Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Fenomen

Magični medij koji ne ostavlja prostor za izgovore

Dok radio slušamo u realnom vremenu, podkaste slušamo onda kada mi to želimo i kada imamo vremena. Zato za podkast kažu da je to radio „on demand", sintagma koja bi vam mogla biti poznata odranije u kontekstu televizije
Milica Popović
Datum: 31/07/2018

Magični medij koji ne ostavlja prostor za izgovore

Foto: Profimedia

Šta je podkast, ako ne možda najpraktičniji način konzumiranja onlajn sadržaja? Šta je podkast, ako ne forma u kojoj originalci, ljudi kao vi i ja, nalaze najkvalitetniji sadržaj na internetu?

Šta je, dakle, podkast?

Njegovo ime je izvedeno iz reči „iPod" (uređaj kompanije Apple za slušanje muzike) i „broadcast", a neki bi rekli da je podkast renesansa radija. Kao što je radio intimnija forma od, na primer, pisanog teksta u novinama ili magazinu, tako je podkast intimnija, ličnija forma od teksta na blogu, internet portalu, ili na društvenim mrežama. Nauka kaže da glas može vernije i pouzdanije da prenese emociju nego što to može mimika lica. Zato je glas tako moćan alat, a sa razvojem tehnologije, podkast je postao vrlo moćan medij.

Dok radio slušamo u realnom vremenu, podkaste slušamo onda kada mi to želimo i kada imamo vremena. Zato za podkast kažu da je to radio „on demand", sintagma koja bi vam mogla biti poznata odranije u kontekstu televizije.

Svaki podkast sastavljen je od epizoda, koje se objavljuju različitom dinamikom - jednom ili više puta nedeljno, a mogu biti organizovane i po sezonama, kao televizijske serije. Takođe, epizode mogu biti različito koncipirane - intervju jedan na jedan (najpoznatiji primer je The Tim Ferriss Show), jedan ili dva voditelja sa više sagovornika (na primer, The Infinite Monkey Cage, podkast medijske kuće BBC), ili čak kao reportaže koje podrazumevaju naraciju, analizu, više sagovornika (na primer, The Tipping Point).

Može se slušati na kompjuteru ili na mobilnom uređaju, najčešće telefonu. Dok vozite, dok trčite, dok šetate, dok ležite na plaži, dok perete sudove - podkast ne zahteva od vas da se posvetite samo njemu, kao kada čitate tekst, ili gledate video-snimak.

Ali podkast je alternativni medij, on nema masovnu publiku, njega sluša specifična vrsta ljudi.

Ne baš. Statistika samo za Ameriku kaže da je u prošloj godini čak 12 miliona ljudi slušalo podkast prvi put, a da svi slušaoci podkasta u proseku slušaju sedam epizoda nedeljno! Kompanija Apple je potvrdila da na njenoj platformi za podkaste ima više od 550.000 aktivnih podkasta sa preko 18,5 miliona epizoda na preko 100 različitih jezika!

Dakle, bilo da volite sport, poslovne teme, astronomiju, kriminalistiku, dramu, lične priče, politiku, ekologiju... sasvim sigurno možete pronaći podkast za sebe i postati njegov verni slušalac ili slušateljka.

I vernost zaista jeste nešto što odlikuje slušaoce podkasta. U početku istražujemo, poslušamo kratke inserte iz nekoliko epizoda, neke sklonimo sa svoje liste, ali oni koji ostanu, zaista postaju deo naše svakodnevice. Radujemo se svakoj novoj epizodi, puni entuzijazma autoru pišemo svoje komentare o temama i sagovornicima, otkrijemo koga bismo i o čemu bismo želeli u budućnosti da slušamo.

Ko kreira podkaste?

Najuspešniji podkasti pokrenuti su kao projekti iz strasti, iz želje da se sa svetom podeli nešto što autora inspiriše, motiviše da istražuje, da podeli neko svoje specifično iskustvo, ili da jednostavno svetu predstavi pojedince koji zavređuju pažnju. Podkaste pokreću ljudi baš kao vi i ja. Korišćenje ovog medija ne zahteva skupu opremu niti profesionalno poznavanje programa za montažu zvuka. Sve što vam treba za jedan tehnički kvalitetan podkast jesu kompjuter i mikrofon. Sve ostalo je na internetu dostupno besplatno ili skoro besplatno.

Postoje aplikacije za lako montiranje zvuka, za vođenje intervjua sa nekim ko je udaljen od vas možete koristiti Skajp, za distribuciju podkasta možete koristiti veliki broj odličnih servisa. Na vama (nama?) samo je da smislimo koja će biti tema podkasta i da damo sve od sebe da sadržaj koji objavljujemo bude autentičan.

Ko sluša podkaste?

Opet, ljudi baš kao vi i ja. Zaključili smo da, šta god da nas interesuje, naći ćemo to među stotinama hiljada aktivnih podkasta. Takođe, ma koliko da smo zauzeti i nemamo vremena da čitamo knjigu, sednemo i gledamo film, sigurno imamo neku aktivnost u toku dana ili nedelje sa kojom paralelno možemo slušati novu epizodu omiljenog podkasta. Ovaj magični medij nam ne ostavlja prostor za izgovore.

 

 


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.