BIZNIS I FINANSIJE

Umesto recepcionera u hotelima će vas uskoro dočekivati Aleksa

Nove tehnologije na brojne načine utiču na radna mesta
Eduardo Porter
Datum: 09/12/2018

Umesto recepcionera u hotelima će vas uskoro dočekivati Aleksa

Iako automatizacija još nije stigla u Meriotov Rojal Havaijan, radnici tamo strahuju da je to neizbežan sledeći korak. Fotografija: Mišel Mišina-Kunc za Njujork tajms

Šefovi još uvek nisu uveli tehnologiju prepoznavanja lica u Rojal Havajian hotel. Ali sa svog mesta iza recepcije roze, neommaorske palate koja gleda na Vaikiki plažu, Džin Te'o Gibni vidi kako će se to uskoro i dogoditi.

„Meriot je to uradio u Kini“, omogućio gostima da uđu u sobe bez baktanja sa formalnostima na recepciji, kaže Te'o Gibni, 53-godišnja baka sedmoro dece. „Jasno im je da ćemo tako mi ostati bez posla“.

Slični strahovi potresaju široku mrežu Meriotovih hotela.

Uz uobičajene zahteve za višim platama i boljim radnim uslovima, njihov sidnikat Ujedinjeni ovde, sada ima još jednu stakvu - traže zaštitu zaspolenih od novih tehnologija i inovacija.

„Nećemo zaustaviti tehnologiju“, kaže predsedavajući sidnikata D. Tejlor. „Pitanje je samo da li će radnici biti partneri u ovom razvoju ili prolaznici koje će tehnolgija pregaziti“.

Marija Mendiola, recepcionerka San Hoze Meriota u Kaliforniji, brine zbog sporazuma sa Amazonom da uvedu svoje Echo naprave u Meriot hotelima zbog kojih će vremenom njena pozicija postati nepotrebna. „Aleksa će u budućnosti možda raditi moj posao“ rekla je ona.

U Šeraton Vaikikiju, blagajnici brinu zbog kompjuterskog sistema koji omogućava serverima da izdaju čekove zbog čega su blagajnici nepotrebni.

Tu su i automatske mašine za pranje sudova, mašine koje okreću bugere i mešaju koktele, roboti koji donose rum servis ili pomažu gostima da rezervišu mesto u određenm restoranu.

Nove tehnoologije i na druge načine utiču na radna mesta. Vratari ostaju bez naponica jer se gosti okreću Uberu i Lyftu umesto običnim takcijima. Takođe, gosti sve češće koriste Seamless, aplikaciju koja dostavlja hranu, umesto da traže rum servis.

Klif Atkinson, viši potpredsednik za gostoprimstvo u MGM rizortu kaže da su nove tehnologije promenile opise poslova nekih mesta u njegovom lancu ali nisu eliminisale poslove. Receptionere koje su zamenili kiosci za automatsko čekiranje sada su „ambasadori hola“ ili savetnici.

Istorija ipak pokazzuje da je najmoćniji podstrek razvoju novih tehnologija bilo smanjenje troškova radne snage. Od 1993. do 2007. Daron Ačemmoglu sa Masačusets instituta za tehnologiju i Paskal Restrepo sa Bostonskog univerziteta procenjuju da svaki novi robot ukida 5,6 poslova i smanjuje plate za 0,5 posto.

Prošle godine Mekinski global institut objavio je izveštaj u kome se projektuje da će tehnologija smanjiti broj radnih mesta za 30 posto u prehrambenoj industriji i smeštaju u periodu od 2016. do 2030.

Edvard Vitkajnd koji je nedavno bio predsedavajući deljenja za saobraćajnu trgovinu u Sindikatu AFL-CIO kaže da sindikati ne mogu nikako da zaustave tehnologiju. „Možda možete da je zaustavite kroz jednnu rundu pregovora ili je usporite. Ali inovacije traju već sto godina i nikada nisu zaustavljene“, rekao je on.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.