SVET DANAS

Narkos: Holivudska opsesija kartelima

Kao i narkodileri u "Peppermintu", loši momci u filmovima o borbi kartela često su mešavina otrcanih fraza i stereotipa.
Piše: Hektor Tobar / The New York Times International Report
Datum: 04/02/2019

Narkos: Holivudska opsesija kartelima

Foto: Profimedia

Nastavljaju da dolaze. Naoružani replikama automatskog oružja, galonima scenske krvi i skrnavim meksičkim akcentom, karteli dolaze preko naše granice, i u naše bioskope i video-strimove.

Ovi zlikovci muče svoje neprijatelje, ubijaju dobre Amerikance i mogu se pojaviti bilo gde. Prošle godine, u filmu "Sicario: Day of the Soldado", što je samo jedan od najmanje šest filmova u kojima se Benisio del Toro bori protiv latinoameričkih narko-bosova, ili i sam igra jednog, oni su povezani sa bombom u Kanzasu.

Vođa kartela – bilo da je on veliki bos, ubica ili diler na sitno – postao je dominantna predstava latino ljudi na američkoj televiziji i u kinematografiji. On je takođe dominantna predstava latino ljudi u diskursu predsednika SAD. Latino narko-dileri lako bi mogli da nadmaše džihadiste i ruske kriminalce među glavnim filmskim negativcima u zemlji.

Vreme je da se Holivud zapita: kakvu poruku šaljemo američkoj publici? I zar ne postaje sve ovo malo predvidivo?

Kvalitet ovih drama, u umetničkom kontekstu, baš varira: od televizijske serije nagrađivane Emijem i ne toliko slavne komedije iz 2013. godine "We're the Millers" do prošlogodišnjeg "Pepperminta" i "The Mule" Klinta Istvuda. Ali oni ponavljaju iste priče: latino bande koje izbezumljuju zbunjene belce; tajni sastanak na meksičkoj hacijendi dok se služi tekila, a latino lepotice šetaju u bikiniju.

"To je postalo žanr. Kao što vidite", rekao je Del Toro za Gardijan u junu. U vezi sa filmovima o drogama, rekao je da "oni postaju novi vesterni".

Nažalost, ovaj novi žanr ne predstavlja dešavanja u američkoj prošlosti, već navodno stvarnu pretnju sada i ovde. Krajem decembra, predsednik Donald Tramp blokirao je vladu zbog zida koji hoće da sagradi kako bi dalje od granice zadržao imigrante za koje kaže da su kriminalci koji diluju drogu. On nikada ne prestaje da izmišlja lažne i poremećene izjave o opasnostima koje predstavljaju latino imigranti. Holivud za sve to vreme samo neprekidno izmišlja nove scenarije u kojima predstavlja latino ljude kao kriminalce i pretnju američkom miru i stabilnosti.

U omrznutom filmu "Peppermint" iz 2018. godine, Dženifer Garner tumači ulogu Trampove fantazije. Kao domaćica iz predgrađa čijeg muža i ćerku ubijaju latino narko-dileri, ona postaje osvetnica koja u svom pohodu ubija gomilu latino asasina i uništava skladište pinjata za koje se ispostavlja da je zapravo služilo kao tajne odaje narko-bosa. Njujorker je ovo ostvarenje nazvao "rasističkim filmom koji odražava trenutnu antiimigrantsku politiku i njen paranoični fokus na MS-13".

Kao i narkodileri u "Peppermintu", loši momci u filmovima o borbi kartela često su mešavina otrcanih fraza i stereotipa.

U novoj Netfliksovoj seriji "Narcos: Mexico" Dijego Luna briljira kao pametni, preduzimljivi čovek pun mana. Ali dok sam gledao kako Luna gradi svoje "carstvo", poželeo sam da vidim latino glumca kako igra veliku holivudsku ulogu, a da za sobom ne ostavlja neizbežni trag kokaina.

U "The Mule", kao i u nebrojeno mnogo drugih filmova nižeg kvaliteta, latino stereotipi postaju simboli belčeve nemoći.

U međuvremenu, u stvarnom životu, latino ljudi ispoljavaju svoje ljudske mane i pokušavaju da izgrade svoja lična carstva u oblastima koje ne podrazumevaju kriminalne aktivnosti. Oni upravljaju lokalnim Volmartom, studiraju pravo, razvode se i rade sve one stvari koje veoma retko vidimo na mejnstrim američkoj televiziji i filmu.

Glavna priča među više od 57 miliona latino ljudi u SAD nije rat za drogu, već nejednakost, imigrantska ambicija i rane nastale razdvajanjem porodica. Ove teme zahtevaju virtuozan tretman poput onog u "There Will Be Blood" ili "Get Out".

Gospođo ili gospodine direktore studija, umesto još jednog filma sa lažnim tetovažama i lažnim akcentom, razmotrite ulaganje u novi talenat i veliki, pametni latino projekat. I o narko-bosovima razmišljajte kao o čiliju – kao o začinu koji ne treba trpati svuda.

Insistirajte na kvalitetu i kompleksnosti u filmskim pričama koje pričate o latino ljudima, i možda ćete zaličiti na genija dok otkrivate istiniti i neispričani američki ep, zanosniji od bilo kakve kartelske zavere.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.