Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Ikona

Ne tražite više genijalnu Elenu Ferante

Uspela je da spoji nespojivo - da je nazivaju najznačajnijim italijanskim romanopiscem u poslednjih 25 godina, da se njena izdanja grozničavo očekuju u knjižarama, jedna je od 100 najuticajnijih osoba na svetu po izboru magazina Time, jedan od autora koji je 2017. zabeležio najveću zaradu (i to iako nije objavila novu knjigu) u Velikoj Britaniji, i da bude žena koje nema, koja ne postoji. Jedino je pouzdano da jeste autorka knjiga koje potpisuje, pre svega serijala Napuljske priče, barem tako stoji na koricama romana od kojih su tri objavljena u Srbiji
Piše Ana Mitić
Datum: 03/03/2018

Ne tražite više genijalnu Elenu Ferante

Foto Profimedia

Svi znaju ko je ona, ali niko ne zna ko je stvarno ona. Elena Ferante je globalna literarna senzacija, za šta su zaslužna dva sastojka -megapopularnost njene Napuljske tetralogije i misterioznost jer krije svoj identitet.

Uspela je da spoji nespojivo - da je nazivaju najznačajnijim italijanskim romanopiscem u poslednjih 25 godina, da se njena izdanja grozničavo očekuju u knjižarama, jedna je od 100 najuticajnijih osoba na svetu po izboru magazina Time, jedan od autora koji je 2017. zabeležio najveću zaradu (i to iako nije objavila novu knjigu) u Velikoj Britaniji, i da bude žena koje nema, koja ne postoji. Jedino je pouzdano da jeste autorka knjiga koje potpisuje, barem tako stoji na koricama romana od kojih su tri objavljena u Srbiji, a krajem godine se očekuje i četvrti deo.

Sam izdavač nudi malo podataka o njoj: rođena je 1943. u Napulju i majka je. Neki kažu da je Grkinja. Možda je tako, a možda i nije. Možda se iza Elene Ferante krije i grupa autora, kako se već ispostavilo za neke bestselere, možda nije žena nego muškarac, možda su žena i muškarac (o tome kasnije u tekstu), možda je Elena kao njena junakinja Lila. Ako je tako, skrivaće se večno.

Foto Profimedia/Napulj
Foto Profimedia/Napulj

 

"Molim te, makar jednom, ponašaj se onako kako bi ona to volela: ne traži je", kaže jedna od dve glavne junakinje Elena - Lilinom sinu u prologu "Brisanje tragova" u prvom delu tetralogije, Moja genijalna prijateljica. U toj rečenici kao da nam je Elena Ferante odmah rekla sve o sebi - da ne želi da znamo ništa o njoj i da želi da tako ostane.

Iako je dosad dala mnogo intervjua, nijedan novinar nije imao priliku da joj se i stvarno približi, da je upozna, da je vidi, pa čak ni da je čuje. Da li puši, šta naručuje u restoranu, samo su neka od pitanja na koja nema odgovora. Čak ni ljude iz njenog okruženja, nekoga bliskog od koga bi "procurilo" nešto što bi pomoglo da se stekne slika ko je Elena Ferante izvan korica svojih knjiga, nisu uspeli da nađu kako bi razotkrili genijalnu književnicu.

I to pitanje - zašto piše pod pseudonimom, najčešće je postavljano i provlači se kroz sve intervjue koje je dala. U početku je govorila da je razlog plašljivost: "Bila sam uplašena mogućnošću da izađem iz svoje ljuske."

Kako je rekla u intervjuu za Gentlewoman, jedan od faktora koji su je motivisali da koristi pseudonim je "ne samo da bi zaštitila svoju privatnost već i stvarnu napuljsku zajednicu iz koje crpi inspiraciju". Kao druge razloge navela je: "Želja da se uklonimo iz svih oblika društvenog pritiska ili obaveze. Ne osećati vezanost za ono što bi moglo postati nečiji javni imidž. Da se koncentrišem isključivo i sa potpunom slobodom na pisanje i njegove strategije."

