BIZNIS I FINANSIJE

Uber se vratio u Diseldorf, ali je sada mnogo finiji

Kompanija koja pruža usluge prevoza odustaje od svojih agresivnih taktika
Adam Satarijano
Datum: 14/12/2018

Uber se vratio u Diseldorf, ali je sada mnogo finiji

Taksisti u Diseldorfu protestovali su kada se Uber vratio u grad, usporivši saobraćaj i trubeći. Fotografija: Ksenija Kulešova za Njujork tajms

DISELDORF, NEMAČKA – Gvido Gebel je prestao da vozi za Uber pre tri godine kada je kompanija otišla iz njegovog rodnog Diseldorfa posle sukoba sa nemačkim zvaničnicima.

Pre oko mesec dana, kompanija koja pruža usluge prevoza ponovo ga je pozvala. Uber je Gebela obavestio da se vraćaju u Diseldorf i ponudili su mu bonus od 500 evra ako ispuni određene ciljeve kada je reč o vožnji. "Dobro je. Imam posla", rekao je on. "Ljudi ovde su zadovoljni Uberom."

Diseldorf je početak pokušaja izvršnog direktora Ubera Dare Kosrovšahija da ponovo pokrene posao u Nemačkoj uoči planiranog izlaska na berzu iduće godine. Kada se Uber vratio u ovaj grad od 600.000 ljudi u oktobru, bilo je to njihovo prvo proširenje u Nemačkoj od 2015. Do sada je Uber postojao samo u Berlinu i Minhenu.

Ponašanje Ubera te 2015, u vreme bivšeg direktora Trevisa Kalanika, zateglo je odnose sa nemačkim zvaničnicima i primoralo kompaniju na povlačenje. Ovoga puta, kompanija se vratila sa drugačijom strategijom: umesto da se sukobljavaju i prkose opštinskim i nacionalnim propisima u vezi s transportom, počeli su da ih slede.

Stara strategija nemanja kočnica i filtera "očigledno nije funkcionisala", rekao je Kristof Vajgler, direktor nemačkog ogranka Ubera.

Nemačka je test da li Kosrovšahi može da poboljša poslovanje Ubera u mestima gde je ta kompanija imala probleme. Od preuzimanja firme krajem prošle godine, povukao je Uber iz neprofitabilnih oblasti poput Jugoistočne Azije i Rusije kako bi smanjio troškove koji su u trećem kvartalu narasli do 1,07 milijardi dolara.

Ali Kosrovšahi takođe mora da pokaže da se Uber razvija pre izlaska na tržište iduće godine jer se očekuje da će oni biti jedna od najvećih tehnoloških kompanija svih vremena na berzi. Zbog toga ponovo se fokusirao na Evropu gde kompanija uglavnom može da naplati svoje vožnje skuplje nego drugde.

Povratak u Evropu, kako se čini, biće težak. U Londonu, najvećem evropskom tržištu za Uber, kompanija se izborila da im se ne ukine dozvola za rad, ali su sada duboko upetljani u tužbu kojom se od njih zahteva da plaćaju minimalac i daju odmor vozačima koji su frilenseri. U Španiji, taksisti su uspešno ograničili broj Uber vozila na ulicama. Regulative su takođe sprečile ulazak kompanije u Italiju.

Nemačka je naročita nagrada jer je u pitanju četvrta ekonomija u svetu i najveća u Evropi, sa nekoliko gusto naseljenih gradova i digitalno pismenom populacijom.

Pa ipak, Nemačka je kraljevstvo pravila koja otežavaju regrutovanje nezavisnih vozača. Vozači u Nemačkoj moraju da prođu zdravstvene i saobraćajne testove i da polože ispit iz knjigovodstva. Drugo pravilo zahteva da se vozači između vožnji vrate u bazu, čime se ograničava broj vožnji koje mogu da obave. Službe deljenja automobila su takođe zabranjene.

Kosrovšahi je posetio Nemačku kako bi lobirao za promene nekih saobraćajnih zakona. Vlada je u martu rekla da će razmotriti svoju politiku ali bi to moglo godinama da potraje.

Dok Uber čeka promenu pravila, udružio se sa privatnim auto-službama i nekim taksi operaterima koji već imaju neophodne dozvole. U planu je uvođenje električnih bicikala u Berlinu, koji će biti prvi grad sa tom uslugom van Sjedinjenih Država.

Dok Uber pokušava da se uvuče u nemačko društvo posle trogodišnjeg odsustva, konkurencija se povećala. Služba u vlasništvu BMW-a DriveNow omogućava ljudima da iznajme automobil uz pomoć aplikacije kako bi obišli gradove poput Berlina. Moia, Folksvagenova ispostava, testira autobusku službu u Hamburgu. MyTaxi, taksi aplikacija u vlasništvu Dajmlera, takođe se koristi. A tu su i sve jači rivali kao što je Taxify koji funkcioniše u evropskim gradovima.

Uber je saopštio da su izabrali Diseldorf za širenje u Nemačkoj pošto su videli da su se mušterije tamo logovale na njihovu aplikaciju više od 150.000 puta od januara.

Ali čak i sa povratkom u Diseldorf, Uber je suočen sa preprekom: taksistima. Iako je kompanija pokušala da sarađuje s taksistima, desetine njih protestovalo je ispred njihove kancelarije u oktobru, trubeći i ometajući saobraćaj.

Denis Klusmajer, predsedavajući najveće taksi službe Taksi Diseldorf, kaže da vozači Ubera ne poštuju zakon koji nalaže da se privatno unajmljeni vozači vrate u garažu između vožnji. Držeći zakon o saobraćaju, Klusmajer kaže da traži pravosudno tumačenje zakona. "Mi Nemci volimo zakone", našalio se on.

Diseldorfska policija kaže da je do sada prijavljeno šest incidenata u kojima su učestvovali taksisti i Uber vozači, uključujući jedan gde su vozača Ubera taksisti primorali da se zaustavi a onda maltretirali.

U Diseldorfu radi oko 100 Uber vozila i čekanja na njih su česta. Ako pitate ljude da li su ikada koristili aplikaciju, odgovor je sleganje ramenima.

"Nije toliko popularan", kaže Denis Cimni koji radi u hotelu u centru grada. "Većina ljudi ne zna za Uber."

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 13. decembra. Digitalno izdanje dostupno je na Novinarnici.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.