, ima Uredbu iz 2019. godine na osnovu koje može da postupa ukoliko nastupi poremećaj na tržištu nafte i goriva – a koja propisuje  aktiviranje rezerve, a ako kriza potraje i uvođenje sistema „par-nepar“ i rad od kuće radi uštede goriva. Šta sve predviđa ta uredba pročitajte ovde.

Diplomatski pritisak i dva moguća puta

Jedino rešenje za situaciju u kojoj se našao NIS, prema stavu Vašingtona koju su Nedeljniku preneli diplomatski izvori, je da Srbija mora biti proaktivna i ponuditi formalni predlog rešenja za status Naftne industrije Srbije.

U opticaju su dve opcije: da „Srbija uzme NIS“, što nije detaljno objašnjeno, kao i „dezinvestiranje ruskih suvlasnika“ iz kompanije.

Kao model se navodi primer Lukoila, koji je dogovorio prodaju svoje imovine van Rusije u skladu sa licencom američkog OFAC-a, tela koje je zaduženo za sprovođenje ekonomskih sankcija.

Predsednik Vučić je ranije izjavio da je nacionalizacija NIS-a „poslednje rešenje“, ali i da će država „uzeti stvar u svoje ruke“ ukoliko dođe do ozbiljnijih problema u radu Rafinerije.

Komentara

  1. Saša
    1. novembra 2025. 11:34

    Zsšto se dunavom ne dovozi jer je to međunarodni put.

    1. knjigolistac
      2. novembra 2025. 07:57

      Kojim barzama? Onim sto su zuti sve prodali na kilo?

  2. GileKG
    1. novembra 2025. 15:54

    "Procenjuje se, inače, da se u Srbiji troši oko 1.500 tona benzina i 5.800 tona dizela mesečno.' da li je novinar siguran da je ovo bar upola tačno?

    1. knjigolistac
      2. novembra 2025. 07:58

      Nema sanse. Omasio broj nula.

  3. knjigolistac
    2. novembra 2025. 07:53

    Nadam se da ce biti malo jeftinije od od ovih pohlepnika iz NISa

    1. Nis
      2. novembra 2025. 15:30

      Mislis da NIS diktira cenu u drzavi ? Bolje se malo informisi nego da lupas.

Ostavite odgovor na GileKG Odustani od odgovora

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.