AMERIKANA

Novi resurs rudarskog gradića: Bajkeri

Prošle godine je oko 60.000 ljubitelja motora i sportskih automobila prošlo kroz Tejzvel gde živi 4.240 ljudi
Roj Furčgot
Datum: 16/11/2018

Novi resurs rudarskog gradića: Bajkeri

Lari Dejvidson na Putu 16 u Virdžiniji, serpentinama koje je nazvao "Zmajeva leđa". Fotografija: Kristijan Taker za Njujork tajms

Do 1999, kada je Lari Dejvidson završio svoju 27-godišnju karijeru u vojsci i vratio se u Tejzvel, rudarski grad u Virdžiniji gde su njegovi roditelji živeli, rudarska industrija je umirala. Kao i grad čija je nekada užurbana Glavna ulica sada mogla da se pohvali samo zatvorenim i praznim lokalima.

Dejvidson je o tom problemu razmišljao dok je vozio motor duž panoramskog Puta 16 koji se proteže 51 kilometar od Tejzvela do Mariona. I onda je 2010. doživeo otkrovenje. Iako je Tejzvel gubio jedan resurs – ugalj – tu je bio drugi da ga zameni: serpentine.

Slična strategija je upalila za Dils Gep, na granici Tenesija i Severne Karoline. Tokom devedesetih meštani su krivudavi deo puta nazvali "zmajevim repom", hvaleći se sa "318 krivina u 11 milja", odnosno 18 kilometara. Put je postao međunarodno poznata turistička atrakcija za motoriste.

Dejvidson, koji sada ima 70 godina, primetio je da Put 16 ide preko tri planine i zaključio da su "Zmajeva leđa" dobro ime za njega. Testirao ga je štampajući logo sa zmajem na desetak majica. Prodao ih je u jednom danu. Od tada, radi na promociji puta.

Prošle godine je oko 60.000 ljubitelja motora i sportskih automobila prošlo kroz Tejzvel gde živi 4.240 ljudi. To je skok sa 16.000 koliko ih je bilo 2013, rekao je Dejvid Vudard, direktor razvoja okruga Tejzvel.

Tejzvel je dobar primer kako se rudarski grad pretvara u, kako je to nazvao Kris Kenon, predsedavajući grupe za ekonomski razvoj "Prijatelji jugozapadne Virdžinije“, kreativnu ekonomiju. "Fokusiramo se na prirodne i kulturne izvore" umesto na ugalj, duvan i drvenu građu, rekao je on. Ovaj kraj ima blugras muzičko nasleđe, zanatlije i kulturu aktivnosti u prirodi poput jahanja, pešačenja, vožnje bicikla po planinama i splavarenja.

Dejvidson je odrastao u rudarskom kampu Kejnbrejk u Zapadnoj Virdžiniji gde mu je otac radio u rudnicima. Porodica je kasnije prešla granicu sa Virdžinijom i preselila se u Tejzvel. Pridružio se vazduhoplovnim snagama 1967. i vratio 1977. kako bi se oprobao kao rudar. To nije potrajalo i ponovo se pridružio vojsci koja ga je poslala u Evropu.

"Išli smo u Berčesgarden i Austriju, Švajcarsku i Italiju i na Alpe i tako sam naučio ponešto o ovim putevima. Zbog toga sam se i zainteresovao za Zmajeva leđa kada sam se vratio ovde", rekao je on.

Lokalna turistička organizacija se uključila i Put 16 je 2012. preimenovan u Zmajeva leđa, ali je još mnogo toga trebalo uraditi. "Motori su prolazili ali nisu stajali", rekla je Irma Mičel, predvodnica grupe koja radi na oživljavanju Glavne ulice, "morali smo da im damo razlog da stanu."

Konsultant je predložio poboljšanja. Grad je napravio program poreskih olakšica za nove biznise. Četiri restorana su otvorena od 2017. Tu je i mikropivara, kafić i još mnogo toga. Sledeći u planu je Dejvidsonov Centar dobrodošlice "Zmajeva leđa“.

"Da, radim to zbog novca ali ne i samo zbog novca", rekao je Dejvidson. "Želim da drugi ljudi uvide da ovde imamo dragulj."

© 2018 The New York Times

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 15. novembra.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.