Budućnost žena na radnom mestu u post-pandemijskoj eri

    0

    U poslednjih godinu i po dana, svedoci smo ubrzane digitalizacije usled pandemije Kovid 19. Gotovo da nema sfere života koja ne trpi rapidne promene usled digitalizacije. Tržište rada nije izuzetak. Dok jedna zanimanja izumiru, nova se kontinuirano pojavljuju. Jednostavni repetitivni procesi se digitalizuju, a fizički rad zamenjuje robotima. Oni koji nisu digitalno i tehnološki pismeni imaće izazov da ostanu na tržištu rada, a budućnost rada je naročito neizvesna za žene, najpre jer su žene manje digitalno pismene od muškaraca i više zastupljene na nižim pozicijama i poslovima niže dodate vrednosti koji se lakše mogu automatizovati. Mnogo je manje žena u STEM zanimanjima (nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika), koja su zanimanja budućnosti i u kojim će se kreirati čak 60% novih poslova.

    O ovoj i srodnim temama, govorilo se na nedavno održanom, petom po redu, AFA Women’s Leadership Summitu. Centralna tema Samita je bila „Budućnost žena na radnom mestu u post-pandemijskoj eri“. Preko 40 govornika iz Srbije i regiona diskutovalo je o rodnoj (ne)ravopravnosti u različtim sektorima, rizicima s kojima se žene suočavaju na tržištu rada, veštinama neophodnim za opstanak na ovom tržštu, zanimanjima budućnosti, načinima na koje tehnologije menjaju poslove i život, značaju uključivanja žena u kreiranje digitalne budućnosti, te budućnosti žena u tehnološkom sektoru, sajber bezbednosti, bankarstvu, ritejlu, marketingu i dr.

    Kada je u pitanju opstanak na tržištu rada u doba rapidnih promena koje donosi tehnološka revolucija, jedini recept je ulaganje u celoživotno učenju i digitalno opismenjavanje. Tehnološke promene utiču na sve sektore – i tradicionalne i moderne, a ono što se razlikuje jeste pripremljenost radne snage na ove promene. Sektori koji imaju veći udeo zaposlenih koji obavljaju poslove niske dodate vrednosti i imaju nisku digitalnu pismenost će imati veći izazov da prekvalifikuju svoju radnu snagu, a to su često sektori u kojima dominiraju žene (npr. bankarski i ritejl sektor). Ovi sektori intenzivno rade na prekvalifikaciji i dodatnoj edukaciji svojih zaposlenih, kako bi kreirali tzv. „digitalnu radnu snagu“ spremnu za budućnost.

    Međutim, i sektori koji po svojoj prirodi već imaju ovakvu radnu snagu (npr. IT sektor) takođe imaju potrebu da kontinuirano uče i prilagođavaju se promenama. „Nije reč o specifičnom umeću, nije reč o ubacivanju brojeva u neki program, nije poenta znati kako veštačka inteligencija zapravo funkcioniše, već se radi o razvijanju „mindseta“ koji je spreman da prihvata nove stvari, a ne da se oslanja na fenomenalne stvari koje je učinio pre pet godina“, izjavila je na AFA Women’s Leadership Summitu Nina Jocić, analitički konsultant u Guglu.

    Na kraju, kompanije imaju izazov da pronađu radnu snagu IT struke, jer tražnja za ovim zanimanjima ubrzano raste, a na tržištu nema dovoljno slobodnih kadrova. S obzirom da je u IT znatno manji udeo žena (25%), onda je trenutno visok fokus na kreiranje ženskog kadra, jer niko više nema „luksuz“ da previdi ovaj segment radne snage. Takođe, kompanije sve više shvataju značaj diversifikovanih i inkluzivnih timova za kreiranje boljih rešenja koja su po meri svih nas. „Ravnopravna svakodnevica je bolja svakodnevnica. Rodna ravnopravnost povećava kreativnost, inovativnost, a na kraju – i profitabilnost“, poručila je nova izvršna direktorka IKEA za Jugoistočnu Evropu – Ekaterina Egorova.  

    Kao satelitski događaj Samita, AFA je i ove godine organizovala Girls Hack – hakaton za studentkinje sa tehničkih, biznis i umetničkih fakulteta, sa ciljem podsticanja devojaka da se uključuju u STEAM zanimanja. Hakaton je okupio 40 devojaka koje su bile podeljene u multidisciplinarne timove koje su mentorisale žene iz tech kompanija poput Microsoft, Google, Comtrade System Integration, 3Lateral, Ubisoft, Levi9. Tema ovogodišnjeg hakatona je bila da se locira neki gorući izazov u zdravstvenom sistemu i predloži rešenje koje će biti tehnološki potkovano, a pobednički tim je osmislio jedinstveno rešenje za hitnu pomoć – crAIsis, koje bi na osnovu veštačke inteligencije procenjivalo stanje pacijenta i potrebu izlaska ekipe hitne pomoći na teren. Pobednički tim je bio predvođen od strane mentorke Milice Panić iz kompanije Levi9, a kompanija Xiaomi Technology je nagradila sve članice ovog tima telefonima Redmi 10.

    Ovaj događaj organizovan je u okviru projekta WeFounders koji finansira Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID).

    POSTAVI KOMENTAR

    Unesite komentar
    Unesite ime