NAUKA I TEHNOLOGIJA

Kako lažni zakerberzi varaju korisnike Fejsbuka

Kompanija nije uspela da ukloni lažne naloge sa njegovim i imenom glavnog operativca Fejsbuka Šeril Sandberg
Džek Nikas
Datum: 25/05/2018

Kako lažni zakerberzi varaju korisnike Fejsbuka

Lažni nalozi izvršnih direktora Fejsbuka koriste se za prevare. Ilustracija: Toni Senikola/Njujork tajms

SAN FRANCISKO - Garija Bernharta je jedne noći prošlog novembra probudila notifikacija sa Fejsbuka koja mu je stigla na telefon. Vest je bila neverovatna: poruka od Marka Zakerberga lično, koji ga obaveštava da je Bernhart osvojio 750.000 dolara na Fejsbukovoj lutriji.

"Oduševio sam se. Zar ne biste i vi?", kaže Bernhart, 67-godišnji penzionisani vozač dizalice i vojni veteran iz Ham Lejk, Minesota.

Da bi pokupio svoju nagradu rečeno mu je da treba da pošalje 200 dolara preko iTunes poklon vaučera. Kupio ih je na pumpi i poslao. Ali zahtevi za novcem nisu prestali. Do januara je poslao dodatnih 1.310 dolara u kešu, odnosno trećinu novca koju je dobio od socijalnog u ta tri meseca.

Bernhard je vremenom shvatio da je žrtva prevare koja je cvetala na Fejsbuku i Instagramu gde su brendovi i izvršni direktori ovi sajtova zloupotrebljivani kako bi namamili žrtve. U trenutku kada se pravi Zakerberg zareko da će očistiti Fejsbuk, kompanija nije uspela da ukloni lažne naloge sa njegovim i imenom glavnog operativca Fejsbuka Šeril Sandberg koji u korišćeni u prevari.

Njujork tajms je pronašao 250 lažnih naloga koji navodno pripadaju Zakerbergu i Sadbergovoj i na njihovom sajtu Instagram, a u to nisu uključene fanovske stranice i satirični nalozi koje kompanija dozvoljava. Najmanje 51 nalog su bile prevare sa lutrijom.

Lažni Zakerbergovi i lažne Sandbergove su profitirali i pored prisustva Fejsbuk grupa koje prate prevare i bave se žalbama još ood 2010.

Dan pošto je Tajms obavestio Fejsbuk o svojim otkrićima, kompaanija je sklonila svih 96 lažnih naloga Marka Zakerberga i Šeril Sandberg sa Fejsbuka. Ostavili su 108 lažnih naloga na Instagramu ali su i njih sve uklonili po objavljivanju ovog članka.

Pit Vos, portparool Fejsbuka nije mogao da kaže zašto Fejsbuk nije primetio lažne naloge svojih šefova. "To nije lako", rekao je. "Ali mi se trudimo da budemo bolji".

Fejsbuk traži od ljudi da koriste svoja autentična imena. Kompanija međutim procenjuje da je oko 60 miliona naloga lažno. Analitičari kažu da je društvena mreža poboljšala svoje napore u uklanjanju tih naloga ali razgovori sa nekoliko skorašnjih žrtava - i onlajn razgovori sa devetoro onih koji se lažno predstavljaju - pokazali su da je prevara sa lutrijom itekako živa i da su im žrtve stariji, manje obrazovani i siromašniji ljudi.

Lažni nalozi Marka Zakerberga i Šeril Sandberg uglavvnom koriste njihove slike kao profilne fotografije i navode njihova zvanja u Fejsbuku. Prevaranti traže žrtve koji na osnovu svog profila deluju ranjivo, kaže Robin Aleksander van der Kift koji vodi nekoliko Fejsbuk grupa koji prate prevare. On je pronašao da mnogo internet protokol adresa lažnih naloga dolazi iz Nigerije i Gane.

Šarada je iskoristila ljude poput Done Kiteli, 50-godišnje majke četvoro dece iz Martinsburga, Pensilvanija. U martu 2016, nalog pod imenom Linde Riči poslao joj je poruku "u ime izvršnog direktora Fejsbuka Marka Zakerberga" kako bi je obavestili da je osojila 650.000 dolara. Kiteli je pposlala 350 dolara - taksu za dostavu dobitka - sutradan. Tiime je počela saga koja je trajala mesec dana. Prevarant je stalno igrao na kartu hrišćanske vere Kitelijeve da bi joj izvukao još para.

Do aprila 2016, iskoristila je novac od povraćaja poreza i pozajmice od rodbine kako bi prevarantu platila 5.306 dolara - veći deo u transferima na ime Bena Amosa u Lagosu,, Nigerija.

Njen suprug Tim Kiteli, čuvar koji je u to vreme zarađivao 10 dolara po sat kaže: "To je uništilo celo domaćinstvo".

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.