Da li želite da preuzmete Nedeljnik android aplikaciju?

DA | NE

Intervju

Balša Đuković, "Folkk": Sa svima treba pričati o dobroj ideji

"Folkk" je specifična platforma, pošto se na svetskom tržištu sve više posvećuje pažnja proizvodima koji se brzo isporučuju, a mi želimo da dopremo do ljudi koji cene ručni rad, cene priču iza nekog brenda, da znaju od koga dolazi proizvod. Dizajneri i mejkeri, odnosno naše zanatlije, to su ljudi za koje treba da se čuje. To je pravac za budućnost, kaže Balša Đuković iz projekta "Folkk"
Datum: 07/09/2018

Balša Đuković, "Folkk": Sa svima treba pričati o dobroj ideji

Foto: Igor Pavićević

"Folkk" je projekat Nova iskra dizajn inkubatora i došao je kao rezultat naše konstantne saradnje sa malim i srednjim proizvođačima i zanatlijama. Uvideli smo da su oni sposobni da rade sa raznim materijalima – keramikom, prućem, drvetom – ali da kad dođe do dela da se to plasira ili da neki dizajn, primetili smo da bismo mogli da im pomognemo i povežemo ih sa dizajnerima.

Naše prvobitno istraživanje trajalo je skoro godinu i po dana. Prošpartali smo Srbiju uzduž i popreko, zajedno sa saradnicima iz Etnografskog muzeja. Želeli smo da mapiramo gde su ljudi koji se bave zanatima kojima preti izumiranje. Krenuli smo 2013. u potragu, mapirali 20 zanatlija, i deset njih povezali sa deset dizajnera iz ovog regiona. To su ljudi koji su pravili proizvode i ručne radove po porudžbini, ali nisu mogli da se snađu u današnjem svetu gde se ceni ručni rad. Nisu mogli da pogode nišu i plasiraju proizvod, a mi smo ciljali da grupa budu ljudi u inostranstvu koji nisu zainteresovani za industrijsku proizvodnju. Više od 60 odsto sredstava od prihoda ide direktno zanatlijama, koji žive od Pirota, Donjeg Dobrića, do Zlatibora.

Stavljamo akcenat na ručni rad i kulturno nasleđe. Od deset radionica, od prućarstva, pletenja sa Zlatibora, rad sa drvetom, odlučili smo se za tri zanatske radnje. Ćilim iz Pirota, Ženski centar Užice i radionica Traksler iz Donjeg Dobrića kod Loznice. Tokom deset radionica shvatili smo ko može da iznese teret kvaliteta, rokova isporuke, kapaciteta da se to proizvede u dovoljnim količinama.

Ime "Folkk" označava narod, ali u smislu da je ovo deo kulturnog nasleđa čitavog regiona. U osnaživanju lokalne kulture i scene treba se što više povezivati.

Trudimo se da naše proizvođače i dizajnere stavimo u prvi plan, jer ljudi treba da znaju od koga dolazi taj proizvod, ko su ti ljudi, čime se oni bave, i ne želimo da "Folkk" bude toliko u prvom planu. Tako i njima dajemo priliku da steknu dodatne kontakte kao što su radili dosad, i to je prava sprega kojom možemo da dostignemo ono što želimo.

Nije bilo lako doći do novca. Aplicirali smo dva puta kod norveške ambasade, ali smo kucali i na druga vrata. Preporučili smo se njima i shvatili da je dobro da imamo norveškog partnera i konsultanta. Sa svakim treba pričati o ideji.

Kao mladi preduzetnik, shvatio sam da se treba angažovati na što više strana. Zato smo odlučili da pokrenemo i kampanju Kickstarter. Tokom nje skupili smo 21.000 dolara, od kojih je 60 odsto otišlo zanatlijama, i to je potvrdilo da postoje ljudi koji su to prepoznali. Podržali su nas, recimo, naši ljudi koji rade u Fejsbuku u San Francisku, koji su nam poslali vaučer od 250 dolara za oglašavanje na Fejsbuku. To je pomoć koju nismo očekivali, bili su tu ljudi iz Mozille, do severa Švedske i osobe koja je investicioni bankar i čula je za "Folkk", pa do ličnih kontakata.

Sada znam da treba testirati proizvod, a ne samo čekati da bude savršen.

Folkk.co


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.