SVET DANAS

Moraingi, gladijatori sa Madagaskara

U pitanju je kombinacija pesnica, laktova, kolena i stopala koju prate zvuci udaraca i padanja tela na zemlju
Finbar O'Rajli
Datum: 15/12/2018

Moraingi, gladijatori sa Madagaskara

Odraz kulture, borba koja zahteva poštovanje. Fotografija: Finbar O Rajli za Njujork tajms

SAMBAVA, Madagaskar – Zagriženi obožavaoci probijaju se do prašnjavog ringa na otvorenom. Zauzimaju svoja mesta na drvenim klupama i pesmom i uz mnogo navijanja slave gladijatore moraingija, madagaskarskog brutalnog golorukog boksa.

U pitanju je kombinacija pesnica, laktova, kolena i stopala koju prate zvuci udaraca i padanja tela na zemlju. Udarci se zadaju i primaju sa jednakom žestinom. Borci, poznati po imenu fagnorolahi, izvode ovaj nasilni ples sve dok jedan od njih ne odustane ili bude nokautiran ili dok sudija ne izabere pobednika.

"Ne osećam strah pre borbe", rekao je Roki Ambanza, 28-godišnja lokalna zvezda. "Ako osećate strah, već ste izgubili. Ali ne smete da potcenite protivnika."

Sambava na severoistoku Madagaskara je prestonica proizvodnje vanile. Skok cene vanile poboljšao je lokalnu ekonomiju a novac koji je pristigao dao je komercijalnu komponentu vekovima starom obliku borbe pesnicama.

Pobednici moraingija dobijaju nagrade u novcu ali i robi poput muzičkih linija, televizora, motora, pa čak i sportskih automobila.

Tradicionalni sport se i na drugi način promenio. Tipično su se njime bavili neoženjeni muškarci starosti između 10 i 35 godina. Sada, sve više žena učestvuje u njemu i kao borci i kao menadžeri.

"Moj suprug voli moraingi pa sa novcem koji zaradimo od trgovine vanilom, možemo da mesečno unajmljujemo borce i organizujemo događaje", rekla je Marija Hadži čiji porodični biznis sponzoriše moraingi tim u Sambavi koji čini pola tuceta boraca i trener.

Tim putuje po regionu u mini-kombiju i publiku privlače tako što se voze po gradovima u koje dolaze i preko zvučnika najavljuju sutrašnju borbu protiv rivalskih klubova. Borba koja usledi je pokazatelj snage, hrabrosti i karaktera, naročito kada su suočeni sa gubicima.

Pravila variraju od regiona do regiona, ali pobeda nije moguća bez održavanja određenog kritičnog društvenog stava i principa, kaže Ernest Ratsimbazafi, autor knjige Martial Arts of the World: An Encyclopedia of History and Innovation. "Glavna stvar je samokontrola", naveo je on. "Strah od udaraca se mora prevazići, mir se mora održati a osvetoljubiva osećanja treba izbegavati."

Na Madagaskaru, ljudi često više vole indirektne oblike konfrontacije – kroz poslovice ili širenje glasina o veštičarenju, na primer, kaže Sara Osterhout, profesor sa Univerziteta Indijana.

"Harmonija je veoma važna, a tu postoji ideja kolektivne akcije koja je iznad individualne akcije, tako da sve što omogućava ljudima da se suoče sa stvarima na ritualizovan način umanjuje tu konfrontaciju", dodala je ona.

Profesorka Osterhout je dodala da "borba može da bude način da se to uradi u okviru predvidljivog formata".

Abudou Mačimudini, trener Boite Noir de Diego, jednog od uspešnijih klubova na Madagaskaru, slaže se da je moraingi više od tuče. "To je naša kultura, naša tradicija, naša istorija", rekla je ona.

Ta istorija potiče još od 15. veka. Tradicija borbe proširila se zemljom i na druga ostrva u blizini jugoistočne obale Afrike, uključujući Komorska ostrva, Reinion, Sejšele i Mauricijus. Rituali vezani za sport ohrabruju uzajamno poštovanje. Pobednik snažno grli protivnika i podiže ga sa zemlje i na taj gest mu se uzvraća na isti način. Pobednika slave ali i poraženog.

Borci Hadžijeve treniraju na fudbalskom stadionu. Posle toga, igrači odlaze na pirinač i supu u restoranu pored puta.

Borci možda zarade nekoliko stotina dolara mesečno, što je dovoljno za Ambanzu koji je svoj prvi moraingi meč video sa 15 godina i odmah je počeo da trenira.

"Borim se 10 godina i zarađujem dovoljno za život. Jedini problem sada je što sam slomio rebro", rekao je on.

Ovaj tekst objavljen je u novom broju Njujork tajmsa na srpskom jeziku, koji se dobija na poklon uz svaki primerak Nedeljnika od četvrtka, 13. decembra. Digitalno izdanje dostupno je na Novinarnici.


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.