Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Zdravlje

Reč stručnjaka

Kako spavanje utiče na organizam: Nedostatak sna smanjuje nivo testosterona

Posle samo jedne nedelje spavanja od svega pet sati ili čak i manje smanjuje nivo testosterona kod muškaraca na nivo dečaka od jedanaest godina
Datum: 22/10/2017

Kako spavanje utiče na organizam: Nedostatak sna smanjuje nivo testosterona

Foto: Profimedia

Spavanje pre važnog događaja je najvažnije, zar ne? Zapravo, spavanje posle naučene lekcije, vežbanja ili velike utakmice mnogo više utiče na razvoj veština. Sedam do osam sati sna pruža mozgu mogućnost da se posveti događajima tog dana, kao i učenju.

U toku sna više puta prolazimo kroz cikluse od 90 ili 120 minuta, a u okviru njih postoje dve faze: duboki san i REM faza. Prvo je na redu dublji san i tokom ovog procesa mozak konsoliduje sećanja i obnavlja energetske zalihe. Kako se noć nastavlja, balans se pomera, a REM faza postaje dominantna u poslednjim ciklusima. Većini ljudi poznato je, da upravo u ovoj fazi, ljudi koji se sećaju delova svojih snova, najviše sanjaju. Da bi se znanje učvrstilo, potrebne su obe faza.

Prva faza koja se dešava tokom dubokog sna u osnovi je proba. Mozak uklapa činjenicu i vežba poteze koje je naučio tog dana. Druga faza predstavlja integraciju i tu se sve činjenice i lekcije kombinuju s postojećim znanje. To se dešava tokom REM faze. Postoji odlična studija koju je uradio MIT, a pokazuje kako spavanje pomaže u izgradnji dugotrajnih uspomena kod miševa. Istraživači su utvrdili da su miševe uspeli da reprodukuju nova iskustva u mozgu dok su spavali.

Mnogo je koristi od dovoljno sati sna, a jasnije razmišljanje i usklađeniji metabolizam samo su neke od njih. Većina trenera treba da bude svesna veze koja postoji između spavanja i lučenja hormona rasta. Efekti manjka sna manje su razumljivi. Klinički, poznato je da nedostatak sna vodi ka depresiji, visokom krvnom pritisku, povećanju telesne težine, riziku od srčanih bolesti i potencijalne smrti. Brojne studije pokazale su da je vreme reagovanja tri puta sporije kad osoba ne spava celu noć. Uobičajeno je da to vreme bude oko četvrtine sekunde, što je veoma značajno, na primer, za sportiste koji mogu da ostvare lošiji rezultat ako nisu dovoljno odmorni. Izgubiti pola sekunde na stazi je ogroman gubitak, sportisti to najbolje znaju. Samo jedna nedelja spavanja pet sati ili čak i manje, smanjuje nivo testosterona kod muškaraca na nivo dečaka od jedanaest godina. Testosteron jeste značajan za reprodukciju, ali takođe igra ključnu ulogu u oporavku mišićne mase, gustine kostiju, pa čak utiče i na sposobnost donošenja odluka, navedeno je na sajtu Freelap.

"Spavanje, fizički uslovi i vođenje računa o ishrani igraju glavnu ulogu u sportskim takmičenjima i ostvarenim rezultatima. Na spavanje se obraća više pažnje u svetu sporta", rekao je Rajkumar Dasgupta, specijalista za pulmologiju, intezivnu negu i proučavanje spavanja medicinskog centra Kek Univerziteta u Južnoj Kaliforniji. Stručni timovi takođe naglašavaju upotrebu strateškog spavanja i važnosti dobrog sna posle utakmice, treninga ili druge aktivnosti kako bi bio poboljšan oporavak mišića.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.