Elena Ferante je stvarno genijalna. Već 25 godina uspeva uspešno da sakrije svoj identitet - ne daje intervjue uživo nikome izvan njenih izdavačkih kuća, čak ni telefonom, i nikad nije promovisala svoje knjige, niti je nudila javna čitanja. Kada je rukopis svog prvog romana Problematična ljubav uputila izdavaču 1990. godine i pošto je roman sledeće godine prihvaćen za objavljivanje, ona je izdavačkoj kući uputila pismo u kome je iznela svoje uslove koji važe i danas - da knjiga može da bude objavljena ali da ona ne želi da učestvuje u promociji romana.

"Sve što sam mogla da uradim jeste da napišem roman i ne želim da participiram u bilo kakvim okruglim stolovima ili diskusijama, da se pojavljujem na književnim večerima, da poziram fotografima; ako mi se dodeli neka književna nagrada, ja se neću pojaviti da je primim." Sada, izdavač ima prilično velikih problema zbog toga.

Najvažniji italijanski pisac svoje generacije, kako se već ustalilo, Elena Ferante napisala je sedam romana. Priče o Lili i Eleni iz napolitanskog serijala do sada su objavljene u 40 zemalja; samo na engleskom jeziku prodate su u 2,6 miliona primeraka; i u Srbiji su izuzetno popularne i u vrhu top-lista najčitanijih i najprodavanijih štiva.

Elena Ferante je svetski fenomen postala upravo kada su objavljena njena četiri romana čija radnja se odvija u Napulju: Moja genijalna prijateljica (2011), Storia del nuovo cognome (Priča o novom prezimenu, 2012), Storia di chi fugge e di chi resta (Priča o onima koji nestaju i onima koji ostaju, 2013) i Storia della bambina perduta (Priča o izgubljenoj devojčici, 2014). Knjige prate živote dveju devojčica a potom žena, Elene i Lile, njihovu transformaciju od siromašnog detinjstva u Napulju, odrastanja i tinejdžerskih dana, pa do vremena kada postaju zrele žene i stižu do života u srednjoj klasi.

To je priča o Napulju, o posleratnoj Italiji, značaju obrazovanja, emancipaciji žena, ljubavi, ali pre svega o slojevitosti ženskog prijateljstva koje na momente kulminira rivalitetom između dve glavne junakinje. Zato se u njima može prepoznati svako, a naročito žene koje imaju ta posebna prijateljstva iz detinjstva kao što je Elenino i Lilino, a koja nisu česta tema u književnosti.

"Muško prijateljstvo ima dugu tradiciju u književnosti i veoma elaboriran kôd ponašanja. S druge strane, žensko prijateljstvo ima kartu bodovanja koja je tek odskora počela da se definiše. Postoji rizik da se prečica do opšteg mesta nametne naporu drugih, mučnijih putovanja", rekla je Elena Ferante za El Pais.

Strastvenu čitalačku publiku romani Elene Ferante imaju posebno među ženama - Hilari Klinton je rekla da ih je čitala. Autorka je istakla i značaj i uticaj koji je na nju imao feminizam, još jedna važna tema u Napuljskoj tetralogiji kojom je preokupirana i junakinja Elena u jednom trenutku.

"Bez feminizma bila bih ista kao kad sam bila dete: opterećena kulturom i supkulturom muškarca koje sam prihvatala kao vlastitu i slobodnu misao. Feminizam mi je pomogao da odrastem. Iako vidim da se nove generacije danas podsmevaju tome. Ne znaju da je samo malo dovoljno da se vratimo unazad. Naša osvajanja su skorašnja i, samim tim, krhka. To odlično znaju sve žene o kojima sam pripovedala u knjizi."

Samim čitaocima nije toliko ni bitno ko je stvarno Elena Ferante. Dokle god nastaju njeni fantastični rukopisi.

CEO TEKST ČITAJTE U ORIGINAL MAGAZINU KOJI SE DOBIJA NA POKLON UZ NAJNOVIJI NEDELJNIK KOJI JE NA KIOSCIMA OD 1. MARTA.

POGLEDAJTE SADRŽAJ BROJA OVDE


 


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.