BIZNIS I FINANSIJE

Ikea je promenila svoj brend da bi se dopala indijskoj srednjoj klasi

Ikea, najveći prodavac nameštaja na svetu, planira da do 2025. otvori 25 prodavnica u Indiji
Vindu Goel
Datum: 23/09/2018

Ikea je promenila svoj brend da bi se dopala indijskoj srednjoj klasi

Nude se samose i manje skupi proizvodi. Fotografija: Atul Loki za Njujork tajms

HAJDERABAD, Indija – Parina Lamba (4) znala je šta želi iz nove Ikeine radnje, prve ovog švedskog giganta u Indiji. Skočila je na sofu u izložbenom prostoru, legla i nije htela da ustane.

"Nije sela ni na jedan drugi krevet", rekao je njen otac Sarav Lamba, jedan od 7.000 ljudi koji su među prvima posetili Ikeinu radnju posle nedavnog velikog otvaranja.

Lamba je bio kupljen. „Hemnes“ krevet nije bio nalik nijednom drugom koji je video u Hajderabadu. Mogao je da se razvuče i postane dupli krevet, savršen kada Parinina baka dođe u posetu. Po ceni od 39.970 rupija, oko 582 dolara, sa dva dušeka, cena je bila fer, rekao je on. Kao inženjer, radovao se tome što će ga sklopiti sa ćerkom.

Ikea, najveći prodavac nameštaja na svetu, veruje da su milioni Indijaca iz srednjeg i višeg sloja slični članovima porodice Lamba. Posle šest godina čekanja, radnja od 37.000 kvadratnih metara u Hajderabadu prvi je korak u ispunjavanju Ikeinih ambicija u ovoj zemlji. U naredne dve godine, radnje će biti otvorene u Mumbaju, Bangaloru i Delhiju. Do 2025. kompanija se nada da će imati 25 prodavnica u Indiji, od kojih će neke biti u novom, manjem formatu.

Otvaranje Ikee u Indiji – i dalji uspeh njenog poslovanja – biće reper za druge međunarodne prodavce.

Sa srednjom klasom koja sve više raste, 1,3 milijarde Indijaca godišnje troši oko 30 milijardi dolara na nameštaj, rasvetu i kućne predmete poput posteljine ili posuđa, navodi Technopak, indijska konsultantska firma.

Ali uprkos naporima nekoliko lokalnih lanaca, 95 posto te robe prodaju male radnje koje nude proizvode po meri i koje su specijalizovane za jednu kategoriju, na primer za nameštaj od drveta, i nude besplatno sastavljanje i dostavu.

"Potrošač u Indiji je veoma pažen", kaže Ankur Bisen koji predvodi prodajno odeljenje Technopaka.

Ikeine radnje su suprotnost tome. Delom izložbeni prostor a delom skladište, one su autleti koji se brzo šire. Ikea je brend pristupačnog i funkcionalnog nameštaja masovne proizvodnje sa dizajnom koji je lagan i tanan i u kontrastu sa teškim, glomaznim nameštajem koji Indijci vole. Pa ipak, Ikea, sa reputacijom dobrog odnosa cene i kvaliteta, odgovara indijskim kupcima koji vole da kupuju povoljno.

"U Indiji, cena robe je glavna a ne kvalitet", kaže Anil Talredža, partner u tehnološkoj kompaniji indijskog Deloittea.

Sve to je primoralo Ikeu da prouči svoju ponudu i način funkcionisanja radnje u Indiji. Iako radnja u Hajderabadu liči na sve druge Ikeine radnje, njena ponuda se razlikuje. S obzirom na broj siromašnih kupaca u Indiji, u radnji se može pronaći na stotine proizvoda od lutaka do tegli za začine, po ceni manjoj od 100 rupija ili 1,45 dolara. U nekim slučajevima ista stvar u indijskoj Ikei je jeftinija nego drugde na svetu. U drugim slučajevima, proizvod je prilagođen lokalnom ukusu.

Na primer, većina Indijaca ne koristi noževe pri jelu i traži kašike, zbog čega je kompanija odustala od plastičnog dečjeg pribora za jelo i prodaje kašike po ceni od 15 rupija, odnosno 22 centa.

Zaposleni u Ikei posetili su oko hiljadu domova u raznim gradovima kako bi shvatili kako ljudi tamo žive i šta im je potrebno. Indijske porodice mnogo vremena provode zajedno i rodbina im često dolazi, zbog čega je kompanija u ponudu uvrstila više stolica na rasklapanje i stoličica.

Čak je i ponuda u restoranu više po ukusu Indijaca sa birjanijem, samosama i vegetarijanskim švedskim ćuftama.

Porez i drugi nameti mogu da podignu cenu Ikeine stolice ili vitrine za 30 do 50 procenata. To je primoralo kompaniju da mnoge uvezene proizvode prodaje po cenama višim nego drugde u svetu.

"I dalje nismo onoliko pristupačni koliko bismo želeli", rekao je Džon Ahilea, koji nadgleda radnju u Hajderabadu sa 950 zaposlenih i koji je nekada vodio Ikee u Misuriju i na Floridi. (Ikea je takođe dodala 150 radnika za sklapanje u Hajderabadu.)

Indijska vlada pritiska kompaniju da "kupuje indijsko" jer strane prodavnice jednog brenda moraju da plate lokalnim snabdevačima najmanje 30 procenata vrednosti robe koju prodaju u zemlji. Ikea veruje da će broj s vremenom pasti na 19 procenata iako će kompanija ispuniti pravne zahteve prvih pet godina zahvaljujući tome što je kupila indijske proizvode za svoje prodavnice širom sveta. Globalno, indijski snabdevači prodaju robe u vrednosti od 400 miliona dolara godišnje Ikei, mahom tekstil.

U delu grada sa prodavnicama nameštaja, Nampaliju, prodavci kažu da ne brinu da će im Ikea ukrasti kupce. Zbog nove prodavnice, ljudi će hteti da kupuju nameštaj i kupci će sigurno razmotriti i lokalne opcije.

Srinitas Mundhada, čija prodavnica nudi metalne i plastične stolice, kaže da se navikao na konkurenciju u vidu stranih prodavaca.

"Jeftiniji smo od ’Amazona’. Želimo toplu dobrodošlicu Ikei", rekao je on.

© 2018 The New York Times


Ukupno komentara: 0



Sva polja su obavezna.