U svetu se na svakih 11 sekundi desi po jedan ransomware napad, s ciljem da se zaključaju ili enkriptuju fajlovi na uređaju žrtve, koja svoje podatke obično dobije tek kada plati otkup. Napadi su toliko učestali da više nije pitanje da li će nam se oni desiti, već kada će desiti. Ipak, i dalje se više ulaže u zaštitu od napada na podatke nego u osposobljavanje kompanije da ih u kratkom roku oporavi. Ako znate da kriminalci danas raspolažu modernom tehnologijom i velikim znanjem, jasno je da svaka zaštita može biti probijena. Onda je mudro osposobiti se da brzo možete da ih povratite i vi i vaši klijenti u kratkom roku nastavite njihovo korišćenje, kaže Sajmon Tejlor (Simon Taylor), osnivač i izvršni direktor kompanije HYCU (www.hycu.com) koja nudi usluge bekapovanja, zaštite i povraćaja podataka u slučaju napada.  

Podaci sa američkog tržišta, objašnjava Tejlor, pokazuju da kompanije mnogo više ulažu u prevenciju nego u saniranje posledica napada. Nedavno je sprovedeno istraživanje koje je pokazalo da 86 odsto kompanija koje su učestvovale u anketi ima strategiju za slučaj da budu napadnute, ali da od njih svega 14 odsto ima i plan kako da vrate podatke posle napada.  

Tejlor kaže da su nekada ovakvi napadi bili retki, da su bili delo ljudi koji su imali izuzetno veliko tehnološko znanje i iskustvo. Međutim, tvrdi on, danas za svega par stotina dolara na crnom tržištu bilo ko može da kupi softver koji će mu omogućiti da upadne u nečiji kompjuter. 

Kada dođe u posed vaših i podataka vaših klijenata, napadač može sa njima da čini šta želi, a najčešće blokira žrtvi pristup podacima i za njihovo oslobađanje traži novac. Kompanijama je posle ransomware napada potrebno u proseku 16 dana da povrate svoje podatke i normalizuju poslovanje. Za to vreme, one neće izgubiti samo deo svojih prihoda, već i nešto mnogo vrednije – poverenje kupaca i klijenata – kaže Sajmon Tejlor.

I naravno, jedan od najboljih načina da se spasete ovakvih ucena je da imate sačuvane sveže kopije vaših podataka. Međutim, izazov je što u savremenim poslovnim modelima i organizaciji morate da čuvate ogromne količine podataka a još veći je što se oni nalaze raštrkani na sve strane. Prošlo je vreme kada su se svi podaci čuvali u jednom centru, na primer u nekom kompjuteru ili serveru. Veće kompanije danas u proseku čuvaju svoje podatke na oko 150 lokacija, pa je bekapovanje postalo kompleksan posao. 

Naša kompanija je napravila rešenje za taj problem: platformu HYCU Protégé – koja može da vrati nestale ili ukradene podatke za samo 16 minuta. Ova platforma istovremeno prikuplja sve podatke sa svih lokacija na kojima ih kompanija čuva, i redovno ih bekapuje, a omogućava i da se podaci jednostavno presele, ako za tim ima potrebe – kaže Sajmon Tejlor.

Želeli smo da bekapovanje učinimo toliko jednostavnim da svako, nezavisno od svog informatičkog znanja, može da ga realizuje sa dva klika. Testiranja koja smo sproveli pokazala su da to može uspešno da uradi i desetogodišnje dete. Insistirali smo na jednostavnoj upotrebi kako bi ovakve alate mogli da koriste i građani, koji su takođe ugroženi hakerskim napadima – dodaje Tejlor.

Tejlor naglašava da kao pojedinci odgovornim ponašanjem možemo dramatično da smanjimo rizike od hakerskih upada i ucena.

Ne odgovarajte na poruke ili mejlove nepoznatih osoba, ne klikćite na sumnjive linkove. Budite obazrivi sa emailovima koji na prvi pogled izgledaju kako treba ali vam se čini da su „neobični“. Najbitnije je da se o zaštiti podataka razmišlja kontinuirano i o tome razgovara otvoreno – kaže Tejlor.

Veliki centar u Srbiji

Kompanija HYCU (www.hycu.com) osnovana je 2018. u Bostonu i trenutno ima 300 zaposlenih i više od 3.100 klijenata, sa ciljem da taj broj u naredne dve godine poraste na 10.000. Deo njenog poslovanja nalazi se i u Srbiji, gde ima 60 zaposlenih ali planira da taj broj u naredne dve godine poveća na 200.

Proverite koliko ste bezbedni

HYCU je za firme koje žele da provere svoje kapacitete za zaštitu i povraćaj podataka napravio upitnik R-Score koji je svima dostupan besplatno na adresi www.GetRScore.org.  Pomoću njega, kompanije mogu da utvrde u kojoj meri su pripremljene za napade, i gde su moguće „slabe tačke“ na koje treba obratiti pažnju. 

Tagovi

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, pogledajte i upoznajte se sa uslovima i pravima korišćenja.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.