ZDRAVLJE I FITNES

Vežbate? Uzmite bananu posle toga

Studija je pronašla da banane imaju antiinflamatorne prednosti za sportiste
Grečen Rejnolds
Datum: 13/06/2018

Vežbate? Uzmite bananu posle toga

Ugljeni hidrati brzo hrane mišiće i uklanjaju nešto stresa od vežbanja. Njujorški maraton. Fotografija: Endrju Barton/Getty Images

Banana može da zameni sportsko piće onima koji se oslanjaju na ugljene hidrate tokom vežbanja i za brži oporavak, pokazala je nova studija koja je poredila ćelijske efekte ugljenih hidrata koji se konzumiraju tokom bavljenja nekim sportom.

Studija je došla do zaključka da banana pomaže u borbi protiv upala, slično a možda i više od sportskih pića. Ali da je nadimanje njena mana.

Decenijama su sportisti i njihovi savetnici verovali, a studije potvrđivale, da unošenje ugljenih hidrata tokom dužeg vežbanja može da omogući nekome da duže i intenzivnije trenira i da se oporavi brže ako ne jede tokom treninga.

Ugljeni hidrati brzo hrane mišiće i ublažavaju fizički stres vežbanja, a kasnije sprečavaju upalne procese.

Najjestiviji i prenosivi oblik ugljenih hidrata je šećer, bilo da je reč o glukozi, fruktozi ili sukrozi i sportisti taj šećer dobijaju preko sportskih pića.

Ali se sportska pića proizvode i imaju ukuse i hemikalije. Stručnjaci sa Istraživačkog kampusa Severne Karoline koji je deo Apalačanskog državnog univerziteta, proučavali su koje bi voće pružilo bolju alternativu.

Većina voća, uključujući banane, ima visok nivo fruktoze – voćnog šećera. Ali sadrže i druge prirodne supstance koje bi mogle da imaju uticaj na performanse i oporavak sportista.

Prilikom eksperimenta, stručnjaci su pratili molekularne promene u telima biciklista.

Stručnjaci su zatražili od 20 biciklista oba pola da voze nekoliko ruta dugih 75 kilometara. Tokom jedne, pili su samo vodu. Tokom drugih su uz vodu dobili i oko 230 mililitara sportskog pića ili pola banane svakih pola sata.

Otkrili su da je konzumiranje samo vode rezultiralo relativno visokim nivoima inflamatornih markera u krvi biciklista. Ti markeri su bili znatno niži kod onih koji su konzumirali voće ili sportsko piće.

Volonteri su takođe pokazali manje stresa ako su tokom vožnje konzumirali ugljene hidrate, bez obzira na to da li su kalorije uzeli preko flaše ili u formi banane.

Ali naučnici su pronašli da su krvne ćelije biciklista proizvodile manje enzima poznatog kao COX-2 ako su jeli banane. Taj enzim podstiče proizvodnju prostaglandina koji intenzivira upale. Njegov manjak u ćelijama posle vežbanja znači smanjenje upale, kaže Dejvid Niman, autor studije.

Stručnjaci ne znaju da li je polovina banane idealna količina tokom vežbanja. Iako onda daje istu količinu ugljenih hidrata kao i čaša sportskog pića, njena mana je nadimanje, kaže Niman.

Za one koji vole prirodne i jeftine alternative sportskim pićima, banana je dobro rešenje, dodao je.

© 2018 The New York Times

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 14. juna.



Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.