SVET DANAS

Kapuera i permakultura: Spoj igre i poljoprivrede

Permakultura i kapuera su komplementarne. "U permakulturi imate interakciju sa zemljom i brinete o njoj. Kultura kapuere sastoji se iz interakcije i brige za druga ljudska bića", kaže majstor Kobra Mansa
Piše: Set Kugel / The New York Times International Report
Datum: 29/01/2019

Kapuera i permakultura: Spoj igre i poljoprivrede

Fotografije: Rouz Mari Kromvel za Njujork tajms

Učitelj bele brade i njegov student raščupane kose stoje jedan naspram drugog u ograđenom dvorištu između drveća kakaoa i grmova kafe.

Obojica su neprekidno u pokretu, njišući se napred i nazad u džingi – jednom od osnovnih pokreta brazilske borilačke veštine kapuere. U jednom trenutku način na koji se kreću, kako skaču i obigravaju jedan oko drugog, zaliči na ples.

Ali onda jedan od njih dvojice uradi nešto što onaj drugi nije očekivao i onda postaje jasno da je ovo igra strategije, a ne osmišljenog plesa. Džinga majstora Kobre Manse pretvara se u pijanca koji se tetura, zatim u marionetu čiji je lutkar olabavio konce. Onda izvodi stoj na rukama. Noge mu se izvijaju poput munje i zaustavljaju se tik do protivnikovog lica.

Ljudi koji ih okružuju hipnotisani su pesmom o susretu sa zmijom. Ona je intonirana u ritmu afrobrazilskih bubnjeva i zvonkom zvuku jednožičanog instrumenta od tikve koji se naziva berimbau.

Učesnici su uglavnom Brazilci, ali su tu i Urugvajci, Rusi, Etiopljani i Portorikanci. Oni su došli na imanje majstora Kobre Manse (ili Pripitomljene Zmije) nadomak Valense, malog priobalnog grada u brazilskoj državi Baiji, na trodnevno okupljanje pod nazivom Permangolinja, gde se pored kapuere praktikuje i permakultura.

Majstor Kobra Mansa (58) kupio je ovo imanje, koje sada nosi ime Kilombo Tenonde, pre 15 godina i preuredio ga iz pašnjaka u permakulturu koja podrazumeva regenerativna i samoodrživa prirodna staništa i poljoprivredne sisteme.

Za njega je to način da one koji praktikuju kapueru, a koji su mahom sa urbanih područja – on sam je odrastao na siromašnoj periferiji Rio de Žaneira – vrati u ruralne krajeve odakle je kapuera i potekla.

Permakultura i kapuera su komplementarne. "U permakulturi imate interakciju sa zemljom i brinete o njoj. Kultura kapuere sastoji se iz interakcije i brige za druga ljudska bića", kaže majstor Kobra Mansa. "Permakultura ne poseduje spiritualnu stranu – kapuera to nadoknađuje."

Kapuera se razvila iz borilačkih igara koje su u Brazil doneli afrički robovi. Oni su kapueru izražavali kroz ples, ona je predstavljala oblik otpora i samoodbrane. Čak i nakon što je Brazil ukinuo ropstvo 1888. godine, kapuera se smatrala sumnjivom aktivnošću i oni koji su je praktikovali često su bili uznemiravani ili hapšeni.

Nastanak učenja Capoeira Regional tridesetih godina, koje je podrazumevalo i imitiranje nekih aspekata istočnjačkih borilačkih veština, doprineo je tome da kapuera izađe iz senke. Capoeira Angola više se usredsređivala na kulturne i spiritualne aspekte.

"Ne želim da samo udarim nekoga", kaže majstor Kobra Mansa. "Reč je o balansu između lepote i efikasnosti."

Poput svega drugog u Baiji – muzike, kulinarstva, religiozne prakse poznate kao kandomble – kapuera je vezana za Afriku. Majstor Kobra Mansa svom imanju nadenuo je naziv Kilombo Tenonde po zajednicama koje su osnovali robovi, nazvani kilombos.

Rikardo Rene Diaz Ortiz (23) kapueru naziva "sredstvom za samodekolonizaciju" koje nikada nije uspeo da pronađe u svom rodnom Portoriku.

"Za mene je kapuera postala način da se povežem sa nasleđem koje nam je oduzeto", kaže on.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.