UMETNOST I DIZAJN

"Oklahoma!” za publiku 21. veka: Ako vas ne linčuju, biće super

Produkcije menjaju čuveni mjuzikl iz 1943. na razne načine
Lora Kolins-Hjuz
Datum: 24/09/2018

"Oklahoma!” za publiku 21. veka: Ako vas ne linčuju, biće super

Rojer Bokus, levo i Tatjana Vešler u rodno promenjenoj produkciji predstave "Oklahoma!" u Oregonu. Fotografija: Dženi Grehem/Oregon Shakespeare Festival

EŠLAND, Oregon – Ideja je Bilu Rauhu pala na pamet početkom 1990-ih: zašto ne bi režirao predstavu "Oklahoma!" Rodžersa i Hamestajna gde su ljubavnici istog pola?

Gej muškarac u stabilnoj vezi u vreme kada su istopolni brakovi bili nemoguć san. Bio je siguran da će predstava otvoriti mnogima oči. Isto tako je bio siguran da nikada neće dobiti prava da ovako postavi mjuzikl.

Više od 20 godina nije se usuđivao da pita.

Ali pre dva leta na Oregonskom festivalu Šekspira, čiji je on umetnički direktor, Rauh je gledao jednu verziju njegove vizije. Na sceni, kostimirani glumci su javno čitali tekst predstave "Oklahoma!" gde su Kurli i Lori, centralni par, bile žene. Sekundarna romansa se dešava između dvojice muškaraca Vila Parkera i Ado Endija (promenjeno ime Ado Eni).

U publici je bio Ted Čapin, koji godinama nadgleda katalog Rodžersa i Hamerstajna i koji je saslušao Rauhovo nervozno predstavljanje ideje i oprezno mu dozvolio da nastavi.

Čim je izvođenje bilo gotovo, Čapin je počeo da priča o nečemu što je zvučalo kao budućnost predstave.

"Pomislio sam: ček’ minut. I dalje smemo ovo da uradimo?", rekao je Rauh. "A on je odgovorio: 'Apsolutno!'"

Čapin ne izbegava pametnu umetničku kocku a Rauhova "Oklahoma!" je upravo to. Od premijere u Ešlandu predstava je postala hit sa rasprodatom dvoranom Angus Boumer od 600 mesta gde se izvodi do 27. oktobra.

Oregonska "Oklahoma!" koja je premijerno izvedena na 75. godišnjicu brodvejske premijere, prati što je moguće više original. Menjanje polova i seksualnih orijentacija čini da poznati elementi predstave – uključujući mračni baletski san Agnes de Mil gde se Lori upoznaje sa novom vrstom strave – dobijaju iznenađujući ton iako je poenta predstave da je ljubav – ljubav.

Kada Vil traži monogamiju od dostupnog Endija, taj zahtev je drugačije emotivno nabijen nego u onim produkcijama gde Vil to traži od Eni. Ali je tetka Eler, transrodna žena koju igra transrodna žena, u Rauhovoj predstavi i dalje Lorina draga tetka Eler.

Širom zemlje, i druge produkcije menjaju čuveni mjuzikl iz 1943. na razne načine. Savremeni režiser Danijel Fiš radi na multimedijalnoj predstavi "Oklahoma!" čija se premijera očekuje 27. septembra u Njujorku.

Takođe ovog meseca Kris Koleman, novi umetnički direktor pozorišne trupe Centra za izvođačke umetnosti iz Denvera, postaviće tu predstavu smeštenu u potpuno crnački grad poput onih koji su postojali tu na početku 20. veka. Zbog izmene teksta, Rauhova produkcija je tražila i dobila dozvolu da tekst prilagodi glumačkoj podeli.

Smela nova vizija predstave je više u skladu sa Čapinom kome je posao da brine o klasicima kao što su "Carousel", "Kralj i ja", "Južni Pacifik" i "Pepeljuga". Ričards Rodžers i Oskar Hamerstajn II su, kaže, rizikovali sa svakom svojom predstavom.

"Svako ko misli da bi se oni čvrsto držali originala, razmišlja poput Gilberta i Salivana, a Gilbert i Salivan su pomalo mrtvi", rekao je on.

Čapin je stručnjak. Katalog nije u vlasništvu porodice od 2009. kada je prodat holandskoj kompaniji koja ga je prošle godine prodala američkoj kompaniji Concord Music.

Kada je Čapin video Rauhovu predstavu, bio je zadovoljan: "Sedeo sam i razmišljao kako ovo nije moglo da se dogodi pre pet ili deset godina. Ovo je produkcija za današnjicu."

Rauh koji za godinu dana napušta festival u Oregonu da bi prešao na mesto umetničkog direktora novog Perelman centra u Njujorku, voleo bi da njegova produkcija predstave "Oklahoma!" bude i za sutrašnjicu.

"Rekao sam Bilu da postoje mesta u ovoj zemlji gde bi ga najverovatnije linčovali zbog ovoga. Ali, možda i grešim", rekao je Čapin.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.