NAUKA I TEHNOLOGIJA

Netfliks: Smelo idemo tamo gde su mnogi bili pre nas

Netfliks je producirao dobre serije, ali je osećaj da su one dovoljno dobra verzija serije koju ste videli negde drugde
Datum: 12/03/2018

Netfliks: Smelo idemo tamo gde su mnogi bili pre nas

Fotografija: Profimedia

Prošlog meseca striming gigant Netfliks saopštio je da je Rajan Marfi - producent serija "Glee" i "American Crime Story" - napustio 21st Century Fox i prešao kod njih prema sporazumu za koji se priča da je vredan oko 300 miliona dolara. Televizijske stanice stalno potpisuju velike dogovore. Razlog što ovaj - poput Netfliksovog preuzimanja Šonde Rajms od ABC-a prošle godine - deluje kao prekretnica je što je Netfliks drugačiji. Ali kako?

Da li je najsličniji onlajn video platformi poput JuTjuba? Mreži poput NBC? Kanalu kao što je HBO? Sporazumi sa Marfijem i Rajmsovom ukazuju na nešto drugo: Netfliks je paralelan TV svet i širi se. Zamislite Netfliks kao Upside Down u njgovoj saj-faj seriji "Stranger Things", neku vrstu alternativne TV dimenzije koja preklapa i menja poznati svet tradicionalne televizije, koj pokušava da ima od svega pomalo što postoji u svetu TV-a.

Kompanija je prvi put ovo uradila kada je kupila striming prava za hit serije. Onda kroz imitiranje: oživljavanje Foksovog "Arrested Development" i kreiranje oiginala poput "Kuće od karata" u maniru premijum kablovske televizije. Sada su se dokopali Marfija i Rajmsove.

Kablovski kanali imaju brendove. To ih čini drugačijim od javnih servisa koji pokušavaju da budu sve. Kablovski kanali imaju specijalitete: CNN ima vesti, ESPN sport, HBO sadržaj za odrasle.

Netfliks sve to nije. Njihov brend je "stvari koje volite da gledate na TV-u". On ima ogromnu biblioteku repriza ali i podatke o onima koji vole da ih gledaju. Onda su se dokopali još takvih stvari ili su ih kupili. Ako vam se dopadala serija "30 Rock" sada imate "Unbreakable Kimmy Schmidt". Ako ste voleli "Damages" evo vam "Bloodline". Tu je i "The Crown", istorijska drama u BBC-jevom stilu, "One Day at a Time", rimejk sitkoma iz sedamdesetih, kao i "She's Gotta Have It" romantična komedija. Ponešto za svakog - to je bio etos javnih servisa u stara vremena.

Ali način reklamiranja kod javnih servisa zahtevao je da se sve što prikažu dopadne velikom broju ljudi. Netfliks prodaje platformu za sve ali tako što obezbeđuje proizvod za ljude sa specifičnim ukusima.

Problem je ovaj: Da li Netfliks može da neguje originalnu umetnost ako nastavi da raste u ogromnu, sveobuhvatnu alternativnu televiziju? I može li to da uradi kada je poslovna strategija prodati ljudima nove verzije stvari koje su im se već dopale?

Netfliks je, bez sumnje, producirao legitimno sjajne serije ali je osećaj da su one dovoljno dobra verzija serije koju ste videli negde drugde. Nema razloga da se sumnja da će Marfi i Rajmsova bili manje kreativni sa Netfliksovim novcem. Ali je teško probijati granice kada je vaša cela svrha odvesti ljude tamo gde su već bili.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.