UMETNOST I DIZAJN

Recept za zasmejavanje ljudi? Poznate ličnosti i algoritmi

Netfliks osvaja stendap komediju
Džejson Zinoman
Datum: 14/10/2018

Recept za zasmejavanje ljudi? Poznate ličnosti i algoritmi

Robi Pro i Lisa Nišimura iz Netfliksa. Fotografija: Brinson Benks za Njujork tajms

LOS ANĐELES – Njihovoj konkurenciji prelazak Netfliksa u komediju verovatno izgleda kao gadan, brutalan i brz potez.

U roku od svega nekoliko godina, striming džin je izgurao HBO i postao dom prestižnih stendap komičara izguravši na marginu popularni kanal Comedy Central.

Potpisavši ugovore sa glavnim zvezdama (Dejv Čapel, Džeri Sajnfild, Kris Rok), pretvorivši mlade talente u zvezde (Ali Vong, Hana Gadsbi) i proširivši svoj sadržaj, Netfliks je pretvorio stendap komediju u centralno mesto pop kulture. Kako?

Cinično objašnjenje bi bilo da je kompanija jednostavno potrošila sve ostalo.

Ali u intervjuima, Lisa Nišimura, Netfliksova potpredsednica zadužena za originalni dokumentarni i komični programa, i Robi Prou, direktor stendap komedije, pričaju drugačiju priču, o novim merenjima i veri u algoritam koji remeti ustaljene industrijske konvencije.

U avgustu, Lisa Nišimura je ispričala o svom možda najvažnijem potezu, ubeđivanju Čapela da se vrati na nacionalnu platformu.

Slučajno ga je jedne godine srela u Londonu i pozvala ga na žurku posle dodele Bafta nagrada.

Godinama kasnije, Čapel je pristao da svoj prvi stendap specijal posle 13 godina prikaže na Netfliksu i još tri 2017. Njegova plata za paket emisija je navodno šezdeset miliona dolara. Netfliks ne govori javno o platama, ali na pitanje kako je odlučila koliko da mu ponudi, Nišimura je odgovorila: "Onako kako radimo i sve ostalo. Proveravamo podatke."

Isti impuls je bio vidljiv i deset godina ranije kada je Lisa Nišimura počela da radi za Netfliks kupujući sadržaj od drugih kompanija a ne samo od velikih studija. Videvši kakvu su gledanost specijali prikazani na kablovskoj imali na Netfliksu, palo joj je na pamet da opšti stav da stendap komedija ima ograničenu publiku nije tačan.

U to vreme je to bio prilično uzak žanr i meseci su prolazili bez novog sadržaja. Ali kada su specijali postali dostupni, primetila je da postoji entuzijastično tržište kojim se još niko nije pozabavio. Kada je Netfliks počeo da snima originalni sadržaj, ona je počela da se kladi na komediju. Sada, 50 posto od sto trideset miliona pretplatnika pogledalo je jedan specijal u proteklih godinu dana, a trećina njih čak tri.

Netfliks emituje jedan specijal nedeljno, a frekvencija prikazivanja se povećala od jeseni 2016, nedugo pošto je Lisa Nišimura dovela Proua koji je bio potpredsednik festivala "Just for Laughs“ u Montrealu. Njihova strategija je zasnovana na uverenju da Netfliks ne treba da bira između kvaliteta i kvantiteta.

Mogu oba, smatraju oni, jer znaju šta publika želi.

Za razliku od tradicionalnih medija. Netfliks nije fiksiran na pol ili starost gledalaca.

"Našli biste se u opasno pristrasnim vodama ako biste pokušavali da shvatite šta 75-godišnja japanska baka želi da gleda a šta 14-godišnji klinac iz Ohaja", rekla je Nišimura.

"Ali postoje trenuci kada se njihovi ukusi poklapaju."

Netfliksov sistem ima više od 2000 "poklapanja ukusa" koji mere sadržaj po tonu, boji glasa i predviđanju šta ćete pogledati kada se ulogujete na sajt.

Netfliks naglasak stavlja na to da li je emisija vesela, ozbiljna ili iskupljujuća, a ne na to koji je žanr u pitanju ili ko je režiser.

Na pitanje da li ga brine da će ostati bez zvezda, Prou pokazuje na predstojeće specijale sa Elen Dedženeris i Adamom Sandlerom.

Na pitanje da li će Netfliks moći da nastavi sa plaćanjem velikih suma, Lisa Nišimura kaže:

"Ako publika nastavi da raste, okej smo."

To je delimično razlog što je Netfliks svoj premijum sadržaj okrenuo globalnom tržištu, nedavno unajmivši direktora iz Amsterdama koji će regrutovati međunarodne komičare. Naredne godine u planu je prikazivanje 47 polučasovnih specijala na sedam jezika.

"Kada pogledate po svetu, svuda postoje stendap tržišta kojih nije bilo pre 20 godina. Sada postoje klubovi u Koreji", rekao je Prou.

© 2018 The New York Times

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 11. oktobra. Digitalno izdanje dostupno je na Novinarnici.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.