Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Zdravlje

Svet

Kako odugovlačenje loše utiče na zdravlje

Odugovlačenje nije samo izbegavanje onoga što treba da uradite, nego i način da se pronađe put da sebi odvratite pažnju. Obično to radimo jedenjem, gledanjem televizije, snom ili društvenim mrežama
Datum: 15/08/2017

Kako odugovlačenje loše utiče na zdravlje

Foto: Profimedia

Odugovlačenje sa obavljanjem važnih poslova može da dovede do pojave stresa i da potkopa naše zdravlje, tvrde naučnici sa Univerziteta Otava.

Profesor psihologije Tim Pičil kaže da volimo da odugovlačimo da bismo ugodili sebi, tj. da bismo nastavili da se osećamo dobro. Ali, da posle toga nastaje problem.

"Ako nas zadatak frustrira, ili nam je dosadan, izbegavanje obaveza nam omogućava da pobegnemo od negativnih emocija."

Odugovlačenje postaje problem kada potkopa zdravlje. Ono može da dovede do stresa, teskobe i problema u odnosima sa ljudima. Može da dovede i do zanemarivanja zdravstvenih problema. Prvi korak upravljanja odugovlačenjem je razumevanje i suočavanje sa strategijom kako se nositi sa osećanjima koji nas ne čine srećnima. Dobra vest je da postoji dovoljno načina kako upravljati ovakvim ponašanjem. Razumevanje kako odugovlačenje izgleda i zašto to radimo, može da pomogne u promeni ponašanja.

Naučnici kažu da je u redu da se nešto ostavi za "poslednji čas" kada znamo da imamo dovoljno vremena. Odugovlačenje, s druge strane, znači da sa nečim nismo počeli na vreme, tj. onda kad smo planirali da počnemo jer nam se nije dalo. Umesto da radimo to nešto, možda sređujemo kuću, slažemo račune, i sve ostalo, osim onoga što bi trebalo.

To je kao moralna supstitucija jer su i ove stvari bile na listi obaveza. Jedan način izbegavanja kašnjenja je da sebi zadajemo manje ciljeve, kaže Pirs Stil, profesor sa Univerziteta Kalgari. Ovakva strategija pomaže svakodnevnoj motivaciji, ne samo dan pre roka. Što je cilj bolje definisan, to bolje.

 

Važno je pronaći mali, lako dostupni korak

Možda je lekar rekao da imate faktore rizika za srčani udar i da bi trebalo da počnete da vežbate. Ali, vrlo je verovatno da potencijalna bolest nije dovoljan razlog da se pokrenete ako ste skloni odugovlačenju. Najboli način da počnete da rešavate problem je da krenete pomalo. Svakim danom ćete biti bliže cilju. Ključ je pronaći mali, lako dostupni korak koji će vas pokrenuti.

 

Suzdržavajte se od moralne supstitucije

Odugovlačenje nije samo izbegavanje onoga što treba da uradite, nego i način da se pronađe put da sebi odvratite pažnju. Obično to radimo jedenjem, gledanjem televizije, snom ili društvenim mrežama. Da bi savladali odugovlačenje, morate da kontrolišete sebe u predugom boravku na, na primer Fejsbuku. Otežajte sebi put do "supstitucije". Istraživanje kaže da su ljudi koji odugovlače impulsivni. Zgrabiće, na primer, čokoladicu ili desert iako su planirali lagani obrok i da započnu dijetu. Ako sklonite sve što vas dovodi u iskušenje, možda ćete lakše to preskočiti.

 

Odugovlačenje remeti odnose sa drugima

Krivica je prvi osećaj povezan sa odugovlačenjem, pa ako ne dovršite sve tokom dana, onda ćete sa svim drugim kasniti, odlagaćete, nećete imati vremena. To može da povredi druge. Jedini način za dugoročno poboljšanje stanja je da prestanete da mislite na to što ne želite da uradite i razmislite o tome koji su to mali koraci koje moramo da preduzmemo da bismo prekinuli sa odugovlačenjem. Zanimljivo je da odugovlačenje utiče na izbor društva. Oni koji odugovlače imaju tendenciju da se priklanjaju ljudima koji su i gori od njih, i da odbijaju one koji obavljaju poslove na vreme ili pre roka. Savet je pokušati se prikloniti ljudima koji su marliviji i savesniji u izvršavaju zadataka, jer su emocije i stavovi zarazni, a verovato je da će njihov pristup i vas promeniti.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.