SVET DANAS

Kako je oživela industrija burbona

Ljubitelji burbona opsedaju Kentaki – u 2017. godini destilerije je posetilo 1,2 miliona ljudi, što predstavlja skok od 20 odsto u odnosu na 2016. godinu i skoro dvostruko više ljudi nego 2014. godine
Piše: Klej Rajzen / The New York Times International Report
Datum: 20/02/2019

Kako je oživela industrija burbona

Fotografije: Džesika Ebelhar za Njujork tajms; Obnovljena popularnost viskija u Kentakiju, i nasleđa koje ga prati

U septembru 2014. godine, brend burbona pod nazivom "Kentaki Aul“ počeo je da se pojavljuje na policama Luizvila u Kentakiju. Američko tržište viskija doživelo je procvat i na desetine novih burbona pojavljivalo se svake godine. Ali "Kentaki Aul“ bio je drugačiji. Pušten u prodaju ekskluzivno u Kentakiju u malim količinama koje je proizvela stara porodica iz Kentakija, bio je neporecivo mističan – ali i skup, sa cenom od 170 dolara.

Za samo nekoliko nedelja svaka boca "Kentaki Aula“ bila je rasprodata. Na crno su se tražile i prodavale boce po petostruko višoj ceni.

"Pre nego što ste trepnuli okom, pre nego što je iko recenzirao viski, ljudi su kampovali kako bi kupili bocu ’Kentaki Aula’", kaže Fred Minik, urednik magazina Burbon+ i autori knjige Burbon: Uspon, pad i novo rođenje američkog viskija.

U popularnosti "Kentaki Aula“ nekoliko faktora je odigralo ulogu. Ovaj burbon imao je pedigre: Dedman, čija porodica već čitav vek proizvodi burbon, nazvao ga je po davno zamrlom brendu koji je osmislio njegov čukundeda. Uzbuđenje kod prodavaca i šuškanja o poreklu viskija znatno su doprineli interesovanju.

Povrh svega, "Kentaki Aul“ pojavio se u trenutku kada su ljubitelji viskija, sada bogatiji usled uspona ekonomija, bili voljni da dobro plate dobar burbon. Uspeh ovog burbona zato je označio fundamentalnu promenu na američkom tržištu viskija.

"Ljudi su naš viski nazvali 'Screaming Eagle' među burbonima", kaže Dikson Dedman, tvorac "Kentaki Aula“, aludirajući na kaberne sovinjon od 3.000 dolara po boci koji je 1995. godine označio zaokret ka luksuzu u vinskoj industriji u okrugu Napa.

Dedman i njegov poslovni partner u januaru 2017. prodali su svoj brend SPI Grupi, kompaniji iz Luksemburga poznatoj po proizvodnji votke "Stolichnaya“. Šest meseci kasnije, novi vlasnici predstavili su planove za 150 miliona dolara vredan Kentaki Aul kompleks jugoistočno od Luizvila, a kojem su pripadali destilerija, konferencijski centar, dva jezera i luksuzni hotel.

Neverovatan uspeh brenda je iznenadio Dedmana. "Nikada nisam mogao da pretpostavim da će se stvari razvijati tako brzo", kaže on.

Isto bi se moglo reći i za čitavu industriju viskija u Kentakiju. Iako se tržište burbona ubrzano razvija već skoro dve decenije, prava transformacija događa se poslednjih pet godina i potpuno redefiniše potencijal ove industrije koji nije lako predvidiv.

Između 2012. i 2017. godine, prodaja burbona porasla je za više od 50 odsto, na čak 3,3 milijarde dolara. Kako bi se odgovorilo na potražnju, u poslednjih pet godina u Kentakiju je otvoreno više od dvadeset novih destilerija.

Ljubitelji burbona opsedaju Kentaki – u 2017. godini destilerije je posetilo 1,2 miliona ljudi, što predstavlja skok od 20 odsto u odnosu na 2016. godinu i skoro dvostruko više ljudi nego 2014. godine, sudeći prema podacima Udruženja destilerija u Kentakiju.

Za Amerikance to više nije puka kupovina viskija; oni plaćaju čitavo "iskustvo burbona", od luksuznih hotela u centru Luizvila čiji su enterijeri inspirisani viskijem, preko trendi restorana sa nepreglednim kartama viskija, do organizovanih obilazaka destilerija.

Najambiciozniji u branši govore o "napaizaciji" burbona – da sa viskijem treba učiniti ono što je Napa uradila za vino: dati piću luksuzan status u čitavoj oblasti koji će u turizmu, investicijama i trgovini proizvesti milijarde dolara prihoda.

Kentaki Aul park biće više od mesta na kojem se proizvodi viski: posetioci će moći da ujutru obilaze destileriju, ručaju pored jezera, pogledaju muzičku predstavu popodne, spavaju u hotelu, a da za sve to ne moraju da napuštaju kompleks.

Taj plan ide pod ruku sa razvojem industrije burbona u Kentakiju. Destilerije Kesl i Ki imaju sopstvene botaničke bašte. Centralni deo nove destilerije kompanije Bardstaun je "Bottle & Bond“, šik restoran. SPI Grupa zaposlila je Šigerua Bana, dobitnika Prickerove nagrade za arhitekturu, da projektuje glavne zgrade u Kentaki Aul parku.

"Ne želimo da ovo bude samo industrija, već nova destinacija", kaže Kim Hjuston, predsednica Korporacije Bardstoun za industrijski razvoj. "Naš cilj je da se Bardstoun pozicionira na svetskoj mapi luksuznog turizma."

© 2019 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.