NAUKA I TEHNOLOGIJA

Niste čuli za Bytedance? Uskoro hoćete i nećete moći da ga se zasitite

Kineska internet stvarčica koja neodoljivo privlači decu
Rejmond Džong
Datum: 19/12/2018

Niste čuli za Bytedance? Uskoro hoćete i nećete moći da ga se zasitite

Lagane, živopisne aplikacije doprinele su vrednosti startapa od 75 milijardi dolara. Foto ilustracija: Njujork tajms

PEKING – Kineska internet kompanija koja nudi brejkdensing spotove iz kućne radinosti, sočne vesti i luckaste hešteg izazove postala je najcenjeniji startap na svetu sa cenom od nekih 75 milijardi dolara. I sada planira da osvoji telefonske ekrane u ostatku sveta.

Možda niste čuli za kompaniju Bytedance. Možda nikada niste koristili nijednu od njenih živopisnih aplikacija. Ali tinejdžeri oko vas su verovatno već opsednuti platformom za deljenje video-spotova Musical.ly, koja je Bytedanceu prošle godine donela oko jednu milijardu dolara i koja je prerasla u sopstvenu video-službu TikTok.

"Iskreno, to su besmislice", kaže Dong Jaksin, 20-godišnji student iz Pekinga koji je svakog dana na Douyinu, kineskoj verziji TokToka. Bytedance navodi da više od pola milijarde ljudi u celom svetu koristi Douyin ili TikTok bar jednom mesečno.

Ali besmislice na stranu, prevazilaženje najopasnije podele u tehnološkom svetu nije bezbrižan poduhvat. Trenutno postoje dva velika interneta: kineski i onaj koji koristi ostatak sveta. Stroga pravila Pekinga kada je reč o sadržaju i načinu funkcionisanja dugo su sprečavala američke kompanije da posluju u Kini. Ta pravila primenjuju se i na lokalnim titanima poput Tencenta čiji su planovi za širenje preko okeana poremećeni jedinstvenim zahtevima da se prvo pobrinu za kinesku onlajn populaciju.

Do sada Bytedance – koji je nedavno dobio tri milijarde novih sredstava od SoftBank i drugih investitora – pronašao je retku meru uspeha na oba interneta radeći stvari malo drugačije.

Najpre, ne pretvaraju se da pokušavaju da premoste dva digitalna sveta.

Korisnici Douyina ne mogu da koriste TikTok i obrnuto. Tako se bolje nadgleda materijal koji ljudi u Kini mogu da vide. Oštre kontrole Pekinga uopšte nisu zabavne u industriji zabave. Kompanije koje proizvode video-igre, blogeri koji se bave poznatim ličnostima i striming zvezde koje idu uživo pod velikim su pritiskom vlasti koje blokiraju sve što smatraju nezdravim ili nepristojnim. Vlasti su u aprilu naložile Bytedanceu da skine svoju aplikaciju sa šalama.

Bytedance je relativno lako prešao granice fokusiranjem na zabavu i privlačenjem mladih – veoma mladih – korisnika. Ali kineska Komunistička partija nije jedina koja je otkrila nemoralnu stranu Bytedanceovih platformi.

Pre i pošto je kompanija kupila Musical.ly, užasnuti roditelji i drugi bili su šokirani kada su otkrili adolescente koji preko aplikacije dele snimke sugestivnih plesova, pevaju o žestokom seksu i drugim, još gorim stvarima. Policija u Britaniji istraživala je izveštaje o neprikladnim ponudama odraslih osoba deci preko Musical.ly.

Bytedance je u junu TikToku dodao nove mogućnosti roditeljske kontrole i obezbeđivanja privatnosti. Ali ako kompanija, koja je odbila da komentariše, ne uspe da kontroliše klipove kojima privlači nove korisnike, njene proizvode će zabraniti roditelji i vlade u mnogim zemljama.

Njihovu decu to mnogo ne interesuje.

Kand Sae Eun, 14-godišnjakinja iz Seula, voli da gleda druge mlade Južnokorejce na TikToku. Tu je devojčica koja pravi smešne face i koja je sjajna igračica. Tu je i kul devojka sa kratkom kosom – pravi "girl crush" materijal, rekla je ona.

One su smešne i bez inhibicija, kaže. A najbolje od svega, obične su klinke poput nje.

"Učenicima osnovnih škola je mnogo teže da postanu poznati na poznatijim platformama poput Jutjuba, Fejsbuka i Instagrama koje i ja koristim", rekla je ona.

Otvorite Douyin ili TikTok i odmah ulećete u video. Pređite na drugi i sa svakim refrešovanjem ekrana dobićete dozu dopamina. Snimci u potpunosti zauzimaju ekran vašeg telefona, zaklanjajući sat na vrhu tako da ne znate koliko ste sati proveli gledajući kučiće i sinhrono plesanje.

Kompanija je otvorila kancelarije u Japanu, Brazilu, Indiji, Sjedinjenim Državama i drugde.

Pa ipak, kinesko osoblje u Kini nadgleda značajne segmente međunarodnih aplikacija Bytedancea. Nekad čak prave i određeni kulturno specifični sadržaj poput notifikacija koje vam predlažu koje snimke da gledate. Kompanija je unajmila osoblje koje govori razne svetske jezike, uključujući portugalski, poljski, malajski i arapski za poslove u Kini.

U julu, indonežanske vlasti su privremeno blokirale TikTok zbog "pornografije, neprikladnog sadržaja i bogohuljenja". Indonežanska vlada je kontaktirala sa kancelarijom TikToka u Singapuru i dala im upozorenje od nekoliko dana. Ali su odgovor dobili tek kada je aplikacija skinuta, rekao je Rudiantara, indonežanski ministar informisanja u jednom intervjuu. A kompanija pokušava da ojača svoje veze sa vladom.

Bytedance je nedavno unajmio Instagramovog predsedavajućeg za javnu politiku u azijsko-pacifičkom regionu Helenu Lerš na mesto direktora globalne javne politike. Šefovi odseka Fejsbuka u Indoneziji i Japanu su se takođe pridružili kompaniji.

Za Tao Ni, 25-godišnju novinarku iz istočne Kine, Weibo, popularna platforma nalik Tviteru, može da bude zamorna. Ali ne i Douyin.

Razlog tome je što su snimci kratki, kaže ona i dodaje da može da provede sate na platformi. "Sve što traje duže od 15 sekundi me umara."

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.