Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Kultura

Prvi Afroamerikanac koji je dobio Oskara za scenario: Preokret koji smo čekali zove se Džordan Pil

Debitantskim filmom „Get Out", koji po žanru spada u horor, Džordan Pil osvojio je već više nagrada, ali posle dodele, uz njegovo ime moglo bi da stoji "Oskarom nagrađeni reditelj koji je promenio istoriju Holivuda". Pil bi mogao da promeni, baš kao i Del Toro, sam Holivud iznutra. „Get Out" je bio preokret kakav je potreban ostalima, ne samo Pilu
Datum: 05/03/2018

Prvi Afroamerikanac koji je dobio Oskara za scenario: Preokret koji smo čekali zove se Džordan Pil

Foto Profimedia

Da se držao onoga za šta kažu da je radio sasvim solidno, Džordan Pil ostao bi upamćen kao komedijaš, kao neko ko odlično radi skečeve, pojavljuje se, možda, u sporednim epizodama ili čak, kao u MAD TV, čini prvu postavu ekipe, ili ponavlja ulogu kao u „Fargu". Ali Pil je odlučio da, kako kaže, veruje svojoj mašti, i uradi nešto drugačije. Ne sa ciljem da osvoji Oskara, promeni svet, već da kaže nešto drugačije. I sada uz to što je uradio drugačije, osvoji je i Oskara za scenario. Debitantskim filmom „Get Out", koji po žanru spada u horor, osvojio je već više nagrada, ali posle dodele, uz njegovo ime moglo bi da stoji "Oskarom nagrađeni reditelj koji je promenio istoriju Holivuda". On je treća osoba i prva crna u istoriji nominovana u tri kategorije za debitantski film: za najboljeg reditelja, najbolji scenario i najbolji film.

Njegov „Get Out" proglašen je i bez Oskara najboljim filmom u 2017. godini. Neverovatno je da horor može, kako kažu kritičari, da bude toliko dobar, toliko dubok i toliko socijalan da pokreće pitanje rasizma.

"Nikad nisam primetio neprijatnost zbog toga što sam jedini crni momak u sobi koji se pojavljuje u filmu. Taj utisak je savršeno stanje za protagoniste horor filma, da dovodi u pitanje sopstveno ludilo. 'Rozmarina beba' i 'Žene iz Stepforda' su filmovi koji su u pogledu pola uradili ono što sam ja želeo da uradim sa rasom. I onda kada sam odlučio da želim da se uhvatim ukoštac sa pravljenjem filma o rasi, to je bila zastrašujuća ideja. Ako ne uspete u tome, stvarno niste uspeli", kaže Pil.

Reditelj kaže da ne bi mogao film da nazove hororom, a ni psihološkim trilerom. On ga je nazvao "društvenim trilerom" jer je loš momak u filmu personifikacija društva, i na kraju dokazuje da će ljudi "uvek biti varvari u određenoj meri."

Kao njujorško dete, sin samohrane bele majke, naučio je da se nosi sa tim da je nasledio crnu kožu od oca. Rano je shvatio da može dobro da prođe kao komičar. Ali, kako to obično biva, iza svakog dobrog komičara krije se vanserijski spektar talenata vrlo ozbiljnog čoveka: za glumu, za muziku, zbog čega je nominovan za Emi sa parodičnom pesmom "Sad Fitty Cent", za pisanje, za režiju. Možda je imao mali budžet od 4,5 miliona dolara, zaradio je preko 250, i očekuje se da će se taj prihod i uvećati.

"Najvažnije mi je što će ovo imati uticaj na obojene umetnike i svakoga ko se oseća kao autsajder može s nadom da vidi šta smo mi uradili i da bude ohrabren da s napornim radom može da ostvari svoje snove i da može da postigne bilo šta", rekao je Pil.

On objašnjava da je mnogo toga proisteklo iz njegovog iskustva sa komedijom jer kad je nešto neizgovoreno, onda treba naći način da se to kaže. Kao dečak, mnogo se plašio mraka i svih onih "demona koji vrebaju iz tame". Ali priznaje da je voleo da gleda horore i pored toga što bi se budio noću obliven znojem. Ipak, odgajan je da izražava emocije i da su one dobre, a na tome zahvaljuje svojoj majci. "Moja majka me je učila da verujem svojoj mašti, da volim sve kreativne stvari i da gledam svet iz drugačijeg ugla i pitam se, ali kada radite skeč komediju, onda shvatite da je najbolji onaj skeč koji još nismo videli."

Pil otkriva da je na njega neverovatno jako uticao i film „Telma i Luiz" i priča koja se krije iza njega.

"To je film sa socijalnom temom o mnogo čemu: polu, slobodi, i gledajući taj film, doživljavate ga iz ugla tih dveju žena."

Pisac i reditelj je zato želeo hičkokovski momenat u svom filmu koji ne postoji u Hičkokovom filmu. Zato je, priznaje, gradio scenario uz omaž remek-delima kao što su „Vrtoglavica" i „Psiho".

"Nisam želeo Hičkokovu heroinu, već heroja", rekao je za W Magazine.

Pil je najavio da se posle ovoga povlači iz glume, ali ne i iz industrije.

"Gluma nije ni približno zabavna kao što je režija", smatra Pil. "Želim mnogo više hičkokovskih priča, mnogo više Brajana de Palme, više Kjubrika, više Spilberga", rekao je Pil.

To je i bila ideja vodilja, osim rasnog pitanja, kada je stvarao scenario. Kaže da se to dugo krčkalo jer nije verovao da može da napravi drugačiji film o crnoj porodici, zbog stereotipa o tome kako bi se oni ponašali, ali znao je da ne želi da ima belog spasitelja u filmu. "Samo nisam znao tada da li je to dozvoljeno.

Pil bi mogao da promeni, baš kao i Del Toro, sam Holivud iznutra. „Get Out" je bio preokret kakav je potreban ostalima, ne samo Pilu.

"Čuli ste da je tužno vreme i da ovo vreme radi protiv uspešnih roditelja. Morate da napravite film za sebe. Ne radite to ni za koga drugog."


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.